kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 09-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Delugan Meissl Associated Architects

Oostenrijks architectenbureau opgericht in 1993 in Wenen.

Delugan Meissl Associated Architects heeft veel ervaring op het gebied van sociale woningbouw, is de architect van het Porsche Museum in Stuttgart de FH Campus voor de Universiteit van Wenen en het nieuwe filmmuseum aan het IJ in Amsterdam, maar heeft ook luxe villa’s op haar naam staan.

In 1993 richtten Elke Delugan Meissl en Roman Delugan het bureau Delugan Meissl Architects op. Hun habitat is de Oostenrijkse hoofdstad Wenen, een stad met een rijk historisch en cultureel verleden, waarin de zware, zoete smaak van de Sachertorte overheerst en de ‘Klatsch’-traditie van het Kaffeehaus prominent vertegenwoordigd is. De architectuur van Delugan Meissl is primair gericht op ruimtelijke kwaliteit, of zoals Delugan het verwoord: ‘Architectuur is de interpretatie van de ruimte in verschillende snelheden’.

Roman Delugan (1963, Merano, Italië) studeerde aan de Academie van Toegepaste Kunsten in Wenen. Van 1984 tot 1985 werkte hij aan het onderzoeksproject 'Twintigste-eeuwse architectuur in Oostenrijk'. Tussen 1996 en 1997 was hij gastdocent aan de Academie van Toegepaste Kunsten.

Hoewel Wenen de naam heeft een conservatieve stad te zijn waarin het (Habsburgse) verleden een belangrijke rol speelt, heeft het gemeentebestuur vanaf de jaren negentig ruimte gegeven aan enkele opmerkelijke moderne architectuurprojecten, waaronder de eerste bouwprojecten van Delugan Meissl.

Delugan en Meissl laten data (bijvoorbeeld de geografische ligging, sociaal-demografische gegevens of verwachte bezoekersstromen) nooit leidend zijn voor hun ontwerp. Het resultaat is dan ook geen pragmatisch concept maar een ontwerp met een uitgesproken karakter: sculpturaal, robuust en sensueel tegelijk.

“Voor Delugan Meissl is ruimte niet a-priori een statisch gegeven maar eerder een dynamische en variabele interactie tussen de mens en zijn omgeving. De ruimte wordt in de geest van verschillende snelheden geïnterpreteerd: de architectuur draagt het moment van beweeglijkheid in zich als een beweging in gespannen rustpositie en zet de mens tegelijkertijd aan om deze beweging zintuiglijk na te trekken.” - (DMAA)

Groot gebaar
Beam Donau City (Wenen 1998), Townhouse Wimbergerstrasse (Wenen, 2002) en House Ray 1 (Wenen, 2003) zijn voorbeelden van typische Delugan Meissl-ontwerpen. Deze gebouwen zijn open en gesloten tegelijk: ze openen zich naar de stad en de directe omgeving door het gebruik van glas en door de vaak bijzondere aansluiting op de openbare ruimte, bijvoorbeeld doordat ze zich letterlijk ‘ontvouwen’ over een naastgelegen gebouw.
Tegelijkertijd geven ze een gevoel van veiligheid en privacy aan de gebruikers binnen. Zo zijn in de Wimbergerstrasse delen van het glas bedrukt, waardoor de gevel een semi-transparante wand wordt: niet helemaal open, maar ook niet helemaal gesloten.
De projecten van Delugan Meissl Associated Architects blinken niet uit in subtiliteit. Integendeel, Delugan Meissls ontwerpmethode is die van het grote gebaar; de gebouwen bezitten sculpturale stevigheid en lijken echt verankerd in de grond. Nergens wordt de indruk gegeven dat de ontwerpen lichtvoetig zijn.

Kristal
Bovenstaande typeringen gelden ook voor het nieuwe Filmmuseum. Het monumentale ontwerp gaat niet de hoogte in, hoewel dat gezien het programma van eisen voor de hand had gelegen: vier in grootte wisselende filmzalen (300, 80 en twee keer 120 zitplaatsen), een studiecentrum, een café-restaurant, een museumwinkel en werkruimten. De verschillende functies en ruimtes komen samen in de ’de arena’; een grote centrale hal die ter ontvangst van de bezoekers dient en hen op ongedwongen wijze de weg wijst in het nieuwe gebouw.

Het gebouw lijkt stevig verankerd in de noordelijke oever van het IJ, alsof het uit het water oprijst als een rots of een ongepolijste kristal. Het water klotst er nog nét niet tegenaan. De horizontale lijnen en vlakken reflecteren de bewegingen van licht en water, waardoor het gebouw op verschillende momenten van de dag een wisselend ‘smoel’ vertoont. Deze reflectie beïnvloedt ook de waarneming van de directe omgeving van het Filmmuseum. Of dat nu het water is, het nabij gelegen park of de omringende bebouwing. Het spel van licht en beweging verwijst naar de cinematografie, waarmee de architecten op monumentale manier uiting geven aan de functie van het gebouw en de geschiedenis die erin ligt opgeslagen.

01-07-'05 Delugan Meissl gekozen als architect voor nieuwbouw Filmmuseum
Onder leiding van Mels Crouwel, de rijksbouwmeester, is Delugan Meissl Associated Architects (Wenen) gekozen om het nieuwe gebouw voor het Filmmuseum aan de noordelijke IJ-oever te ontwerpen. De door hen gepresenteerde visie gaf blijk van een creatieve aanpak, met aandacht voor de bijzondere plek aan het IJ en de relatie tussen het gebouw en de gebruiker. In totaal gaven vijf architecten, in het kader van de gunningsfase van de Europese aanbesteding, een visie op de locatie en uitstraling van het nieuwe Filmmuseum; naast Delugan Meissl waren dat NL architects te Amsterdam, Foreign Office architects te Londen, Wiel Arets te Maastricht en John Körmeling te Eindhoven.
Het nieuwe Filmmuseum geeft onderdak aan drie filmzalen met respectievelijk 300, 120 en 80 zitplaatsen. Ook is er ruimte voor tentoonstellingen en educatieve activiteiten, een bibliotheek, studiecentrum, werkruimten, horeca en winkel. Dietmar Feistel (Bregenz, 1966) is namens het Weense architectenbureau Delugan Meissl de projectarchitect van het nieuwe Filmmuseum, dat in 2010 zijn deuren opent aan de Noordelijke IJ-oever, schuin tegenover het Centraal Station van Amsterdam. Het gebouw oogt als een beeldhouwwerk dat het licht op talloze manieren reflecteert. Een gesprek met Feistel over de stand van zaken rond de bouw. ‘Het Filmmuseum zal als het topje van een ijsberg uit het IJ oprijzen.’ ‘Het Filmmuseum is ontworpen als beeldhouwwerk. (…) De gladde, kristallijnen vorm van de vlakken reflecteert het licht op talloze manieren, waardoor het gebouw - ook vanuit de verte - telkens een ander uiterlijk krijgt. Zo verwijst het gebouw naar de cinematografie: een spel van licht en beweging.’ ‘Door de locatie van het museum, waar het land overgaat in water, vormt het museum een ‘brug’ tussen Amsterdam-Noord en het Centrum, een ruimtelijke overspanning van de twee polen.’ , aldus de architect over het schetsontwerp. - (Delugan Meissl Associated Architects. De tentoonstelling, die reeds in verschillende Europese steden te zien was, zal na Amsterdam nog Berlijn aandoen. Naast het spraakmakende ontwerp voor het nieuwe Porsche Museum in Stuttgart, een vliegveld, een panoramalift en verschillende woonprojecten maakt het ontwerp van het nieuwe Filmmuseum-gebouw deel uit van de expositie.

Revolutionair Porschemuseum
Op 31 januari gaat het nieuwe Porschemuseum nabij de hoofdzetel van het prestigieuze automerk in Stuttgart-Zuffenhausen open. Het nieuwe museumgebouw is een ontwerp van het Weense architectenbureau Delugan Meissl en geldt als een architectonisch hoogstandje. De bezoekers ontdekken er een exporuimte van maar liefst 5.600 vierkante meter. Zo'n tachtig wagens en kleinere voorwerpen worden er op unieke wijze tentoongesteld. Voorts krijg je in het museum ook een historisch overzicht van het Duitse wagenmerk.
www.porsche.com/germany/aboutporsche/porschemuseum

Websites:
. www.deluganmeissl.at
. www.filmmuseum.nl
. www.archined.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 921.