kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Edward William Godwin

Engels architect en ontwerper in de Anglo-Japanse interieurstijl (The Aesthetic Movement), geboren 26 mei 1833 in Bristol, overleden 6 oktober 1886.

E.W. Godwin was een vertegenwoordiger van de l'art-pour-l'art-beweging van het estheticisme en de Anglo-Japanse stijl. Zijn ontwerpen van o.a. meubels, tapijten en glasschilderingen hadden grote invloed. Hij nam ook Japanse elementen in zijn (historiserende) stijl op. In zijn ontwerpen is de soberheid en het kwadratisch karakter van de Japanse vormgeving aanwezig.
De ontwerpen van Godwin waren op vervaardiging door de industrie gericht. Zijn ongecompliceerde vormen kwamen voort uit de Engelse neogotiek. De bestudering van het Japanse kunstambacht heeft hiertoe ook het hare bijgedragen.

Biografie
E.W. Godwin leerde de beginselen van het vak bij William Armstrong, een civiele ingenieur, bouwmeester en architect uit Bristol die bevriend was met de Britse ingenieur Isambard Kingdom Brunel (1806-1859).

In 1854 vestigde Godwin zijn eigen bureau in Bristol.

Bij gebrek aan opdrachten verhuisde Godwin naar Ierland waar hij ging samenwerken met zijn broer die ook ingenieur was. Na een ontwerp voor een spoorbrug kreeg hij zijn eerste grote architectonische opdracht: het ontwerp van St. Johnston's Church in het graafschap Donegal.

In 1858 ontmoette hij de neogotische architect William Burgess (1827-1881).

In 1859 keerde hij terug naar Engeland waar hij o.a. werkte aan de Northhampton Town Hall (1861).

Op de 'Internatonal Exhibition' in Londen in 1862 leert hij de Japanse kunst kennen, waarna hij Oosterse kunstvoorwerpen verzamelde die hem inspireerden tot zijn Anglo-Japanse stijl.

In 1865 vestigde hij een bureau in Londen. Hij ontwierp behang voor Jeffrey & Co., textiel voor Warner & Ramm, metaalwerk voor Messenger & Co., tegels voor Minton en meubilair voor de kortstondige Art Furniture Company (1867-1868). Ook ontwierp hij Anglo-Japans meubilair voor William Watts Artistic Furniture Warehouse, Gillow's en Collinson & Lock.

Buffetmeubel, ca. 1867, Imitatie-ebbenhout met zilveren beslag en kunstleren panelen
Godwin was zeer onder de indruk van de eenvoud van Japanse meubelen, die hij vooral kende uit de gekleurde houtsneden die sinds kort in het westen verkrijgbaar waren. Zijn buffet bestaat uit "kastjes" binnen een strak geraamte van "spijlen" en de sierlijkheid ervan is vrijwel geheel te danken aan de prachtige proporties, daar elke decoratie tot een minimum is beperkt. Tegelijkertijd is het een ontwerp voor een handig en niet te duur meubelstuk; het materiaal is goedkoop, zwart geschilderd hout. De geometrische strakheid kondigt op wonderbaarlijk profetische wijze Mondriaan aan. (Janson 702)

Tot zijn architectonische opdrachten behoorden Dromore Castle in Limerick (1866-1873), J. McNeill Whistlers White House in Chelsea (1877-1878) en huizen in lokale stijl in Bedford Park, West-Londen (1867).

Door zijn verhouding met actrice Ellen terry (1847-1928) raakte Godwin geïnteresseerd in kostuumontwerp en in 1884 werd hij benoemd tot directeur van Liberty & Co.'s pas geopende mode-afdeling, die vernieuwende 'artistieke kleding' promootte.



Edward Gordon Craig (1872-1966), was de zoon van actrice Ellen Terry en Edward Godwin. Hij begon zijn carrière in het theater als acteur in het toneelgezelschap van Henry Irving (1838-1905). De eerste belangrijke praktische ervaring als ontwerper deed hij op in het theatergezelschap van zijn moeder in het Imperial Theatre in Londen in 1903. Daarvoor echter begon hij al met zijn ideeën van een consequente stilering van het toneel. Bij zijn eerste productie in 1900 in Londen liet hij de geschilderde decorstukken weg en gebruikte hij in plaats van de zwarte coulissen uitsluitend zwarte doeken. Naast duidelijke contrasten in het licht en de schaduwwerking werkte Craig ook met kleur, die verder ook uitsluitend gestileerd gebruikt werd. Hij zocht in plaats van naar een afbeelding van de dingen naar een symbolische weergave ervan, omdat dat de essentie van de dingen aan zou geven. - (zie verder op dvtg.hku.nl)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 56.