kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Frederick Kiesler

Oostenrijks-Amerikaanse architect, vormgever en kunstenaar, geboren in 1890 in Czernowitz oo Tschernovitz (Oostenrijk-Hongaars rijk (nu Chernivtsi oekraine)) - overleden 1965 in New York.

Frederick J. Kiesler was vanaf het begin van de jaren twintig tot zijn dood werkzaam in diverse disciplines, zoals theaterarchitectuur, de toepassing van biotechniek in architectuur en vormgeving en tentoonstellingsvormgeving.

Correalisme was het centrale thema in zijn ontwerpen: Kiesler's theorie van de eindeloze en multidimensionele correlatie tussen het menselijke wezen, de kunsten en de ruimte. Kielser's artistieke en theoretische oeuvre wordt beschouwd als één van de belangrijkste bijdragen aan de Europese en Amerikaanse Avantgarde.

Ondanks het feit dat Kiesler met zijn revolutionaire ideeën veel erkenning verwierf van kunstenaars uit de avant-garde beweging van de twintiger jaren zoals Theo van Doesburg, Fernand Léger, Hans Richter en Marcel Duchamp; van kunstenaars uit de vijftiger jaren zoals Willem De Kooning, James Rosenquist, Jasper Johns en Robert Rauschenberg en zijn invloed zelfs zichtbaar is op de ontwikkeling van latere generaties kunstenaars, waaronder Dan Graham en Bruce Nauman, is zijn oeuvre altijd ondergewaardeerd en onderbelicht gebleven. De architect Philip Johnson noemde Kiesler ooit 'de grootste, niet-bouwende, architect van onze tijd.' Kiesler beïnvloedde de tegenwoordige architectuur niet zo zeer door zijn gebouwen, als wel door de kracht van zijn ideeën.

Het utopische, visionaire karakter van Kieslers architectonische ontwerpen, maakte het moeilijk ze te realiseren. Slechts de Film Guild Cinema, het eerste theater speciaal ontworpen voor het vertonen van film (New York, 1929) en The Shrine of the Book, het museum voor de Dode Zee Rollen (Jeruzalem, 1965) zijn daadwerkelijk gebouwd.

Zijn invloedrijke sculpturale meubelontwerpen, zoals de Multi-Use-stoelen (1942) en Two-Part Nesting-tafels (1935-1938) leidden tot de opkomst van het Biomorfisme in de jaren '50, terwijl zijn artistieke interieurontwerpen opvielen door hun uitzonderlijk ruimtelijke eigenschappen.

Kiesler heeft gedurende zijn leven een continue stroom visionaire plannen opgesteld rond de thema's continuïteit, oneindigheid, dynamiek en correlatie. Vlak voor zijn dood in 1965 schreef Kiesler: 'The terms which I have consistently promoted for forty years and more are: Environmental Design; Multi-Purpose Principle; The Continuity and Continuous Tension in Structures and in Life Dynamics; The Awarenes of Time-Space Scale and its Everchanging Correlation to the Object as well as to the Environment; Shell Construction (not only umbrellas); and finally the term Endless (as concretized in the Endless House).'

Biografie
Van 1908 tot 1914 studeerde Frederick John Kiesler aan de Akademie der bildenden Künste en aan de Technische Hogeschool in Wenen.

Vanaf omstreeks 1920 werkte hij enige tijd met Adolf Loos en ging hij interieurs en theaterdecors ontwerpen. Kiesler begon zijn carrière als decorontwerper in Wenen en ontwikkelde in die tijd onder meer het decor voor Karel Capek's R.U.R; een electromechanische installatie met bewegende delen, filmprojecties, en een spiegelinstallatie die bewegingen achter het decor lieten zien.

In 1923 sloot Kiesler zich aan bij De Stijl en ontwierp hij zijn Endless House and Theatre, een modulair bouwsysteem gebaseerd op een eivorm dat zeer flexibel was qua opstelling, energiebesparend was enhet aantal elementen dat voor een gebouw nodig was aanzienlijk verminderde.

Kiesler verbond zich in deze periode ook aan de door door Ludwig Mies van der Rohe, Hans Richter (1888-1976) en Werner Graeff (1901-1978) opgerichte G-groep.

In 1924 ontwierp hij de 'International Exhibition of New Theatre Technique' in het Konzerthaus in Wenen.

In 1925 realiseert hij in het Oostenrijkse paviljoen van de 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes' in Parijs een sterk aan De Stijl gerelateerd tentoonstellingsontwerp 'Raumstadt', dat in 1927 in De Stijl werd gepubliceerd onder de titel: 'Organic Building: The City in Space'. Het gerealiseerde tentoonstellingsontwerp dient als model voor een open, continue stadsstructuur. Het plan werpt zijn schaduw vooruit naar de stadsmodellen van o.a. Yona Friedman en de Japanse Metabolisten. - (Gerrit Rietveld
Voor zijn buurman in de Bachstraat, waar Rietveld sedert 1924 woonde, ontwierp hij een beursstand die enigszins verwant is aan het tentoonstellingsysteem van Frederick Kiesler uit 1924. In 1925 stond dit systeem met een toelichting van Kiesler afgebeeld in het 10/11 nummer van De Stijl. Datering ca 1925. - (theater in Berlijn, Wenen en Parijs werd Kiesler uitgenodigd in 1926 in New York, waar hij als ontwerper, decorontwerper en architect heeft gewerkt tot zijn dood in 1965.

Kiesler werkte twee jaar met Harvey Wiley Corbett bij een architectenbureau in New York.

Hij werd lid van de AUDAC (American Union of Decorative Artists and Craftsmen).

Trick table is een in alle richtingen verstelbare tafel voor etalage, New York ca. 1928.

The Film Guild Cinema in New York (1929) met een uniek oogvormige projectiescherm.

In 1931 wint Kiesler een prijsvraag voor het Universal Theatre in Woodstock; een flexibel theater voor alle vormen van podiumkunst.

Het Space House, ontwerp van een modelwoning voor de Modernage Furniture Company uit 1933 heeft al alle kenmerken van het jaren vijftig modernisme in zich heeft.

Van 1934 tot 1937 was hij directeur toneelontwerp aan de Julliard School of Music in New York en van 1936 tot 1942 directeur van het laboratorium voor designcorrelatie aan Columbia University's School of Architecture.

De Vision Machine (1937-1942); een installatie om kunst te bekijken dat bijna een visie van virtual reality genoemd kan worden en dat van invloed was op de spraakmakende inrichting van de 'Abstract Gallery' uit 1942 in Peggy Guggenheims 'Art of This Century Gallery'.

The Art of this Century Gallery
De Art of this Century Gallery is een voormalige galerie van de Amerikaanse kunstverzamelaar Peggy Guggenheim in New York. Op 20 oktober 1942 opende Peggy op de bovenste verdieping van West Fifty-seventh Street 30 deze galerie ontworpen door architect Frederick John Kiesler. De schilderijen werden zonder lijst tentoongesteld en hingen in de ruimte. Ook waren er interactieve vertoningen, zoals Marcel Duchamps Box in a Valise uit 1941. In een doos zaten 14 reproducties, die door een gat en het draaien van een wiel bekeken konden worden.
Er werd voornamelijk werk van de belangrijkste Europese moderne kunstenaars en minder bekende Amerikaanse kunstenaars, vaak voor het eerst.
Na afloop van de Tweede Wereldoorlog besloot Peggy naar Europa terug te keren. Zij verkocht de inrichting, ontworpen door Kiesler, aan het Museum of Modern Art. - (Jeruzalem (1957-1965).
Het "Heiligdom van het Boek" is een van de meest beroemde bouwwerken van Israël en behoort tot het Israël Museum in Jeruzalem. Het werd ontworpen door de Amerikaanse architecten Armand Bartos en Frederick Kiesler. Zij zorgden ervoor dat de bezoekers door een tunnel naar een ronde tentoonstellingsruimte moesten lopen, waar ze het gevoel kregen dat ze een heiligdom binnentraden. Het witte kunstwerk heeft de vorm van een deksel van een van de kruiken uit Qumran. Het Israël Museum bezit acht van de in totaal zo'n 850 Dode-Zeerollen. - (maquette van zijn 'Endless House', dat Philip Johnson aankoopt voor het Museum of Modern Art in New York. Kieslers eerste schetsen van dit organisch fluïde woonhuis dateren van eind jaren veertig. Gedurende vijftien jaar werkt Kiesler aan dit ontwerp dat is gebaseerd op zijn fascinatie voor de grenzeloosheid van de ruimte. Alle woonactiviteiten vinden plaats in een organisch continuüm. Het Endless House is hoogst actueel: de architectuur van bijvoorbeeld Coop Himmelblau (dat een eigen Endless House in Malibu heeft ontworpen) en NOX / Kas Oosterhuis (het tentoonstellingspaviljoen H2O-expo bij de Oosterscheldedam) zou evengoed uit Kieslers schetsboek kunnen komen. - (theater 'Universal Theatre' als vervolg op een Endless Theatre ontwerp uit 1925. Ook dit ontwerp, waarvan een prachtige aluminium makette wordt tentoongesteld, werpt zijn schaduw vooruit: naar OMA's concept van scheiding tussen zaal en theaterfabriek voor Cardiff en de Kop van Zuid en naar de fluïde vormen van hedendaagse ontwerpers als Greg Lynn. - (bibliografie vorm. Een vorm die niet vergelijkbaar is met een bestaand archetype of lichaam. Een voorbeeld van een tussenvorm is de multiple-use seat van Frederick Kiesler. Het is een gebogen vlak dat ingeklemd zit tussen twee rechte vlakken met gaten erin. Het gebogen vlak is voor een deel een afdruk van de rug. De rest van het gebogen vlak vormt steunpunten of uitsteeksels. De rechte vlakken maken de vorm stapelbaar of als tafel geschikt. De gaten in de multiple-use seat bieden de mogelijkheid een kast te vormen. De vorm laat het midden tussen een plat vlak, een gebogen voorwerp, een sculptuur, een element, een salontafel, een stoel, een hangtafel en een spreekgestoelte. Het is een vorm die geen bestemming lijkt te hebben, maar wel de potentie heeft om er een te krijgen. Alleen als een tussenvorm door iemand wordt opgemerkt, krijgt deze de bestemming die de beschouwer er aan geeft. Als een tussenvorm door niemand opgemerkt wordt, dan is ze een onbestemd wezen. - (eindhovenseschool.net)



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 959.