kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Karl Friedrich Schinkel

Karl Friedrich Schinkel (1781-1841)

Duitse Classicistische Architect, geboren in Neuruppin, Pruisen in 1781.

Biografie
Karl studeerde onder Friedrich Gilley aan de Bouwakademie van Berlijn. Tussen 1803 en 1805 reisde hij door Italië en Frankrijk. teruggekeerd naar het door Frankrijk bestuurde Pruisen werkte hij als schilder en decorontwerper.

Nadat de Fransen uit Pruisen werden verdreven, werd Schinkel benoemd tot hoofdbouwmeester van de Pruisische Bouwcommissie. Als bouwexpert, richtte hij de stad in met een serie gebouwen die de culturele ambities en nationale trots van Pruisen uitdrukte. Uit ongenoegen met het voormalige Franse bestuur keerden de Architecten van die tijd zich tegen de door Frankrijk gepropageerde klassieke Romeinse Bouwstijl. Deze Nationaal gedragen afwijzing leidde Schinkel naar het ontwerpen van zijn gebouwen in een Neo-Griekse stijl welke symbool stond voor de politieke en morele vrijheid van het Griekse Athene. Hoewel Karl Friedrich Schinkel Classicistische architectuur prefereerde, creëerde Schinkel ontwerpen in zowel Klassieke als Gotische stijl.

In de plastische kunsten noemt men de beweging tussen 1770 en 1830 die de speelse gratie van de Rococo en de statische pathos van de Barok afwijst het Classicisme. Het classicisme refereert naar de Griekse en Romeinse kunst, waarbij rust en stilte beschouwd worden als essentie van het schone. In de bouwkunst uit het Classicisme zich door de toepassing van bepaalde verhoudingen (de compositie), waarbij de zuil het belangrijkste element is.

1816 - Decors voor de succesvolle Zauberflöte-voorstelling in Berlijn.
Het beroemdste 19e eeuwse decor voor Die Zauberflöte, en model voor vele latere ontwerpen, was dat van Karl Friedrich Schinkel voor de opvoering in Berlijn 1816. Het was de eerste decorateursopdracht voor Schinkel die, opgeleid als architekt en schilder, in een oude traditie stond. Zijn ontwerp ging niet meer nadrukkelijk uit van Schikaneders aanwijzingen, die vooral de sfeer van de sprookjes- en volkskomedie oproepen maar legde het accent bij het mysterieuze en symbolische. Zijn monumentale coulissenopbouw in een klassicistisch-Egyptiserende stijl diende vele ontwerpers na hem tot voorbeeld. Hij maakte deels gebruik van achtergrondprojectie mbv. de dioramatechniek, zoals bij de opkomst van de Koningin van de Nacht, tegen een zich verduisterende hemel, waarbij het hele toneel overspand werd door een sterrengewelf. Deze scène maakte grote indruk en is vaak geïmiteerd. Het palmenbos is bij Schinkel een fantastisch woud geworden met op de achtergrond een doorblik op een bergmeer, waarin een eilandje, gedomineerd door een groot sfinxbeeld het oorspronkelijke rozenprieel voor prinses Pamina vervangt. De water- en vuurrotsen herinneren niet meer aan het Weense voorbeeld maar zijn water- en vuurbassins geworden in een Egyptische tempelhof. Ook van dit opzienbarende toneelbeeld werden tekeningen vervaardigd, die ruime verspreiding vonden en zo bijdroegen aan de invloed van Schinkels ontwerp.

De classicistische Neue Wache (1818) van Karl Friedrich Schinkel, in 1966 gewijd aan de slachtoffers van fascisme en militarisme, is sinds 1993 officieel het eerste monument in Duitsland ter nagedachtenis aan de slachtoffers van oorlog en geweld; in het interieur een sculptuur van Käthe Kollwitz: Moeder met dode zoon.

Deutsche Schauspielhaus (1821), tegenwoordig gebruikt als Concertgebouw.

De Friedrichswerdersche Kirche (1824-1830) van Schinkel, bevat een aan diens werk gewijd museum.

1830, 3 augustus, Opening Altes Museum te Berlijn. Gebouwd 1824-1828; architect Karl Friedrich Schinkel. Eerste museum ingericht als 'een kunstgeschiedenis in voorbeelden'.

Schinkel stierf in Berlijn, Duitsland, in 1841.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 39.