kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Neutelings-Riedijk

Neutelings Riedijk Architecten (1992)

Nederlands architectenbureau.

Een omgekeerde kinderwagen met bloembehang, een paleis bekleed met fonkelende diamanten, een reikende periscoop aan de Maas: Neutelings Riedijk Architecten maken expressieve gebouwen die onmiddellijk een sterke indruk achterlaten. Willem Jan Neutelings (1959) en Michiel Riedijk (1964) ontwerpen robuuste, sculpturale gebouwen die fungeren als krachtige bakens in de stad.
De architecten maken expressieve gebouwen die op zichzelf staan en met niets te vergelijken zijn. Hun gebouwen zijn stevige, monolithische sculpturen en doen met hun opmerkelijke silhouetten vaak denken aan vreemde dieren. De sculpturale vorm wordt door de architecten ingezet als stedelijk uitdrukkingsmiddel. De gebouwen fungeren vaak als herkenningspunt in het stedelijke landschap.
Neutelings en Riedijk beschrijven hun werkwijze als 'de methodiek van de sculpturale wiskunde'. Uitgangspunt van elk ontwerp is het programma, dat door de architecten in een eenvoudig mathematisch basisconcept wordt georganiseerd. Vervolgens gaan ze als beeldhouwers te werk en voltooien ze het geheel met een op vorm, intuïtie en smaak gebaseerde bewerking.
Een vaak spectaculair element is de gevel, die door de architecten wordt opgevat als een soort behang dat om een gebouw wordt gewikkeld. Sculpturaliteit, tactiliteit en de zintuiglijke kwaliteiten van architectuur zijn belangrijke thema's in het werk.
De architectuur van Neutelings Riedijk zit bij nadere beschouwing vol betekenissen en contrasten: tussen binnen- en buitenkant; tussen grove vormen en verfijnde decoratie; tussen 'high culture' en 'low culture' en tussen kleuren, materialen en sferen.

Binnen de Nederlandse architectuur staat het werk van Neutelings Riedijk Architecten voor 'heroïsch realisme'. De architecten gebruiken vormen en beelden uit de populaire cultuur, de alledaagse werkelijkheid en de architectuurgeschiedenis. Ze geven daar een nieuwe betekenis aan. Zo ontstaan karakteristieke, iconische gebouwen met een eigen esthetiek die zowel bij collega's als bij het grote publiek zeer in de smaak vallen.
Neutelings en Riedijk behoren tot de generatie architecten die in de jaren negentig voor een vernieuwing van de architectuur zorgde door op inventieve wijze programma, bouwvoorschriften en constructieve eisen te herformuleren en te benutten. Het bureau combineert dit extreme pragmatisme met een sterke vormgeving en laat zien dat architectuur meer is dan een letterlijke vertaling van functie en programma. De architecten integreren in hun ontwerpen nadrukkelijk ook aspecten als schoonheid, sculpturaliteit, tactiliteit, evocatie en verleiding. Hun gebouwen doen een beroep op de directe zintuiglijke ervaring.

Website: Ir. Willem Jan Neutelings
Geboren op 04 mei 1959 te Bergen op Zoom, behaalde Willem Jan Neutelings in 1986 de titel van Ingenieur Architect aan de Technische Universiteit, Delft.
In zijn studietijd fungeerde hij als medewerkend architect bij het Office for metropolitan Architecture te Rotterdam. Neutelings zelf getuigt dat zijn werk erg schatplichtig is aan OMA. Binnen dat bureau worden immers vele nieuwe ideeën ontwikkeld, ook het woord experiment is er niet onbekend. Dat bureau vormt bovendien geen vaste school, het is samengesteld uit allemaal individuen met een gemeenschappelijke ervaring, interesse.
Neutelings begon zijn eigen praktijk in 1987, Frank Roodbeen zou hem in 1988 als partner gaan vervoegen tot in 1991.
Michiel Riedijk sloot in 1992 een partnerschap met hem af onder de naam Neutelings-Riedijk Architecten.
In de periode 1988-1997, was Willem Jan eveneens actief als gastdocent aan de Academie voor Bouwkunst te Rotterdam, zo ook aan het Berlage instituut te Amsterdam. Daarnaast verzorgde Neutelings die jaren talrijke lezingen aan architectuurscholen in ondermeer Delft, Barcelona, ... en niet te vergeten: The Graduate School of Design, Harvard University, Boston.

Ook de veranderingen in het Europese stedelijke landschap lieten Neutelings niet onverschillig. Dit vind zijn weerslag in De ringcultuur, een stedebouwkundig essay naar de ontwikkelingen in de zones langs Europese stadssnelwegen. In het verlengde hiervan maakte hij een plan voor de invulling van de Haagse zuidrand.

1991-1999 Ook Gent heeft de eer en genoegen om een project van Willem Jan Neutelings tot haar stadsbeeld te mogen rekenen begijnhof van Gent is een zeldzaam hoogtepunt in de lokale naoorlogse architectuur periode 1989-91 samen met Juliette Bekkering. Ook Riedijk geeft les aan verschillende architectuuropleidingen.

Neutelings Riedijk Architecten
Willem Jan Neutelings (NL) richtte in 1992 samen met Michiel Riedijk zijn eigen praktijk op in Rotterdam; een bureau dat vooral gebouwen in Nederland en Vlaanderen realiseert.

De gebouwen die Neutelings Riedijk ontwerpen bestaan uit een bewerking van simpele geometrische vormen. Om tot deze vorm te komen maken ze soms tot over de 100 maquettes. Deze vormen hebben regelmatig overstekken. Daarna maken ze een ontwerp voor de vaak bijzondere gebouwhuid. Opmerkelijk in de ontwerpen zijn ook de opschriften op gevels of letters die functioneren als kolommen ( Veenman Drukkers en Universiteitsgebouw de Minnaert ). Met cartooneske ontwerpschetsen lichten ze het ontwerp/concept toe.

'Ja, we houden van dubbele bodems', zei Willem Jan Neutelings over de wijze waarop hun opmerkelijke ontwerpen tot stand komen. Neutelings wilde met zijn opmerking benadrukken dat bij hun creaties niet alles is wat het lijkt. Een eerste indruk bij een gebouw van Neutelings en Riedijk is dus niet voldoende. Je moet verder kijken. Wat te denken van het Concertgebouw in Brugge dat voorzien is van een bloemmotief, Brugse kant om precies te zijn. Het stadhuis van Moskou, zetel van de doema, voorzien van duizenden diamanten, ook zoiets. We kunnen nog wel even doorgaan: luchtkamers voorzien van olijfbomen. Een gedicht van K. Schippers, aangebracht op het onderkomen van een drukkerij. Eén letter per glasplaat. Vijf woonappartementen in Huizen, sfinxen die refereren aan Duitse onderzeeboten. Een 70 meter hoog gebouw met een periscoop. Een zwembad in een duur appartementencomplex, waarbij je al zwemmend in een uitstekend deel van het gebouw terecht komt en van daaruit zicht hebt op de Maas. Een brandweerkazerne, met een ruimte als een klooster en voorzien van een vijver. Daar kunnen de brandweerlieden bijkomen van de stress van een inferno. Het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum zit diep onder de grond, als in de 'Hel van Dante'.
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Het nieuwe pand van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is ontworpen door Neutelings Riedijk Architecten. Het is een kenmerkend gebouw, niet alleen door zijn formaat maar vooral ook door de uitstraling. Jaap Drupsteen is betrokken bij het ontwerp van de gevel die zal bestaan uit glas dat met afbeeldingen uit het archief wordt bewerkt.

In juni 2000 werd het architectenbureau Neutelings / Riedijk Architecten als winnaar van Antwerpen aangeduid.

Neutelings Riedijk Architecten" in het Nederlands Architectuur Instituut (NAi). 010 Uitgevers brengt op 10 december een 400 pagina's tellend boek uit: "Aan het werk - Neutelings Riedijk Architecten".
De tentoonstelling "Achter gordijnen - Vijftien gebouwen van Neutelings Riedijk Architecten" laat zien dat de architectuur van Neutelings Riedijk Architecten meer is dan een letterlijke vertaling van voorwaarden en eisen.
De tentoonstelling is vormgegeven als een geheimzinnige schatkamer: achter een zilveren gordijn treft de bezoeker een ruimte aan met maquettes die grotendeels speciaal voor deze tentoonstelling zijn gemaakt. De bijzondere collectie maquettes presenteert de gebouwen van Neutelings Riedijk Architecten als kostbare objecten en belichten vooral de sculpturale en tactiele kwaliteiten ervan. De sfeer van de schatkamer wordt versterkt doordat in de totaal verduisterde ruimte alleen de maquettes - van binnenuit - zijn verlicht. Voor de expositie zijn 15 gebouwen geselecteerd uit de periode 1992-2003. Sommige ontwerpen zijn nog niet eerder aan het publiek getoond. Te zien zijn onder andere het woongebouw Wijnhaven Rotterdam, de woningen de vijf sfinxen in Huizen, de Y-toren op Borneo Sporenburg in Amsterdam, woningbouw op de Müllerpier in Rotterdam, het Concertgebouw in Brugge, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum, het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Justitie in Den Haag en, het Egyptisch Museum in Giza en het Stadhuis in Moskou. Bij de ingang van deze ruimte is een film van Jord den Hollander te zien waarin de architecten een toelichting geven op hun werkwijze en visie.

2004 Neutelings Riedijk Architecten wint prijsvraag muziektheater Ljubljana


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 10.