kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Shigeru-Ban

Shigeru Ban (Tokyo, Japan, 1957)

De Japanse Architect Shigeru Ban werd wereldberoemd door het bouwen met papier. Hij is bekend geraakt door zijn kartonconstructies; het Curtain wall house en de kartonnen noodwoningen voor de slachtoffers van natuurrampen.

Shigero Ban is een pionier in de toepassing van organische materialen en het is hierom dat hij een bijzondere plaats inneemt in de hedendaagse internationale architectuurwereld. Daar waar we bij bouwen denken aan gewapend beton en staal, bewees Ban keer op keer dat je met organische materialen als karton, papier en bamboe uitstekend kan bouwen. Ban's werk wordt gekenmerkt door de vernieuwende toepassing van onverwachte materialen en de humanitaire gedachte van waaruit hij zijn werk benadert. Van tot de verbeelding sprekende eengezinswoningen in de bergen van Japan tot monumentale openbare ruimtes zoals het Japanse paviljoen op de Expo 2000 te Hannover. De ontwerpen van Ban worden gekenmerkt door bijzonder gracieuze structuren waarin lichtval een grote rol speelt. Bovendien toonde hij met zijn ontwerpen aan dat je met de keuze voor dergelijke materialen ook duurzaam, goedkoop en snel kan bouwen.

Een van zijn grote inspiratoren is Mies van de Rohe. Maar Ban wil zijn leermeester niet volgen doch verbeteren. Zo is het Glass House van Mies van de Rohe aan alle zijden transparant, maar naar Bans smaak te weinig open, slechts aan een zijde is een deel van de gevel te openen.

1977-80 Southern California Institute of Architecture.
1980-82 Cooper Union School of Architecture.
1982-83 Werkte voor Arata Isozaki, Tokyo.
1984 Studeerde af op Cooper Union.
1985 Vestigde zijn eigen bureau in Tokyo.

Om maximale openheid te realiseren schuwt Ban radicale oplossingen niet. Zo heeft het curtainhouse een beweegbaar gordijn van twee verdiepingen hoog als afscheiding naar de buitenwereld. Zo heeft het curtainhouse een beweegbaar gordijn van twee verdiepingen hoog als afscheiding naar de buitenwereld. En in het kasthuis draagt het dak op de aanwezige kasten.

Buiten Tokio realiseerde Ban de muurloze woning waarin alle binnen- en buitenwanden weggeschoven kunnen worden. Alleen bad en toilet zijn nog als zwevende objecten aanwezig.

1993 studio voor modeontwerper Issey Miake,

Zijn onderzoek naar de mogelijkheden van karton stelde Ban in staat goedkope huisvesting te realiseren voor de daklozen van de aardbeving in Kobe (1995). Hij bemerkte dat de welgestelden weer snel huisvesting wisten te regelen, terwijl het gewone volk nog maanden in slechte tenten moest bivakkeren. Op eigen initiatief wist Ban uit bierkratten, kartonnen kokers en kunststofdoek goedkope, comfortabele huisjes te maken. De ervaringen met dit project waren zo goed dat, op verzoek van de VN, in Afrika en Turkije gelijksoortige projecten werden opgezet.

Deze projecten geeft Ban de mogelijkheid architectuur breder in te zetten: "Architectuur is door de eeuwen heen vooral voor welgestelden geweest. En dat geldt nog steeds, ook voor mijn bureau. De projecten voor ontheemden geven mij de mogelijkheid ook voor arme mensen te ontwerpen. Een taak die architectuur ook op zich moet nemen."

1995 Minichi Design Prize

1999 noodopvang voor vluchtelingen in Rwanda in opdracht van de VN

Shigeru Ban ontwierp het Japanse Paviljoen op Expo 2000 in Hannover.
Voor een architect die zo vernuftig constructie weet te minimaliseren, is het niet verwonderlijk dat hij van het 'zwakke' karton een constructiemateriaal weet te maken. Voor Ban verliep het project van het reusachtige Japanse paviljoen op de wereldtentoonstelling in Hanover in 2000 teleurstellend. Het lukte hem in Duitsland niet de instanties te overtuigen van de sterkte van de kartonnen draagstructuur waardoor een extra (zware) houtconstructie nodig was.

Daarnaast ontwierp hij talloze woningen en (culturele) voorzieningen en dong hij mee met een ontwerp voor het nieuwe World Trade Center (2002-03)

Japanse architect Shigeru Ban [1957] heeft een internationale prijsvraag gewonnen voor het ontwerp van een eerste dependance in de provinciestad Metz van het nationale museum voor moderne kunst, het Centre Pompidou in Parijs. Het ontwerp bevat drie opgetilde, liggende expositiedozen met een oppervlakte van 15 bij 100 meter met daaroverheen een gewelfd membraan van gevlochten hout en een afdekking van transparant teflon.

wit zeil gespannen is. De Dome biedt plaats aan ruim 225 zitplaatsen en kan maar liefst 700 staande bezoekers huisvesten. Afgelopen jaar stond de Paper Dome drie weken op IJburg en gaf daar onderdak aan theatervoorstellingen van mede-initiatiefnemer Groep Van Steen. De Paper Dome is de eerste culturele voorziening voor de inwoners van Leidsche Rijn en blijft voor minimaal vijf jaar in Leidsche Rijn staan.

Relevante verwijzingen: Video Shigeru Ban (R.A.M.) VPRO, Shigeru Ban in het Berlage institute, Bouwen met Karton


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 903.