kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Sjoerd Soeters

Sjoerd Soeters foto: Wout Berger

Nederlands architect. Beïnvloed door Aldo van Eyck en Robert Venturi.

Website: augustus 1947.

1966 - 1975: Studie Bouwkunde aan de TH Eindhoven

1975 - 1979: Werk bij architectenbureau VDL, Amsterdam

Vanaf 1979: Zelfstandig architect te Amsterdam
In 1979 begint Soeters met zijn vrouw Merle Soeters-Stefels een architectenbureau in Amsterdam. In 1997 treed van Jos van Eldonk (1962) en in 2001 treed Dana Ponec (1964) toe tot de maatschap. Inmiddels heet het bureau dan ook Soeters van Eldonk Ponec. De eenmanszaak was toen gevestigd in hun woonhuis aan de Prinsengracht. Tien jaar later ontgroeide het bureau deze locatie en werd een Baptistenkerk aan de Kerkstraat in het centrum van Amsterdam verbouwd en in gebruik genomen.

1979 - 1982: Coördinator Architectuur, Academie van Bouwkunst te Amsterdam

Sjoerd Soeters is een bijzonder geval in de Nederlandse architectuur. Dat werd al zichtbaar bij zijn eerste opdracht in 1980, de verbouwing van een groot huis aan de Prinsengracht in Amsterdam. Roze werd het gebouw en boven op het dak plaatste hij een kloeke balustrade, die niet echt dienst doet als borstwering en veel weg heeft van een bordkartonen filmdecor.

Zijn architectuur is niet onder één noemer te vangen. De basisschool in Maastricht werd een waaier van lokalen in de kleuren van de regenboog en zijn kantoor in de Amsterdamse Kerkstraat werd voorzien van een zilvergrijze facade van aluminium met kleine, diep verzonken ramen en een dikke bovenrand.

1987 - 1991: Voorzitter commissie Bouwkunst van de Amsterdamse Kunstraad

1987 - 1991: Lid Schoonheidscommissie Amsterdam

In 1990: Jurylid Stichting Rotterdam-Maaskant

In 1990: Jurylid Archiprix

1990 - 1997: Lid Programma-Adviescommissie Amsterdamse Hogeschool, sectie Bouwkunst

In 1991: Lid adviescommissie Stichting Praemium Erasmianum

Circus, Zandvoort (1991) Nederland staat in Zandvoort. Circus heet het, maar een circus is het niet. Achter de facade van voor eeuwig verstijfde vlaggen, met de Nederlandse driekleur fier voorop, gaat een theater/ filmzaal schuil. Daar weer achter, onder drie als feestmutsen vermomde lichtkoepels ligt een gok- en speelautomatenhal die binnen, met de zwevende vloeren en omhoogwentelende trappen, al even uitbundig is. Kleuren als oranje, geel, paars, rood, blauw en groen zorgen ervoor dat deze gokhal ver verwijderd blijft van de smoezeligheid die dit soort oorden vaak zo treurig maakt.

Zijn felkleurige amusementspaleis Circus, Zandvoort (1991) wordt wegens de onbekommerde toepassing de banale vormen van de amusementsindustrie wel tot het postmodernisme gerekend.
Soeters heeft bewust gekozen voor een spel met banale glamourvormen uit de amusementswereld. Ingeklemd tussen huizen ligt aan een winkelstraat de voorkant van het gebouw. In vrolijke onregelmatige letters, die doen denken aan die op een kermis- of circusaffiche, is de naam 'Circus' te lezen. groot boven de ingangspartij die als een losse coulisse voor de gevel van spiegelglas staat. Die wordt bekroond door een golvend dak als een circustent, met drie lichtkoepels die doen denken aan feesthoedjes. Aan de zijkant van het gebouw rijzen vijf dikke vlaggenmasten op met kleurige wapperende vlaggen. Tenminste, die indruk wordt gewekt. De masten zijn half, maar worden door de spiegeling van de glazen gevel 'heel'. De vlaggen zijn van staal, bekleed met tegels. De voorste en achterste vlag zijn in hun geheel zichtbaar. Zij vormen voor- en achterkant van de theater/filmzaal op de vierde verdieping. Van de andere vlaggen steekt alleen het laatste gedeelte uit de gevel van deze zaal. Betreedt de bezoeker het gebouw door de hoofdingang, dan komt hij in een grote hal onder het betonnen tentdak. Daar kan hij zijn goklust bevredigen aan de automaten die opgesteld staan in verschillende speeleilanden. Er zijn allerlei niveauverschillen, loopbruggen en vides.

Een minder uitbundig, maar een even kleurrijk spel van materiaal en ruimte tonen de entree en de ministeriële ruimtes van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag (1991).

In de periode tot begin jaren '90 ontwerpt Soeters een aantal gebouwen met felle kleuren en uitbundige vormgeving, waarvan het Circustheater in Zandvoort het bekendste is. In de periode er na worden zijn gebouwen minder uitbundig en richt hij zijn aandacht ook op stedenbouw.

1992 - 1996: External Examinator, Plymouth (UK) School of Architecture

In 1992: Jurylid Mart Stam prijs

In 1992: Voorzitter welstands-commissie Nieuwe Stad, Amsterdam

In 1993: Jurylid Rietveldprijs

In 1994: Lid Amsterdams Binnenstad Comité

1995 - 1996: Bijzonder hoogleraar Katholieke Universiteit Nijmegen

. Mariënburg Nijmegen 1993 - 2000
. Helicon Den Haag 1999

De maatschap Soeters Van Eldonk Ponec architecten telt ongeveer 60 medewerkers. Om aan al deze medewerkers ruimte te bieden is in mei 2002 een uitbreiding naast het huidige kantoor aan de Kerkstraat, pal naast het ABN Amro kantoor, verrezen.

Websites: Een passie voor participatie, bronnenbundels, Sjoerd Soeters: van architect tot supervisor


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 55.