kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 30-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Zaha Hadid



Britse architecte van Iraakse afkomst, geboren 31 oktober 1950, Bagdad Irak.

Zaha Hadid ontwerpt in de deconstructivistische stijl. Ze laat muren overhellen en verdiepingen in elkaar overlopen. Waar mogelijk vermijdt ze rechte hoeken en een-tonige vlakken in beton en glas.

Hadid heeft wiskunde gestudeerd aan de Amerikaanse universiteit in Beiroet waarna ze architectuur studeerde aan de Londense Architectural Association. In 1977 ontvangt ze de Diploma Prize.

Na haar afstuderen werkte ze bij het Office for Metropolitan Architecture (OMA) van architect Rem Koolhaas. In 1980 begint ze haar eigen bureau. Ook gaat ze doceren ze aan dezelfde Architectural Association.

Zaha Hadid kwam sterk in de belangstelling doordat ze een internationale wedstrijd gewonnen had voor het ontwerp van een clubhuis in Hong Kong. De architectuur criticus Kenneth Frampton, schreef: 'De kracht van dit werk ligt in de met energie geladen stroom van ruimte, in het feit dat de ruimtes die ze creëert voortdurend uitbreiden tot in het oneindige'. Het gebouw, dat als een waterval van de heuvel moest vallen, is vanwege de té gewaagde constructie nooit uitgevoerd.

In 1988 nam zij samen met Philip Johnson, Peter Eisenman, Frank Gehry, Daniel Libeskind en Coop Himmelb(l)au - een coöperatie van Oostenrijks architecten, opgericht door Wolf Prix, Helmut Swiczinsky en Michael Holzer - deel aan de expositie "Deconstructivist Architecture" in het Museum of Modern Art.


Vitra brandweerstation, 1989–93

De brandweerpost voor Vitra (Weil am Rhein 1993) maakt haar bekend bij een breder publiek.

Zaha Hadid nam deel aan een groot aantal internationale prijsvragen waarvan ze er vele won, zoals voor het Cincinnati Contemporary Art Museum en het Centro per le Arti Contemporanee in Rome. Haar meest controversiele bekroonde ontwerp is die voor de Cardiff Opera House. Het duurde even voor Hadid's prijswinnende projecten wegens te gewaagd ook effectief gerealiseerd werden. De laatste jaren hebben echter steeds meer opdrachtgevers interesse in de onconventionele ontwerpen van Hadid.

Voor de parkeergarage (in de vorm van bliksemschicht!) met aansluitend tramstation in Straatsburg kreeg ze in 2003 de Mies van der Rohe-prijs van de Europese Unie. De jury prees dit project voor het solide vakmanschap in staal en beton.

In 2004 won ze als eerste vrouw de Pritzker-prize. De bestellingen uit de Verenigde Staten, Europa en Azië stroomden nu binnen: een skischans in Innsbruck, het hoofdkwartier van BMW in Leipzig, een haventoren in Marseille, een hogesnelheidsstation in Napels, een maritieme terminal in Salerno. De Olympische Spelen van Londen in 2012 hebben haar de infrastructuur voor de watersporten toevertrouwd.

Bekende projecten van Hadid zijn ook het museum voor moderne kunst in Rome, The Mind Zone bij de Millenium Dome in Londen en het (tijdelijke) Videopaviljoen in Groningen.

Hadid ontwerpt tevens meubels, interieurs (restaurant Moonsoon in Sapporo), tentoonstellingsinrichtingen (The Great Utopia in het Guggenheim Museum, New York, 1992) en decors (Pet Shop Boys World Tour 1999/2000).

In al haar projecten verlegt Zaha Hadid de grenzen van de architectuur. Vrije en lichte vormen in gewichtloze toestand, hellende vlakken, hoekige lijnen, dynamische volumes, willekeurige ritmes leiden al haar composities, van stadslandschappen tot meubilair. Haar werk speelt met nieuwe ruimtelijke concepten in een visionaire esthetiek. Het werk van Zaha Hadid, met zijn onnavolgbare bewerkingen van muren, vlakken en daken, met zijn vloeiende, verstrengelde en doorzichtige ruimtes is het stralende bewijs dat de architectuur nog niet is uitgeput en de inspiratiebron nog niet is opgedroogd. Zo beschrijft Jorge Silvetti, architectuurleraar aan Harvard, het werk van Zaha Hadid.


Januari 2009 - Zaha Hadid ontwerpt nieuw futuristisch Havenhuis
Het nieuwe Havenhuis van Antwerpen, dat aan het noorden van het Kattendijkdok komt, werd ontworpen door Zaha Hadid Architects. Zaha Hadid ontwierp een hypermodern en spectaculair havenhuis in de vorm van een diamant, een knipoog naar de diamantindustrie in Antwerpen. De gevels zijn opgebouwd uit glazen driehoeken en zorgen dankzij de facetopbouw voor reflectie van de lichtinval. Het gebouw torent mede dankzij sculpturale pilaren aan de voorzijde 46 meter uit boven de grond.
Het ontwerp van staal en glas won een open wedstrijd waaraan bijna honderd architectenbureaus deelnamen. In de laatste fase ging het tussen TV A20 Architecten uit Hasselt, Xaveer De Geyter uit Brussel, Vier Arquitectos uit het Spaanse La Coruna, Rapp + Rapp uit Rotterdam en Zaha Hadid Architects uit Londen.
Het op een brandweerkazerne geplaatst gebouw moet de status van de Vlaamse stad als wereldhaven symboliseren. Het Havenbedrijf wenste uitdrukkelijk ‘een zeer dynamische architectuur die de dialoog zou aangaan met de eventueel te bouwen Lange Wapperbrug’ die over Amerikadok-Straatsburgdok is gepland.
In het nieuwe gebouw worden alle diensten van het Havenbedrijf gecentraliseerd. De brandweer verhuist naar een nieuwe locatie, maar de kazerne is een monument en moest dus behouden blijven. De brandweerkazerne blijft vrijstaand en wordt volledig gerenoveerd en in het concept van Zaha Hadid geïntegreerd. De nieuwbouw van Hadid overdekt de binnentuin en maakt hier de semipublieke entreehal van. Verder bevindt zich er de toegang naar een ondergrondse parkeergarage voor 300 auto’s. De constructie wordt zo ontworpen, dat er voldoende daglicht binnentreedt. Het interieur is zeer open en flexibel opgezet.
Het nieuwe Havenhuis krijgt een vloeroppervlakte van circa 12.700 vierkante meter en zal plaats bieden aan een 500 medewerkers. Kostprijs van het project: 31,5 miljoen euro. Het Havenbedrijf verwacht volgende jaar de aanbesteding te kunnen uitschrijven en in 2013 te kunnen verhuizen.

Websites:
. www.zaha-hadid.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 256.

Tweets by kunstbus