kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 09-01-2016 voor het laatst bewerkt.

De Vries Lentsch

In 1945 door Willem de Vries Lentsch getekende boot

Zonder de bijdrage van de beroemde familie 'De Vries Lentsch', beginnend bij Gerard I die in Nieuwendam bij Amsterdam zijn werf het Fort begon, is de ontwikkeling van de Nederlandse jachtbouw niet goed denkbaar. Nazaten van de familie zitten nog steeds in de jachtbouw.

Geschiedenis

de Vries Lentsch. Hij noemde zijn huis De halve maen. Zo heette het schip waarmee Hollanders voor het eerst Amerika bereikten.
Het bouwen van schepen zat de Vries Lentsch in het bloed. In zijn vrije tijd bouwde hij melkschuitjes. Deze voeren met melk, boter en kaas naar Amsterdam. In 1875 begon hij samen met zijn vier zoons achter zijn huis een eigen scheepswerf: Het Fort. Daar werden sloepen en plezierjachten gebouwd. Zoon Gijs heeft ook jarenlang een eigen werf gehad. Hij woonde tot zijn dood in het huis van zijn vader op nummer 204.

De internationaal bekende scheepswerf 'Het Fort' van de firma G. de Vries-Lentsch hield zich in het bijzonder bezig met houten binnenvaartuigen en jachten. De werf dankte zijn naam aan het feit dat dit terrein in de volksmond ‘het fortland’ werd genoemd. Hier lagen in 1572 de fortificaties van de Waterlandse opstandelingen en de Geuzen, die de Amsterdammers en de Spanjaarden tot een smadelijke aftocht dwongen. De werf was in handen van twee broers, Gerard en Willem.

Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries-Lentsch (Jr.)
In 1917 gingen Gerard en Willem uit elkaar en begon Gerard zijn eigen werf, de Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries-Lentsch, die decennialang de mooiste schepen heeft gebouwd op een landtong aan de Noordelijke IJ-oever. Later nam zijn zoon, ook Gerard, de werf over en werd er Jr. toegevoegd aan de naam. Sinds 1917 verlieten meer dan 2800 schepen de helling tot de liquidatie in 1970.
Er was een enorme variëteit in de vloot die de werf bouwde. Heel veel verschillende materialen werden gebruikt, van hout en staal, tot aluminium en versterkt polyester. En heel veel verschillende schepen gleden van de helling: zeiljachten, motorboten, passagiersschepen, sleepboten, patrouilleboten, sloepen, plezierboten, en zelfs vaartuigen voor de marine. De werf ontwierp zelf boten, maar maakte ook schepen op basis van ontwerpen van andere architecten. Vakmanschap was het adagium. De grote scheepsbouwhal die in 1954 werd gebouwd, bood de mogelijkheid om schepen tot 70 meter binnen te bouwen zonder afhankelijk te zijn van het weer en van vocht. Licht viel naar binnen door 2700 raampjes.

De Regenboog
De regenboog is een klassieke, houten zeilboot, die behoort tot de houten Nationale eenheidsklasse van kieljachten, welke in 1917 is ontstaan uit een prijsvraag uitgeschreven door de K.V.N.W.V., het huidige K.N.W.V. Het ontwerp is van de heer G. de Vries Lentsch. De tuigage bestaat uit een stijl gepiekt gaffel grootzeil, een genua en een spinnaker. Totaal zeiloppervlak is 70m². De bemanning bestaat uit drie personen.
Maar liefst 73 van de tot op de dag van vandaag gebouwde regenbogen werden door de Vries Lentsch persoonlijk vervaardigd, eerst op zijn jachtwerf te Monnickendam, later op een werf te Amsterdam. - (websites: Fort maakte mooie boten, typen die varieerden van de kleine Twaalfvoets- en Scheldejollen en het elegant gelijnde open zeiljachtje 'De Pampus', tot bedrijfsvaartuigen als reddingsboten en gaandeweg, vooral voor een rijke Rotterdamse clientèle, zeewaardige zeiljachten.

Gerard de Vries Lentsch jr. was de bouwer van de Pampus, de alom bekende Vrijheid (1946) en het koninklijk jacht de Piet Hein (1937), dat voor de jonggetrouwde prinses Juliana en prins Bernhard werd gebouwd. De Groene Draeck is daar ook gebouwd, later de Eendracht, alsmede talloze zeil- en motorjachten voor de Amsterdamse rijken. Gerard de Vries Lentsch jr. was ooit nog de oprichter van de HISWA (samen met Carl Denig).

Pampus (open zeilboot)
De K.N.W.V., schreef in 1933 een prijsvraag uit voor een open twee-mans kieljacht, een zeiljacht met maximaal 16m² doek zeiloppervlak te ontwerpen. Uiteindelijk werd uit de ingediende ontwerpen de Pampus het bekroonde ontwerp. De Pampus is een ontwerp van W. de Vries Lentsch en G. de Vries Lentsch. Beide waren eigenaar van de Amsterdamse Scheepwerf en de werf “Het Fort”.
In dat jaar werden door G. de Vries Lentsch op zijn werf “Het Fort” in Nieuwendam de eerste serie van ca. 15 jachten gebouwd en geregistreerd. Tegelijkertijd bouwde W. de Vries Lentsch op de Amsterdamse Scheepswerf ook een serie van ca. 25 jachten. De bouwprijs bedroeg toen ca. € 365,=.
In 1942 waren er al 150 geregistreerde boten gebouwd. In 2007 zijn er meer dan 450 gebouwd en wordt er nog steeds zéér actief wedstrijden mee gezeild. Veel van de gebouwde schepen –minimaal 300 varen nog steeds!- Een aantal bekende bouwers uit het verleden en heden zijn De Vries Lentsch te Nieuwendam, Amsterdam; Alphen aan den Rijn Van der Stadt; Zaandam Boelsma Jachtbouw; Sneek De Vrijheid; Oud Loosdrecht De Groot jachtbouw, Mid Laren. - (websites: De Groene Draeck'
Een van de gebouwde schepen was het Koninklijk jacht van koningin Beatrix: 'De Groene Draeck'. Dit jacht, een Lemsteraakjacht, werd haar aangeboden voor haar verjaardag door het Nederlandse volk toen ze nog een prinses was, pas 18 jaar. Het zeilnummer is dan ook 18. Het schip is vernoemd naar het oorlogsschip de Vlieghende Groene Draeck uit 1623, dat onder andere het vlaggenschip was van Piet Hein, met Maarten Tromp als kapitein. Het huidige jacht bevat een mastschild met houtsnijwerk waarop het originele schip is afgebeeld.
Het schip 'De Groene Draeck' liep in 1957 van stapel en is nog steeds in bezit van de koninklijke familie en wordt ook nog veelvuldig gebruikt, bijvoorbeeld bij het evenement Amsterdam Sail.
De scheepsbouwhal is het enige gebouw dat is overgebleven van de beroemde werf. De hal is geheel gerenoveerd tot bedrijfsverzamelgebouw en kreeg de naam De Groene Draeck naar het schip van de koningin. Binnen is de hal totaal vernieuwd en ingericht als kantorencomplex met alle faciliteiten die daarbij horen. Het hele complex is mooi afgewerkt met luxe accenten, zoals marmeren vloeren in de gang. Een voorbeeld van prachtig gerenoveerde industriële bebouwing, een compliment aan de bijzonder fraaie plek.

Nadat de Amsterdamse Scheepswerf in 1968 moest stoppen leeft 'de Vries Lentsch' nog steeds voort in twee bedrijven in Amsterdam en De Rijp die zich respectievelijk met het bouwen en ontwerpen van boten bezighouden (toon die in rook is opgegaan (De Vries Lentsch een loods uit. Een ramp, want behalve een aantal jachten en gereedschap ging ook de gehele produktie van de Eerste Nederlandse Clavinette Fabriek in vlammen op. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2134.