kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Dr. Atkins


BBC Story about Low Carb Dieting - Part 1 Amerikaanse arts en voedingsexpert, geboren 17 oktober 1930 Columbus (Ohio) - overleden 17 april 2003 New York.

Robert Coleman Atkins was een cardioloog, een voorvechter van de alternatieve geneeswijzen en een van de beroemdste en succesvolste voedingsexperts van de afgelopen veertig jaar. Hij is vooral bekend geworden door het naar hem genoemde Atkins-dieet.

Levensloop
Atkins werd geboren in Ohio, waar hij ook opgroeide. Hij haalde zijn kandidaatsexamen in de geneeskunde aan de universiteit van Michigan en promoveerde in 1955 als arts aan de Cornell-universiteit. Na zijn opleiding in de cardiologie verhuisde Atkins naar New York, waar hij later het Atkins Center for Complementary Medicine oprichtte, een van de grootste centra in zijn soort.

Naast het behandelen van patiënten was Atkins ook een voorvechter van de natuurgeneeskunde als alternatief voor farmaceutische geneesmiddelen en chirurgie voor vele slopende ziektes. Mede door hem kregen de alternatieve geneeswijzen nationaal aandacht als een medische benadering. In 1972 lanceerde hij zijn dieet, waarmee hij in de jaren 90 wereldwijde bekendheid kreeg.

Aan het einde van de twintigste eeuw noemde het tijdschrift People Atkins een van de 25 "meest intrigerende mensen". TIME Magazine noemde hem een van de "mensen die hun steentje bijgedragen hebben" en roemde zijn pioniersgeest ten opzichte van voeding en gezondheid.

Atkins overleed in april 2003 op 72-jarige leeftijd. Hij kwam ten val op de stoep en raakte in coma. Doordat de hersenstam in de verdrukking was gekomen door de val, werd een aantal lichaamsfuncties ontregeld. Dat uitte zich in het vasthouden van vocht. Bovendien liep hij een virusinfectie op. Hierdoor woog hij bij zijn overlijden bijna 30 kg meer dan ten tijde van zijn ziekenhuisopname.

Toen bekend werd dat Atkins bij overlijden 117 kg woog, concludeerde men dat de dieetgoeroe zelf aan overgewicht leed. Op de dag na zijn ongeval was zijn gewicht echter vastgesteld op 88,5 kg. Met een lengte van 1,82 m had hij dus een body mass index (BMI) van 26,7, wat voor mensen ouder dan 65 redelijk normaal is.

Werk
Atkins is bekend geworden door een dieet met gewone hoeveelheden vet maar beperkte hoeveelheden koolhydraten. Het lijkt te werken, maar de medische wetenschap is er niet zeker van wat het precies doet. Het lijkt erop dat de relatief grote hoeveelheid eiwitten de eetlust vermindert, want het is gebleken dat men door dit dieet aanzienlijk minder eet. Wat echter de gevolgen op lange termijn voor de gezondheid zijn, is nog onduidelijk.

Atkins schreef 13 boeken, waaronder Dr. Atkins' Dieetrevolutie (1972), Dr. Atkins' Nieuwe dieetrevolutie (1992) en een bewerking daarvan (2002) en Een leven lang Atkins (2003), waarin de Atkins-voedingsmethode uitgebreid wordt beschreven. De Nieuwe dieetrevolutie stond bijna zes jaar lang in de top-10 van de bestsellerslijst van The New York Times. Er zijn wereldwijd meer dan 14 miljoen exemplaren van verkocht en het boek is daarmee een van de top-50 bestsellers aller tijden. Ook Een leven lang Atkins stond na publicatie in januari 2003 wekenlang op de eerste plaats van de bestsellerlijst.

Atkins hield toezicht op een team van mensen die aan meerdere boekprojecten werkten, inclusief een nieuw boek waarin naar voren wordt gebracht hoe de Atkins-voedingsmethode van belang zou zijn bij het indammen van diabetes. Vanwege zijn overtuiging dat obesitas (overgewicht) en diabetes samen één epidemie zijn, was Atkins van plan om in de volgende jaren een groot deel van zijn tijd te besteden aan het uitdagen van de conventionele kennis over diabetespreventie en -verzorging, zoals hij dat ook voor obesitas had gedaan. Dit nieuwe boek, is op verzoek van zijn weduwe Veronica, voltooid en postuum verschenen onder de titel Atkins Diabetes Revolution.

Theorie van het dieet
Het Atkins-dieet gaat er van uit dat het sterk gestegen gebruik van geraffineerde koolhydraten (suiker, fructose en meel) in de 20e eeuw verantwoordelijk is voor de grote toename van stofwisselingsproblemen zoals overgewicht. Na het eten van veel koolhydraten wordt er veel insuline geproduceerd door de alvleesklier. Te veel koolhydraten betekent een overproductie van insuline en daarmee ontstaan diverse stofwisselingsproblemen. Inname van te veel koolhydraten zorgt ook voor wisselende bloedsuikerniveaus (hoeveelheid koolhydraten in vorm van glucose in het bloed) en dit kan stemmingswisselingen, depressie en slaapproblemen veroorzaken. Het Atkinsdieet stabiliseert de productie van insuline en het bloedsuikerniveau waardoor hongeraanvallen voorkomen worden. Dit doet het dieet door het lichaam te dwingen over te schakelen op een vet-stofwisseling waardoor de koolhydraat-stofwisseling meer rust krijgt.

Fasen in het Atkins dieet
Het is verstandig om vooraf een bezoek te brengen aan een dokter zodat er onder andere gekeken kan worden naar de bloeddruk en cholesterolniveau. In alle fasen is het belangrijk om ongeraffineerd voedsel te gebruiken met een laag Glycemische Index.

Fase 1: Introductie
Doel van deze meest beperkende fase is het lichaam te dwingen om de vetten te verbranden (ketose). Deze fase gaat gepaard met veel gewichtsverlies. Deze fase duurt minimaal 2 weken tot maximaal 6 maanden. Dit is afhankelijk hoeveel een persoon wil afvallen. De belangrijkste kenmerken van deze fase zijn:
. maximaal 20 gram koolhydraten per dag, onbeperkt vet en eiwitten
. veel koolhydraatarme groenten maar geen fruit
. geen koolhydraatrijk voedsel zoals aardappel, granen, brood
. onbeperkt kip, vlees, kaas, boter en eieren
. geen koffie en alcoholische dranken
. veel water drinken
. tekorten aanvullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten)
. deze fase stopt na 14 dagen

Fase 2: Verder gewichtsverlies
Doel van deze fase is om door te gaan met het verbranden van vetten en het lichaamsgewicht te verminderen maar met een milder dieet.
. hetzelfde dieet als in fase 1 maar met meer koolhydraten
. elke week moet er 5 gram extra koolhydraten genomen worden t.o.v. de voorgaande week
. deze toename van koolhydraten gaat door totdat het gewichtsverlies net niet stopt
. tekorten aanvullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten)
. de fase stopt wanneer men 5 kg van het streefgewicht af zit

Fase 3: Voorbereiding op de handhavingsfase
Doel van deze fase is om een ideale in te nemen koolhydraten hoeveelheid te bepalen waarbij men niet afvalt en ook niet aankomt.
. hetzelfde dieet als in fase 2 maar met meer koolhydraten
. geleidelijk aan moeten er meer koolhydraten genomen worden
. de toename stopt wanneer men op gewicht blijft
. tekorten aanvullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten)
. deze fase gaat vanzelf over in fase 4

Fase 4: Levenslange handhavingsfase
Doel van deze levenslange fase is om niet terug te vallen in ongezond eten waardoor men weer aankomt.
. hetzelfde dieet als in fase 3
. de hoeveelheid koolhydraten per dag blijft gelijk
. het is een fase waarin meer gevarieerd wordt met diverse producten
. het gebruik van suiker blijft verboden
. wanneer het gewicht weer toeneemt moet de hoeveelheid koolhydraten weer wat verminderd worden
. tekorten aanvullen met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten)


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Atkins
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 375.