kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 12-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Elseviers Weekblad

Elsevier is een Nederlands rechts-georiënteerd opinietijdschrift dat wekelijks verschijnt.

Geschiedenis
Het eerste nummer van Elseviers Weekblad verscheen op 27 oktober 1945. Vier jaar later had het blad al een oplage van 120.000 exemplaren. Elseviers Weekblad verscheen eerst op krantenformaat. De voorganger van het weekblad, Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, opgericht in 1891 was in 1940 door de Duitse bezetters verboden.

Grote man achter Elseviers Weekblad was H.A. Lunshof. Deze redacteur van De Telegraaf liep al in 1940 rond met de gedachte aan een nieuw weekblad, ‘gansch anders dan de tot dusver bestaande’. Jan Pieter Klautz, directeur van uitgeverij Elsevier, voelde wel iets voor het idee om na de oorlog een blad te lanceren dat een uitgesproken mening had en de dingen bij hun naam durfde noemen. De doelstelling was een onafhankelijk weekblad te maken, dat niet aan een politieke partij of zuil verbonden was.

In het diepste geheim werkte het duo tijdens de oorlog aan de oprichting. Zij kregen hulp van oud-medewerker van De Telegraaf Mr. G.B.J. Hiltermann.

Hoewel Elseviers Weekblad niet was gebonden aan enige partij of stroming, nam het blad tijdens de Indonesische kwestie een fel standpunt in tegen een onafhankelijk Indonesië. Elsevier ontwikkelde daarna een politieke identiteit met maatschappelijk conservatieve en economisch liberale trekken, dicht bij de liberalen van de VVD en de katholieken van de KVP.

In 1965 werd het blad gesplitst in een algemeen deel op magazineformaat, en een financieel-economische krant, EW. De jeugdige verslaggever Ferry Hoogendijk, die in 1967 tot de hoofdredactie toetrad, ontpopte zich steeds meer als de grote roerganger.

Met zijn felle aanvallen op het kabinet-Den Uyl trok hij veel aandacht. In de jaren tachtig riep de autoritaire leiding van Hoogendijk steeds meer weerzin op bij de redactie. In 1985 gaf de directie hem een andere functie binnen het bedrijf.

Zijn opvolger André Spoor, voormalig hoofdredacteur van NRC Handelsblad, gooide het over een andere boeg. Hij vernieuwde de redactie, paste de lay-out aan, vergrootte de aandacht voor cultuur en veranderde de naam in Elsevier. Ziekte en een vervaarlijke oplagedaling maakten na ruim twee jaar een eind aan Spoors hoofdredacteurschap. Hij werd vervangen door Johan van den Bossche, afkomstig van de financieel-economische krant EW die in 1988 was geïntegreerd in het magazine.

In 1993 maakt Van den Bossche plaats voor Hendrik Jan Schoo, adjunct-hoofdredacteur sinds 1991 (daarvoor hoofdredacteur van achtereenvolgens Psychologie en Intermagazine), die op zijn beurt per 1 januari 2000 werd opgevolgd door Arendo Joustra.

Elsevier stelt, dat het na de ontzuiling aan politieke signatuur heeft ingeboet, en dat de inhoud veelzijdiger en feitelijker is geworden. Men profileert zich als spreekbuis van de 'werkende ruggegraat van Nederland', en probeert deze groepen te helpen bij allerlei keuzeproblemen bij studie, werk, persoonlijke financiën, vrije tijd. Toch is de signatuur van Elsevier nog steeds rechts-liberaal.

In november 2004 lanceerde Elsevier een nieuws- en opiniewebsite met dezelfde signatuur als het weekblad.

Elsevier had in het laatste kwartaal van 2007 een betaalde oplage van meer dan 150.000 exemplaren per week. De website trekt rond de 70.000 unieke bezoekers per dag.

21 februari 2008 heeft Reed Elsevier bekendgemaakt, dat het concern de uitgeverijdivisie Reed Business Information van de hand doet. Dat betekent dat bladen als Elsevier en FEM Business en weekblad Boerderij verkocht worden.

Hoofdredacteuren
Henk Lunshof (1946-1954)
Wouter de Keizer, Kornelis Douwe Bosch (1954-1959)
Henk Lunshof, Wouter de Keizer, Kornelis Douwe Bosch (1959-1962)
Henk Lunshof, Wouter de Keizer (1962-1964)
Henk Lunshof (1964-1965)
Wouter de Keizer, Ferry Hoogendijk, Jan Vermeulen (1966)
Wouter de Keizer, Ferry Hoogendijk, Jan Vermeulen, Willem Leonard Brugsma (1966-1968)
Wouter de Keizer, Ferry Hoogendijk, Jan Vermeulen, Martin Duyzings (1968)
Ferry Hoogendijk, Jan Vermeulen, Martin Duyzings (1968-1971}
Ferry Hoogendijk, Jan Vermeulen, Daan van Rosmalen (1971-1975)
Ferry Hoogendijk (1975-1985)
André Spoor (1986-1988)
Johan van den Bossche (1988-1993)
Hendrik Jan Schoo (1993-1999)
Arendo Joustra (2000-...)

Bekende medewerkers
Piet Bakker
Thomas van den Bergh (kunst en cultuur)
Cees Bantzinger (illustrator)
Godfried Bomans
Hugo Camps
Adriaan van Dis
Eppo Doeve (illustrator)
Anton van Duinkerken
Afshin Ellian (columnist website)
Eduard Elias
Pim Fortuyn (columnist van 1993 tot 2001)
Coen van Harten
Paul de Hen (columnist weblog) (oud-adjunct-hoofdredacteur)
Willem Frederik Hermans (publiceerde ook enige korte verhalen in de Elsevier, en recenseerde er boeken)
Hans Hillen (columnist)
G.B.J. Hiltermann
Ferry Hoogendijk (hoofdredacteur)
Arendo Joustra (hoofdredacteur)
Floor Kist (columnist)
Gerlof Leistra (columnist weblog)
Paul Lieben (columnist weblog)
Jan Mulder (televisiecolumnist)
Cees Nooteboom (reisverhalen, vanaf jaren vijftig)
Michel van der Plas
Gerard Reve (gedichten en verhalen)
Nic van Rossum
Simon Rozendaal (columnist)
H.J. Schoo (hoofdredacteur)
Bart Tromp (columnist)
Constance Wibaut (mode)
Paul Witteman (verslaggever)
Leon de Winter (columnist)
Syp Wynia
Liesbeth Wytzes (weblog op website)
Wim Zaal


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Elsevier_(opinieweekblad)
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 884.