kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 09-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Grolsch

Biermerk dat voor het eerst in 1615 gebrouwen werd in het Gelderse plaatsje Grol (het tegenwoordige Groenlo) door Willem Neerfeldt.

De brouwerij is wereldwijd bekend vanwege de kenmerkende beugelfles die sinds 1897 in gebruik is.

De naam Grolsch is afkomstig van het bijvoeglijk naamwoord van Grol. De Grolsche Bierbrouwerijen zijn een fusie in 1922 tussen de Achterhoekse Bierbrouwerij De Klok (Groenlo) en de Twentse Enschedesche Stoombierbrouwerij (Enschede). Tot 2004 werd Grolsch in Groenlo en in Enschede gebrouwen. Grolsch is inmiddels het sterkste biermerk van Nederland en heeft een exportpositie van betekenis opgebouwd in circa 70 landen. In 1995 verwierf Grolsch dan ook het predikaat ‘Koninklijk’.

Historie
In de Gouden Eeuw was bier in Nederland de volksdrank bij uitstek. De drank werd gemaakt door ambachtelijke brouwers, die vaak waren aangesloten bij een gerespecteerd Gilde. Eén van die brouwers was Peter Cuyper. In het Gelderse plaatsje Grol maakte hij zich de brouwkunst meester in de uit 1615 stammende brouwerij van zijn schoonvader Willem Neerfeldt. Peter Cuyper bleek een natuurtalent. In 1676 werd hij dan ook benoemd tot Gildemeester over alle brouwers van Grol. Hij bracht de brouwers goede technieken bij en introduceerde exclusieve recepturen en natuurlijke brouwtechnieken. De resultaten bleven niet uit. Het bier uit Grol verwierf in steeds bredere contreien een voortreffelijke reputatie. De naam van dat geliefde bier: Grolsch.

In 1897 bestelde brouwerij De Klok, de voorloper van Grolsch, voor het eerst halve literflessen bij Van Deventer & Co glasfabrikanten te Schiedam. Deze eerste beugelflessen waren van groen glas, later vervangen door bruin. De essentie van de markante beugelfles, helder gedecoreerd glas met porseleinen dop en roestvrijstalen beugel, is sindsdien nooit meer veranderd.

In de loop der eeuwen groeide de bekendheid van Grolsch uit tot nationale proporties. Op 3 mei 1922 fuseerde de Groenlose brouwerij, die toen de naam De Klok droeg, met de Enschedesche Bier Brouwerij. Nu er twee moderne brouwerijen waren, in Enschede en Groenlo, kreeg de expansie een nieuwe injectie. Met als basis de unieke ambachtelijke brouwmethode, het hoogwaardige vakmanschap en een klant- en marktgerichte filosofie zette de groei zich voort. Zo werd Grolsch een nationaal fenomeen en een merk dat ook internationaal tot de verbeelding spreekt.

In de jaren zestig kreeg ontwerper Koen van Os opdracht de beugelfles opnieuw vorm te geven in verband met problemen die ontstonden bij het schoonmaken en vullen van de fles dat in een steeds hoger tempo moest plaatsvinden. Van Os slaagde hier in zonder de ambachtelijke karakteristiek van de fles verloren te laten gaan.

De brouwerij is sinds 1984 een beursgenoteerde onderneming. Een groot deel van de aandelen is in handen van de familie De Groen. Deze familie heeft het bedrijf vanaf 1968 opgewerkt van lokale bierbrouwerij tot een internationaal bedrijf.

In de jaren '70 van de twintigste eeuw maakte Grolsch naam met een reclamecampagne met de titel Vakmanschap is meesterschap. In de campagne, met foto's van Paul Huf, kwamen ambachtslieden in beeld, in combinatie met het ambachtelijke Grolsch. De muziek voor deze reclames werd geschreven door Clous van Mechelen.

In 1995 krijgt de brouwerij het predikaat Koninklijk.

Tijdens de vuurwerkramp op 13 mei 2000 werd de brouwerij in Enschede zwaar getroffen en moest de bierproductie uitwijken naar elders. Onder meer brouwerij Hertog Jan nam tijdelijk een deel van de Grolsch-productie over.

In 2004 werd op de grens van Usselo en Boekelo een nieuwe brouwerij geopend, als vervanging van de vestigingen in Enschede en Groenlo. De bouw werd enkele jaren vertraagd door protesten van omwonenden. Vanaf voorjaar 2005 is de gehele productie gevestigd op deze nieuwe locatie en werden de andere vestigingen gesloten.

In april 2007 krijgt Grolsch een boete van bijna 32 miljoen euro van de Europese Commissie omdat zij, in de periode tussen 1996 en 1999 verboden prijsafspraken gemaakt zou hebben met andere brouwers.

In november 2007 doet de van oorsprong Zuid-Afrikaanse bierbrouwer SABMiller een overnamebod op Grolsch. De bierbrouwer is bereid om 816 miljoen euro voor Grolsch te betalen. Dat is 48,25 euro per aandeel en het bod ligt ongeveer 84 procent boven de beurskoers. Familie De Groen heeft laten weten akkoord te zijn met de overname, en het bod wordt daarnaast gesteund door het bestuur en de raad van commissarissen van Grolsch. De beursnotering van Grolsch wordt op 20 maart 2008 beëindigd.

Naast de beugelfles verkocht Grolsch tot maart 2007 ook bier in de standaard retourfles (het zogenoemde 'pijpje'). Alhoewel Grolsch nog steeds in het pijpje verkrijgbaar is Grolsch na 21 jaar de eerste bierbrouwerij met flessen van een andere vorm. Nu wordt het bier verkocht in een eigen vormgegeven groene fles. Deze fles met het Grolsch-logo als reliëf in de fles heeft een opvallend klein halsetiket. Ook de inhoud van de fles wijkt af van de standaard retourfles. In de nieuwe fles zit 33 cl, dat is 10% meer dan de standaard retourfles.

Op 12 februari 2008 heeft Grolsch naar buiten gebracht dat de bruine beugelfles zal verdwijnen. In plaats van deze fles komt een nieuwe, modernere groene beugelfles met een design dat aansluit bij het vernieuwde pijpje.

Uitgebrachte bieren
De brouwerij brouwt van oorsprong drie soorten bier: Pilsner, Oud Bruin en Bokbier. In latere jaren werden daar andere varianten aan toegevoegd, waaronder Het Kanon, een extra zwaar bier met 11,6% alcohol, en Grolsch 2.5 een licht bier met 2.5% alcohol, twee fruitige bieren met citroen- en grapefruitsmaak. In 2005 is hier onder andere het bier 'Premium Blond' aan toegevoegd. Premium Blond is licht gerijpt, heeft een lichte frisse pilssmaak en 30% minder joules dan Premium Pilsner. Later in 2005 is Grolsch Premium Weizen aan het assortiment toegevoegd, Premium Weizen wordt gebrouwen volgens het traditionele Duitse Reinheitsgebot en bevat 5,5% alcohol. Binnen de Weizen wordt ook onderscheid gemaakt tussen de 'originele' Grolsch Premium Weizen en sinds 2007 de 'Dunkel Weizen', een bovengistend amberkleurig bier met een lichte karamelsmaak. Grolsch heeft ook nog Zinniz uit gebracht, maar dit product werd geen succes. Het wordt daarom ook niet meer gebrouwen.

Websites: GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Grolsch


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1523.