kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-02-2010 voor het laatst bewerkt.

Holland-Amerika-Lijn

De Holland-Amerika Lijn was van oorsprong een Nederlandse maatschappij die een scheepvaartverbinding onderhield tussen Nederland en de Verenigde Staten. Het bedrijf had als thuisbasis de haven van Rotterdam. In 1989 werd de maatschappij overgenomen door het Amerikaanse Carnival Corporation & plc.

De Holland-Amerika Lijn (HAL; Engels: Holland America Line) is tegenwoordig een cruisemaatschappij en een dochteronderneming van Carnival Corporation & plc, de grootste cruisevaartonderneming ter wereld. Het bedrijf is gevestigd in de Amerikaanse stad Seattle.

Ontstaan
In 1871 werd de vennootschap Plate, Reuchlin & Co opgericht door Antoine Plate F.jn en Jhr. Otto Reuchlin, met als doel een rechtstreekse verbinding met Amerika, uitgevoerd met stoomschepen. In 1873 werd Plate, Reuchlin & Co omgezet in de NV Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM). Vlak hierna, in 1875, werd de Nieuwe Waterweg geopend, waardoor Rotterdam een belangrijke Europese haven kon worden. In deze periode werd New York een vaste bestemming. Omdat in het spraakgebruik de naam 'Holland-Amerika Lijn' (HAL) gebruikelijk was geworden, voegde de NASM deze naam op 15 juni 1896 aan haar statutaire naam toe, zodat de vennootschap sindsdien officieel NV Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn' heet, kortweg HAL. In 1973 werd de naam ingekort tot Holland Amerika Lijn NV, vanaf dat moment zonder streepje tussen Holland en Amerika.

De trans-Atlantische verbinding Rotterdam-New York bestond van 1873 tot 1978, en speelde een grote rol in de landverhuizingen van Europa naar Amerika. De maatschappij bediende ook vrachtlijnen, maar als bijzaak. Door de toenemende concurrentie van het vliegtuig op de trans-Atlantische route, werden de passagiersschepen meer en meer voor de cruisevaart benut. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam (II) de Maasstad voor de allerlaatste oversteek. In 1975 werd de divisie Transport (de vrachtschepen) verkocht en ging men zich steeds meer concentreren op de cruisevaart. Zie ook Rotterdam Cruise Terminal.

Rotterdam heeft al vroeg een grote rol gespeeld in de vaak 'droevige' landverhuizersgeschiedenis. Vooral naar Amerika vertrokken vanuit de havenstad vele Europeanen, die geloofsvervolging en/of armoede probeerden te ontvluchten. Al in 1620 vertrok vanuit Delfshaven - toen nog een deel van Delft, nu één van de oudste delen van Rotterdam - een goep Engelsen naar Amerika, die om hun geloofsovertuiging in 1609 naar Nederland gevlucht waren. Met deze overtocht van The Pilgrim Fathers begon uiteindelijk de emigratie vanuit de Maasstad. Het zou leuk zijn te geloven dat de windvaan op één van de torens op het hotel, het schip de schoener Speedwell voorstelt, het schip waarmee ze vertrokken. In werkelijkheid is het de 'De Halve Maen', het schip waarmee Henry Hudson in 1609 Amsterdam verliet om voor de Oost-Indische Compagnie een N.O. doorvaart te zoeken naar India. Maar Hudson ontdekte Manhattan en voer de naar hem genoemde rivier op. In 1614 stichtte men Nieuw-Amsterdam: New York. 'De Halve Maen' staat ook op het bekende Holland-Amerika vignet met op de achtergrond het silouet van de Nieuw Amsterdam II. In 1869 schreef de Rotterdammer Antoine Plate F.jnz een artikel waarin hij de noodzaak van een directe stoomdienst op Amerika aan de orde stelde. Samen met Jhr. Otto Reuchlin stichtte hij Plate Reuchlin & Co. Zij lieten de eerste 'Rotterdam' bouwen on 1872. In 1873 werd de N.V. Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij NASM opgericht (zie het momument voor het hotel), in 1896 officieel Holland-Amerika Lijn genoemd. Met de oprichting van de NASM en de aanleg van de Nieuwe Waterweg in 1885 is Rotterdam pas een echte vooraanstaande plaats gaan innemen in het landverhuizersvervoer. De NASM schepen onderhielden vanaf toen, zij het met ups en downs, een geregelde scheepvaartverbinding met vooral: NEW YORK! (1873-1978).
In de jaren 1880-1925 met hoogtepunt tussen 1901-1914 (een hoogtepunt in de landverhuizersgeschiedenis betekent meestal een dieptepunt in de wereldgeschiedenis) gingen Oost Europese landverhuizers, meest Joden, massaal aan boord in Rotterdam. Ook hun beweegredenen om naar Amerika te gaan waren intreurig. Met hun schamele bundels, pakken en andere bezittingen namen ze hun gemeenschappelijke dromen mee. Die hielden hun overeind tijdens de lange en vaak barre reis als 'steerage' (tussendeks passagier) naar 'The Promised Land', Amerika! Amerika!, freedom of opportunity, freedom of thought, freedom to worship God as they wished. In het laatste kwart van de negentiende eeuw werden 1300 reizen gemaakt: 90.000 kajuitpassagiers en 400.000 derde klasse passagiers maakten de overtocht. In de loop van de jaren zestig van de vorige eeuw was er een permanente teruggang in de passagiersvaart. De burgerluchtvaart was een te sterk groeiende concurrent. Aan het eind van die jaren waren de meeste schepen aan het buitenland verkocht of waren ze ingezet in de cruisevaart. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam II de Maasstad voor zijn laatste oversteek. Er was een definitief einde gekomen aan een stuk Rotterdamse scheepvaartgeschiedenis van meer dan 100 jaar.
- Amerika
De zetel van het passagiersbedrijf was in 1971 al overgeplaatst naar New York. In 1978 werd het hoofdkantoor verplaatst naar Stamford (Connecticut). In 1983 verhuisden beide kantoren naar Seattle (Washington) aan de Amerikaanse westkust, waar al het kantoor van het in 1971 overgenomen Westours Inc. was gevestigd. Op 1 mei 1984 stond het karakteristieke kantoor op de Wilhelminakade te koop: het huidige Hotel New York. De afkorting HAL kreeg een Engelstalige invulling: Holland America Line.

Onderdeel van Carnival
Vandaag de dag maakt "Holland America Line Inc." deel uit van Carnival Corporation & PLC in Miami, 's werelds grootste cruise-consortium waartoe vele bekende rederijen behoren. De Nederlandse oorsprong leeft door in het bekende logo, dat het zeilschip De Halve Maen afbeeldt (het schip waarmee Henry Hudson in 1609 Manhattan ontdekte) met op de achtergrond de boeg van de Nieuw Amsterdam (II), het bekendste schip van de HAL. Ook is het privé-eiland in de Bahama's vernoemd naar de Halve Maen: Half Moon Cay.

Sinds een aantal jaren varen de schepen weer onder Nederlandse vlag, ook heeft men in Rotterdam het vlootkantoor staan omdat men nog steeds met Nederlandse officieren vaart. Ook is Rotterdam steeds vaker aanloophaven tijdens de cruises die HAL-schepen tijdens de zomermaanden in West-Europa maken. Op 28 februari 2007 opende de HAL zijn Europese hoofdkantoor in Rotterdam in kantoor- en woontoren Montevideo, schuin achter het voormalige hoofdkantoor op de Wilhelminapier op de Kop van Zuid, na 36 jaar afwezigheid in deze stad.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Holland-Amerika_Lijn
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1015.