kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Joop van den Ende

Johannes Adrianus (Joop) van den Ende (Amsterdam, 23 februari 1942) is een Nederlandse topman en mediamagnaat. Hij volgde opleidingen tot timmerman en tot technisch tekenaar, maar zou zijn kostje gaan verdienen in de showbusiness.

Carriere
In 1960 speelt hij voor het eerst mee in een toneelstuk en op 17-jarige leeftijd koopt hij de rechten voor de televisieserie Batman. Vanaf 1960 treedt hij enige tijd op als clown Tako in een kinderprogramma. Ook was Joop conferancier en had hij een cabaretgroep met muzikale ondersteuning van dans- en amusementsorkest The Rhythm Jiggers o.l.v. Theo Bon. Joop van den Ende wil zelf graag artiest worden, maar het ontbreekt hem aan voldoende talent. In 1962 opent Van den Ende daarom een feestartikelenwinkel en een eigen theaterbureau. Ook zet hij een revue op met een tot dan toe nog onbekende komiek, André van Duin. Deze revues worden een groot succes, en Nederland maakt voor het eerst kennis met Joop van den Ende. In 1966 is hij manager van de Amsterdamse beatgroep Mokum Beat Five.

Televisie
Begin jaren '70 begint hij zijn eerste theaterproductie voor de televisie met onder andere Jeroen Krabbé, Willy van Hemert, Ko van Dijk en Rudi Falkenhagen. In 1975 maakt hij als producer naam met de Nederlandse televisieserie Bassie en Adriaan. In de volgende jaren maakt Joop van den Ende verschillende succesvolle televisieprogramma's, zoals Dagboek van een Herdershond (1978), de Playbackshow, de Soundmixshow en de Surpriseshow (allen met Henny Huisman), en Goede Tijden, Slechte Tijden.

In 1989 begint Joop van den Ende de televisiezender TV10. Deze zender krijgt echter geen toestemming om uit te zenden in Nederland en Joop van den Ende zoekt zijn heil bij het dan weinig succesvolle RTL Veronique.

Musicals
In 1993 opent Joop van den Ende het Circustheater in Scheveningen met de musical the Phantom of the Opera. In 1994 gaat hij samenwerken met zijn tot dan toe grootste concurrent John de Mol. Samen richten ze het bedrijf Endemol op, dat enkele jaren later naar de beurs gaat.

In de eerste helft van de jaren '90 probeert Joop van den Ende door te breken op Broadway met de musical Cyrano. Deze musical flopt echter, waardoor Joop van den Ende grote financiële verliezen lijdt. Ook het televisiepretpark ShowbizCity uit 1997 kost hem veel geld en levert weinig op.

Gezondheidsproblemen
In 1999 neemt zijn gezondheid af. Hij besluit daarom in 2000 uit Endemol (dat inmiddels is gekocht door het Spaanse Telefonica) te stappen. Hij verkoopt zijn belang van 26%, wordt miljardair en richt zich voortaan volledig op het produceren van grote musicals in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten.

Stage Entertainment
Na een tijd van rust en het herstellen van zijn gezondheid richt Joop van den Ende zich op de uitvoering van nieuwe plannen. Zijn in 1999 opgerichte theaterbedrijf vertoont een snelle internationale expansie. Zijn bedrijf, Stage Entertainment is in de afgelopen 4 jaar uitgegroeid tot een multinational met 4000 medewerkers en 500 miljoen euro omzet.

In 2001 richt hij samen met zijn vrouw de VandenEnde Foundation op.

Op 3 april 2006 neemt hij via zijn investeringsfonds 'Van den Ende & Deitmers Crossmedia Fund' een belang van 30% in televisieproducent Eyeworks.

Nadat Joop van den Ende eind maart 2006 werd opgenomen met hartproblemen besloot hij een nieuwe balans tussen werk en privéleven te zoeken. Dit leidde ertoe dat hij op 15 september 2006 bekendmaakt zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding van het Nederlandse theaterproductiebedrijf Joop van den Ende Theaterproducties B.V. Sinds september 2006 is hij nog twee dagen per week aanwezig op het hoofdkantoor van Stage Entertainment aan het Museumplein te Amsterdam.

Websites: geschiedenis.vpro.nl, www.nrc.nl




Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 75.