kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 08-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Luud Schimmelpennink


My White Bicycle

Witkar - DWAC dwergauto microcar

Nederlands industrieel ontwerper en politicus, geboren 27 mei 1935 in Amsterdam.

Laurens (Luud) Maria Hendrikus Schimmelpennink is bekend geworden door zijn witte fietsenplan en door de witkar.

Biografie

Na zijn studie werktuigbouwkunde raakte hij betrokken bij de Provo beweging. De Provo beweging was een beweging dat gedurende de zestiger jaren in Nederland ontstond. Het werd door onder andere Luud Schimmelpennink opgericht en stond bekend als een ludieke revival van geweldloos anarchisme, en werd vooral zichtbaar door het provoceren van de gevestigde autoriteiten. Aan de vooravond van het huwelijk van Prinses Beatrix en Prins Claus leverde Schimmelpennink mede de ingrediënten voor de fameuze rookbom van 10 maart 1966 (Provo voornamelijk bezig met maatschappelijke vraagstukken aan de orde te stellen, zoals ecologie, milieu, emancipatie, vernieuwing van kunst, afbraak en autoriteit.

Luud Schimmelpennink was de motor achter het propageren van collectieve fietsen die gratis zouden kunnen worden gebruikt, de zogeheten witte fietsen. Hij bedacht zijn ‘Witte Fietsenplan’ in 1965. Schimmelpennink werd voor dit ontwerp benaderd tot in San Fransisco en Tokio. In Amsterdam echter bleek het niet succesvol wegens de diefstalgevoeligheid ervan. Op 22 februari 1967 werd hij lid van de Amsterdamse gemeenteraad, als opvolger van Provo-raadslid Bernard de Vries. Zijn voorstel voor het invoeren van tweeduizend witte fietsen kreeg echter geen bijval.

Na het mislukken van het witte fietsenplan en de opheffing van Provo zette Schimmelpennink zich aan het ontwikkelen van het Witkar-concept voor de Amsterdamse binnenstad. Elektrische wagentjes die door abonnees op verschillende laadstations in de stad zouden kunnen worden opgehaald om in de stad te gebruiken. Een oplossing voor het toenemende autoverkeer en beter voor het milieu. 24 mei 1968 maakte Luud Schimmelpennink zijn eerste rit op de elektrisch aangedreven driewielige Witkar door hemzelf ontworpen. Het uiterlijk van deze autootjes, die aanvankelijk door de firma Cock en later door Spijkstaal werden geproduceerd, was in eerste instantie bepaald door de hoogte van de laadstations. Toch speelde ook de wens om ze qua vormgeving te laten afwijken van bestaande auto's een belangrijke rol.
In 1972 kwamen er op proef twee witkarren met een voorlopig gecomputeriseerd laadstation. Eind 1984 waren er 4 stations, 22 witkarren en stond het ledental op 4.570. Uitbreiding naar de geplande 7 stations (Kattegat, Nieuwmarkt, Leliegracht) en 25 witkarren bleef echter uit. Door een combinatie van technische problemen, amateuristische opzet en de Amsterdamse kultuur kon het niet uitblijven: operatie Witkar werd in 1988 officieel gestopt. Toch waren er dankzij een groep Amsterdammers een aantal jaren lang vier tot vijf stations en in totaal 25 witkarren in gebruik geweest. Kosten 1 miljoen. - (fietsen-project uit 2000 (Depo Amsterdam een proef gehouden met een geheel nieuw witte fietsen-systeem, dat eveneens door Schimmelpennink was ontwikkeld. Vijf onbemande depots met in totaal 250 fietsen in Amsterdam. Het was geen fietsverhuur, gaat enkel van depot A naar depot B, net zoals bij de eerdere witkar. Er zit ook geen fietsslot op en mocht niet onbeheerd worden achtergelaten. Het project, waarin de Postbank en het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam participeerden, moest na enkele maanden worden afgeblazen. Het concept ging ten onder aan vandalisme.

Tegenwoordig is Schimmelpennink nog steeds betrokken bij projecten om de leenfiets te bevorderen. Daarnaast is hij deelraadslid voor de PvdA in het stadsdeel Amsterdam Centrum.

Witte fietsen zijn in diverse Europese steden in gebruik, alsmede in het Nationale Park De Hoge Veluwe.

Websites:
. Luud Schimmelpennink. Op weg naar een voetgangersvriendelijk Amsterdam - 12 juni 2005 (www.nieuwamsterdam.org)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2021.