kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

NRC-Handelsblad

NRC Handelsblad is een Nederlands dagblad van liberale signatuur. De krant verscheen voor het eerst op 1 oktober 1970, na een fusie van het Algemeen Handelsblad (opgericht 1828, Amsterdam door J.W. van den Biesen) en de Nieuwe Rotterdamsche Courant (opgericht 1844, Rotterdam door Henricus Nijgh).

De krant maakte met onder meer het Algemeen Dagblad deel uit van de Nederlandse Dagblad Unie, totdat het concern in 1995 overgenomen werd door PCM Uitgevers, uitgever van onder meer de Volkskrant en dagblad Trouw.

Profiel en beeldvorming
De krant profileert zichzelf als kwaliteitskrant en is met een oplage van ongeveer 250.000 de vierde betaalde krant van Nederland. Het motto van de krant is Lux et Libertas -- Licht (naar de Verlichting) en Vrijheid.

NRC Handelsblad wordt algemeen beschouwd als een kwalitatief hoogwaardige krant, gelezen door de 'elite'. Voornaamste rivalen zijn de Volkskrant, die zich minder intellectueel en politiek linkser profileert, en Het Financieele Dagblad, de enige puur op het zakenleven gerichte krant van Nederland. NRC Handelsblad concentreert zich op berichtgeving over het buitenland, politiek, economie, opinie, kunst en literatuur, en heeft op deze vlakken een naam hoog te houden. Elke vrijdag is de krant voorzien van een Cultureel Supplement met inhoudelijk onderbouwde boekbesprekingen en artikels rond de kunstactualiteit. De krant heeft met 23 correspondenten het grootste buitenlandse netwerk van alle Nederlandse media. Ook heeft de krant een traditie in onderzoeksjournalistiek.

Redactie
De hoofdredactie van de krant zetelt in Rotterdam. Hoofdredacteur was Folkert Jensma tot en met 6 september 2006. Een belangrijk redactiebureau bevindt zich verder in Amsterdam.

De redacteuren Joost Oranje en Jeroen Wester wonnen de Prijs voor de Dagbladjournalistiek 2005 met hun onderzoek naar het boekhoudschandaal bij supermarktconcern Ahold.

nrc.next
Op 14 maart 2006 begon het NRC nrc.next, een nieuwe krant voor in de ochtend. De krant verschijnt op tabloidformaat, alleen op werkdagen en bestaat naast de reguliere middagkrant. NRC wil zo mee doen met twee trends (ochtendkranten en kranten op tabloidformaat), zonder afbreuk te doen aan haar imago van kwaliteitskrant. nrc.next is bedoeld voor lezers van 20 tot 35 jaar die nu nauwelijks kranten lezen en hun nieuws verkrijgen via televisie, radio, internet en de gratis kranten Metro en Sp!ts. De naam van de krant werd gekozen, omdat nrc.next "'de volgende generatie' van NRC Handelsblad wil zijn, om een nieuwe generatie mediagebruikers te bedienen".

Websites: GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/NRC_Handelsblad


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 56.