kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 25-10-2009 voor het laatst bewerkt.

Ourthe

De Ourthe (Waals: Aiwe d' Oûte) is een zijrivier van de Maas in de Belgische Ardennen, in het stroomgebied van de Maas.

De rivier ontstaat door samenvloeiing van de Westelijke Ourthe (Ourthe Occidentale, 53 km), die bij Libramont ontspringt en de Oostelijke Ourthe (Ourthe Orientale, 46 km), die bij het plaatsje Ourthe nabij de grens met Luxemburg begint. Beide bronrivieren verenigen zich bij Nisramont.

Vanaf hier spreekt men van de Boven-Ourthe (Haute-Ourthe) en vanaf La Roche-en-Ardenne van de Beneden-Ourthe (Basse-Ourthe). De Basse-Ourthe passeert Durbuy en neemt achtereenvolgens de Amblève en de Vesder op om vervolgens een paar kilometer verder in Luik in de Maas uit te monden.

Omstreeks 1820 werd onder impuls van Willem I van Nederland begonnen met de bouw van het Ourthekanaal, dat via de Ourthe dwars door de Ardennen het Maasbekken zou verbinden met het Moezelbekken. De onafhankelijkheid van België in 1830 maakte een eind aan deze plannen. Belangrijkste restant van deze werken is de onvoltooide kanaaltunnel te Bernistap (provincie Luxemburg). Op de Beneden-Ourthe was er tot het begin van de 20e eeuw nog wel scheepvaart, getuige hiervan is o.a. de sluis te Poulseur (provincie Luik).

Ourthekanaal
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Van Luik Naar Wasserbillig
Stroomt door provincie Luik, Provincie Luxemburg, Groothertogdom Luxemburg

Het Ourthekanaal of Maas-Moezel Kanaal (ook wel kanaal van Buret of kanaal van Bernistap) is een nooit volledig afgewerkt kanaal dat de Maas te Luik zou verbinden met de Moezel te Wasserbillig. Het project dat tot stand kwam op initiatief van koning Willem I zou ten onder gaan aan financiële problemen en de gewijzigde politieke situatie die ontstond na de onafhankelijkheid van België in 1830 en deze van het Groothertogdom Luxemburg in 1839.

Aanleg
Van Luik tot Houffalize begon men een lateraal kanaal van de Ourthe, dat later werd afgewerkt. Voorbij Houffalize, bij Bernistap, moest het kanaal de waterscheidingslijn tussen het Maas- en het Moezelbekken overwinnen door een ongeveer 2,5 km lange tunnel. Daarna vervolgde het haar weg naar Wasserbillig via de valleien van de Woltz en de Sûre. De totale lengte zou 261 kilometer bedragen en het enorme hoogteverschil tussen de Maas (Luik, 60 m boven de zeespiegel), de waterscheiding te Bernistap (500 meter) en de Moezel (op 130 meter hoogte) zou overwonnen worden door 218 sluizen.

Voor de bouw van het kanaal onder leiding van ingenieur Remy De Puydt werd in 1827 de maatschappij "Société d'exploration du Luxembourg" opgericht, met een kapitaal van vijf miljoen gulden waarvan koning Willem twee miljoen voor zijn rekening nam. Het kanaal en de tunnel schoten goed op. Bij het stoppen van de werken in 1831 was 1130 meter van de tunnel af, waarvan 337 meter reeds bezet was met bakstenen wanden. Hoewel de tunnel het belangrijkste monument van het kanaal is, ligt de tunnel er tegenwoordig verlaten bij en is ze overwoekerd en verzand.

Overblijfselen
Het huidige Ourthekanaal is beperkt tot enkele kilometer vanaf de samenvloeiing van de Vesder en de Ourthe te Chênée tot de monding van de Ourthe in de Maas te Luik. Er is actueel geen scheepvaart meer op het kanaal. Van het oude kanaal, dat midden 19e eeuw afgewerkt werd tot La Roche-en-Ardenne, zijn op het traject tussen de samenvloeiing van de Amblève en de Ourthe te Comblain-au-Pont en Luik nog verschillende sporen terug te vinden (o.a. sluizen). Dit gedeelte van de gekanaliseerde rivier werd nog tot in het begin van de twintigste eeuw bevaren. Aan Luxemburgse zijde werd het toegangskanaal tot de tunnel te Hoffelt in 1964 gedempt.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Ourthe
Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 574.