kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 12-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Royal Huisman

Royal Huisman is een jachtwerf voor ‘custom built’ zeil- en motorjachten, die in 1884 is opgericht en in 1984 het predicaat "Koninklijk" heeft verworven. Een familiebedrijf met een uniek aandeel in het Nederlandse maritieme erfgoed. Dankzij haar vermogen om grenzen te verleggen op het gebied van nieuwe technologieën, systemen en processen, en haar kennis van de veeleisende omstandigheden op zee waarin deze innovaties moeten functioneren, is Royal Huisman méér dan een scheepswerf: het is een organisatie die zich wijdt aan perfectie. - (houten punters voor het vervoer van melkbussen, hooi en vee. In 1884 schreef de scheepstimmerman Jan Jans Huisman zich in bij de Kamer van Koophandel in Meppel. Hij begon in Ronduite aan het Beulakermeer een werf voor vissersschepen. Hij bouwde daar de typische ronde en betrouwbare scheepjes die bekend staan als de Vollenhovense bol en van vader op zoon steeds verder werden geperfectioneerd.

Wie heden ten dage verwacht met Royal Huisman Shipyard een nostalgisch familiebedrijf in Vollenhove aan te treffen, komt bedrogen uit. Moderne hangars en kantoren van de scheepswerf domineren het uitzicht op het pittoreske stadje. Hier, in glanzende, aluminium gebouwen met een vloeroppervlakte van meer dan 20.000 vierkante meter worden beeldschone Huisman-zeiljachten, van dertig tot wel negentig meter, gebouwd voor klanten uit onder andere Duitsland, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. De prijzen lopen per meter op tot tientallen miljoenen euro’s. - (houten zeiljachten gebouwd, waaronder circa 70 Beulakermeerkruisers. Verder baseerde men zich hier op vissersschepen zoals de Staverse Jol en Vollenhovense Bol. Bij gebrek aan een traditioneel voorbeelden werd Huisman nu wel gedwongen steeds naar nieuwe oplossingen te zoeken en kwam hij met innovatieve ontwerpen voor de nieuwe klanten die een weekend boot met comfort wilden.

Tijdens de oorlog lag de werf stil. In 1944 ging de 13-jarige Wolter Huisman (1931-2004) bij zijn vader in het bedrijf.

Vanaf 1954 werden de houten schepen te duur en ging vader Huisman over op staal, waarmee kleine kruisers werden gebouwd.

In 1959 nam Wolter Huisman het inmiddels naar Vollenhove verhuisde bedrijf van zijn vader over. Het transport over de weg van de steeds groter wordende jachten vanuit Ronduite maakte de verhuizing noodzakelijk.

Wolter ontdekte via een vriend bij Fokker de mogelijkheden van het lichte aluminium. In 1964 presenteerde Huisman het eerste aluminiumjacht, de Avenir, dat op de boatshows echter geen indruk maakte. Hij dreigde failliet te gaan, maar de Berlijnse bronsgieter (van Henry Moore) Herman Noack was wel enthousiast waarmee hij was gered. Avenirs, Alumaten en Starons verlieten daarna in kleine series de werf, maar steeds meer legde Huisman zich toe op unieke, vaak kostbare schepen, die hun faam verdienden in zeilraces over de hele wereld. Zijn Saudade won de Admirals Cup in 1973 en ook het wedstrijdschip "Running Tide" dat werd gebouwd voor de Amerikaanse scheepsmagnaat Isbrandtsen behaalde aansprekende resultaten. Er volgden jachten voor o.a. baron de Rotschildt en Herbert von Karajan. In 1981 werd voor Connie van Rietschoten de beroemde Flyer II gebouwd, waarmee hij de Whitbread race om de wereld won.

In 1998 is het bekende stalen jacht "Endeavour", een J-klasse uit 1934 waarmee de America's Cup werd gezeild, geheel gerestaureerd. Het voorlopig hoogtepunt van Royal Huisman is zonder twijfel de bouw van de Hyperion, die voorzien is van een enorme carbon mast en geheel computergestuurd over de oceaan kan zeilen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 45.