kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Abram Games

1951 Festival of Britain emblem

Brits affiche-ontwerper, geboren 1914 Londen - overleden 1996 aldaar.

Wat is de overeenkomst tussen Guinness bier, BBC televisie, luchtvaartmaatschappij British Airways en ochtendkrant The Times? Zonder twijfel is het enig juiste antwoord hierop Abram Games. Deze ‘self made man’ is uitgegroeid tot een van de belangrijkste grafische ontwerpers van de twintigste eeuw. Zijn kleurrijke affiches domineerden het straatbeeld in Engeland van de Tweede Wereldoorlog en daarna.

Abram Games was een uitstekende tekenaar die voor zijn affiches inventieve combinaties maakte van tekst en beeld. Daarbij probeerde hij met zo weinig mogelijk beeldelementen een zo groot mogelijk effect te bereiken. De affiches van Games zijn vaak visuele puzzels waarbij humor een belangrijk wapen is om reactie uit te lokken. Soms gebruikte hij daarvoor tegenstellingen in zijn ontwerpen, soms gaf hij de afgebeelde objecten menselijke trekjes.

Games was een van de laatsten die nog lithografische posters ontwierpen. Eind jaren '50 werd dit procede opgevolgd door posters die geproduceerd werden met fototechnieken.

Biografie
Na een korte studie 'commerciële kunst' aan St. Martin's School of Art in Londen, volgde hij avondcolleges werkte hij bij een commercieel grafisch ontwerpbureau.

Abram Games zag niets in de gangbare praktijk een zogenaamde 'sjabloon'-poster te ontwerpen die dan door verschillende bedrijven kon worden gebruikt, door hier hun eigen belettering aan toe te voegen. Hij ontwierp in de trant van posters uit de jaren '20 en '30 speciaal ontworpen voor klanten als A.M. Cassandre, Edward McKnight Kauffer en Tom Purvis (1888-1959).

In 1935 begon Games zijn eigen grafisch ontwerpbureau, waar hij werkte met behulp van chromolithografische processen.

In W.O. II was hij de officiële affiche-ontwerper voor het Ministerie van Oorlog, waarvoor hij bijna 100 posters ontwierp. Hij deed dat in een directe grafische stijl met afbeeldingen die 'maximale betekenis' met 'minimale middelen' moesten overbrengen.

In de jaren '40 en '50 werkte hij voor klanten als London Transport, Post Office, Orient Line, The Financial Times, British Petroleum en Shell. Zijn opmerkelijkste opdracht was wel het grafische embleem van het 'Festival of Britain' van 1951.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 192.