kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Aldo van den Nieuwelaar

Nederlandse (industrieel) ontwerper en beeldhouwer, geboren 23 november 1944 in Tilburg.

Aldo van den Nieuwelaar (1944) was geïnspireerd door de nuchtere helderheid van Rietveld en De Stijl, het Bauhaus uit de jaren twintig en de minimal art uit de jaren zestig.

Biografie
Adrianus Petrus Maria van den Nieuwelaar werkte na zijn studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda bij Benno Premsela.



In 1969 begon hij voor zichzelf en experimenteerde met geometrische vormen die waren afgeleid van het werk van moderne beeldend kunstenaars als Donald Judd en Jan Schoonhoven. Met geometrische vormen als uitgangspunt ontwierp hij lampen, meubelen en stoffen.

Een van zijn eerste ontwerpen is de De TC 6-lamp met een cirkelvormige Tl-buis.

Het kastensysteem A’dammer ('Amsterdammer' of 'het paaltje') uit 1973 is een goed voorbeeld van de minimalistische stroming die de jaren zeventig kenmerkte.
Na lang wachten was het uiteindelijk de Utrechtse firma Pastoe die geloofde in het concept en ontwikkelingsgelden vrijmaakte voor de productie van de kast. Fabrikant Pastoe haakte ermee aan bij een trend die in de zakelijke markt met gestandariseerde kantoorkasten was gestart. De A’dammer serie werd opgebouwd rond een module die door strikte regels werd beheerst. In 1978 kwam de Amsterdammer op de markt en werd, eenmaal uitgevoerd met een programma van bureaus en dressoirs in vele kleuren, een doorslaand internationaal verkoopsucces.
De A'dammer is een verticale hoge rolluikkast in lak, gekenmerkt door de geprofileerde schuif met geintegreerde greepfunctie. Door de vormgeving en afwerking zijn de elementen vrij in de ruimte te plaatsen.
De houten kast stond op een vierkante basis, was verkrijgbaar in verschillende hoogten en afgewerkt in zwarte- of witte slijplak. De ingenieuze roldeur uit één stuk van hard kunststof was het meest gezichtsbepalende onderdeel en gaf de A’dammer zijn enigzins afstandelijke karakter en abstracte schoonheid. Deze kunststof deur verdween letterlijk als de kast werd geopend. Daarbij functioneerde de diepe ribbels van het rolluik als greep op iedere willekeurige hoogte.
Het revolutionaire ontwerp van Van den Nieuwelaar werd onderscheiden met diverse designprijzen, waaronder de ASID award (1980) en de prestigieuze Kho Liang Ie-prijs (1986). De kast is aangekocht door vooraanstaande musea als het Philadelphia Museum of Art, het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Haags gemeentemuseum en het Kunstgewerbe Museum in Berlijn.

Websites: adammer.pastoe.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 951.

Tweets by kunstbus