kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Alexander Girard

Alexander Hayden Girard

Amerikaanse designer en architect, geboren in 1907 te New York City - overleden 1993 in Santa Fe, New Mexico.

Alexander Girard, wordt samen met George Nelson en Charles en Ray Eames, met wie hij goed bevriend was, tot de invloedrijkste figuren van het naoorlogse Amerikaanse design gerekend. Girard ontwierp meubels en interieurs, maar blonk vooral uit in het ontwerpen van stoffen.

Girard ontwierp een grote verscheidenheid van stoffen waarin zijn voorliefde voor vrolijke kleuren en dessins tot uitdrukking komt. Ook heeft hij een voorkeur voor abstracte en geometrische vormen waarmee hij in talrijke kleurencombinaties vaak een vrolijke noot toevoegt aan het nogal strenge Amerikaanse design van na de Tweede Wereldoorlog. Zijn meubelstoffen hebben tot op de dag van vandaag nog niets aan actualiteit ingeboet en veel ervan zijn nog steeds leverbaar.

Alexander Girard was de minst bekende van de grote designers bij Herman Miller in de jaren ’50 en ’60, maar een van de beste textiel designers van de moderne tijd. Hij was de eerste moderne designer die textiel zag als meer dan alleen een functioneel product.

Girard, die eigenlijk architectuur heeft gestudeerd, manifesteert zich in de loop van zijn lange carrière ook herhaaldelijk als tentoonstellingsontwerper en als graficus.

Biografie
Alexander Hayden Girard had een Amerikaanse moeder en Italiaanse vader. Na zijn geboorte gingen Girard en zijn familie terug naar Italië waar hij opgroeide in Florence. Later studeerde hij aan de Architectural Association in Londen.

In 1929 begon hij een architectenbureau in Florence en ging hij woninginrichting en interieurs ontwerpen. Daarnaast studeerde hij aan de Royal School of Architecture in Rome waar hij in 1931 zijn diploma behaalde.

In 1932 verhuisde Girard naar de Verenigde Staten waar hij in 1935 zijn opleiding voltooit aan de New York University. Girard verhuisde naar Detroit en opende daar twee jaar later zijn designbureau.

In 1946 ontwierp hij kantoorinterieurs voor de Ford Motor Company.

Zijn eerste carrièredoorbraak kwam in 1949 toen hij uitgekozen werd om het Detroit Institute of Arts For Modern Living te ontwerpen.

George Nelson publiceert in 1944 een fundamenteel artikel over woningbouw en meubeldesign, waarmee hij de aandacht trekt van D.J. DePree, chef van de meubelfabrikant Herman Miller. Korte tijd later wordt George Nelson ontwerpdirecteur van Herman Miller. In deze functie, die hij tot 1972 bekleedt, groeit hij uit tot een sleutelfiguur op het gebied van Amerikaans design; hij haalt Charles en Ray Eames, Isamu Noguchi en in 1952 werd Alexander Girard door Herman Miller aangenomen als hoofd van de textielafdeling van de Herman Miller Company. Hiervoor ontwierp hij meer als 300 textiel- en behangdesigns met gewaagde kleuren en patronen.

In 1953 verhuist hij met zijn kantoor naar Santa Fe.

Hij voerde hij verscheidene interieurontwerpprojecten uit, waaronder het huis van Irwin Miller in Columbus (samen met Eero Saarinen ontworpen in 1955), Billy Wilders woning in Los Angeles, het restaurant L'Etoile in New York en in 1960 het restaurant La Fonda del Sol in New York.

In 1957 maakt hij in Mexico samen met Charles Eames de documentaire 'Day of the Dead'. Zijn fascinatie voor de Mexicaanse cultuur maakte hem enthousiast voor de volkskunst. Hij verzamelde meer dan 100.000 speelgoed- en volkskunstobjecten, die de basis vormden van de Girard Foundation Collection, nu ondergebracht in het Museum of International Folk Art in Santa Fe.

In 1963 maakte Girard voor zijn plezier een serie poppen die nu uitgebracht worden door designproducent Vitra. Het is een eigenaardig en gevarieerd gezelschap. Sommige exemplaren zijn vrolijk, andere boos of verdwaasd. Ze zijn gemaakt van dennenhout en met de hand beschilderd. In de kleurkeuze en dessins van zijn poppen is terug te zien dat hij dol was op volkskunst.

In 1965 creëerde Girard het extravagante corporate design van Braniff International.

Op zijn langdurige reizen verzamelt hij fanatiek stoffen uit alle landen en windstreken die een belangrijke stimulans en inspiratiebron voor hem vormen. In 1993, zijn laatste levensjaar, vermaakt hij deze, samen met de nalatenschap uit zijn atelier (honderden tekeningen, prototypen en stalen) aan de collectie van het Vitra Design Museums.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1586.