kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-01-2016 voor het laatst bewerkt.

André Cordemeyer

Zie ook Amsterdam. Hij begon zijn carrière als tekenaarconstructeur. In 1952 nam beddenfabrikant Auping hem aan als bedrijfstechnicus. Zijn ontwerp voor het Cleopatra-bed werd in productie genomen met de voorwaarde dat De Bijenkorf de exclusieve rechten zou krijgen. Cordemeyer ging zich meer concentreren op het ontwerpwerk en ging een studie industriële vormgeving volgen. In 1954 nam hij ontslag bij Auping om als freelance industrieel ontwerper aan het werk te gaan. In datzelfde jaar werd hij lid van de Kring Industriële Ontwerpers (KIO) te Den Haag. Daar heeft hij lange tijd een bestuursfunctie gehad. Hij deed daar veel belangrijke contacten op, waaronder Wim Rietveld. Cordemeyer woonde in Apeldoorn in een huis ontworpen door Gerrit Rietveld. De aanbouw heeft Cordemeyer zelf ontworpen, rekening houdend met de rest van het ontwerp. Daarna heeft Cordemeyer nog andere woonhuizen in Apeldoorn en Veendam ontworpen.

In 1956 werd André Cordemeyer naast Wim Rietveld als ontwerper aangesteld. Hij kwam het team versterken om een nieuw goedko­per bureau te ontwerpen. Cordemeyer en Rietveld zorgden voor de introductie van het kunststof meubel bij Gispen. Samen ontwierpen ze fauteuil no. 416: deze was gemaakt van polyester en een van de eerste industrieel vervaardigde kunststof stoelen in Nederland. Na het vertrek van Rietveld in 1957 bestond het ontwerpteam uit Van Osselen, L.J. Holle­man en André Cordemey­er.

Cordemeyer ontwierp in de periode 1956-1976 vele meubelen voor de firma Gispen, waaronder kantoormeubelprogramma AZ, maar ook meubelen voor het wooninterieur. Zo ontwierp hij in 1961 een aantal zitunits waaronder conferentiefauteuil no. 1431 en een fauteuil met armleggers no. 1432, alsmede twee- en driezitsbanken no. 1704 en no. 1715 met of zonder armleuningen. De bekleding was van Weverij De Ploeg. Cordemeyer wist zowel constructie als stoffering zoveel mogelijk aan te passen aan het machinale vervaardigingproces. Cordemeyer was ook verantwoordelijk voor de Gispen BZ-serie, een serie stoelen met een kuip van kunststof. De Beter Zitten-serie werd uitgebracht met als kenmerken de ‘hoge weerstand tegen veroudering’ en ‘vormstabiliteit’.

Als industrieel ontwerper zocht Cordemeyer naar nieuwe aanpassingen in productieprocessen, maakte hij gebruik van nieuwe materialen zoals polyester en was hij voortdurend bezig met het verbeteren van bestaande ontwerpen. Zo ontwierp hij in 1963, speciaal voor stoel no. 1262, zelfinstellende nylon vloerbeschermers, de zogenaamde Delrin doppen, die zich aanpassen aan de helling van de ondergrond.

In 1976 vertrok hij bij Gispen om zich meer bezig te gaan houden met engineering design, het ontwikkelen van technische producten en installaties en hun maatschappelijke verbanden. Zo heeft hij hoogspanningsmasten ontworpen en de eerste molen in een windenergieproject.

Belangrijkste producten:
1957 Polyester fauteuil no. 416 in samenwerking met Wim Rietveld
1958 Kleurodesk
1959 5600-Bergmeubel in samenwerking met Holleman
1966 Bureau AZ
1967 Stoelenreeks Beter Zitten 2000-programma

Zie ook vintage Cordemeyer stoelen en design op de website van Galerie Kunstbus

Bron: www.stichtinggispencollectie.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 45.