kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Arnout Visser

Arnout Visser (1962, Middelburg)

Arnout Visser at the Created in Holland booth at 100% DESIGN Tokyo. 31 October, 4 November 2007.

Nederlandse ontwerper van meubel- en interieur, illustratief en grafisch design, in o.a. keramische materialen, glas en kunststoffen, geboren in 1962 te Middelburg. Werkt en woont in Arnhem.

Visser is een vormgever en vormvinder die vooral bekend is om zijn porcelein- en glasontwerpen. De productie van zijn werk vindt niet alleen plaats in zijn eigen atelier, maar vooral in landen met een kleinschalige, ambachtelijke industrie als Tsjechië, China en Kenia. Kenmerkend voor zijn werk is een vrolijke directheid en gebruik. Werk van Arnout Visser is o.a. opgenomen in de collectie van Droog Design.

Arnout Visser noemt zichzelf ook wel de 'vormvinder'. Hij herbruikt vaak spullen die wij weggooien, zoals flessen van glas of plastic, bijvoorbeeld voor schoonmaakmiddelen, waar hij dan een lamp van maakt. Maar hij ontwerpt ook voorwerpen met de ambachtelijke glasblaastechniek. Zoals zijn 'Suikereend', 'Melkuil' of 'Zoutkrul', allemaal geblazen van glas.

Design van zijn hand bevindt zich onder andere in de collectie van het Museum of Modern Art in New York, en half Italië gebruikt zijn ingenieuze olie- en azijnstel van glas: de 'Salad Sunrise', een olie-azijnschenker waarbij de olie en azijn in één fles zitten. De olie drijft boven op de azijn. Natuurkundige principes zoals deze, maar ook die van balans en breking van het licht, gebruikt hij vaak in zijn werk.
Het prototype ontwierp Visser al in 1990 op de postacademische opleiding aan de Domus Academy in Milaan. De presentatie op een beurs in 1993 sloeg enorm aan. Een recensent schreef de Salad Sunrise een ‘bijna verademende botheid’ toe. ‘Het bleek perfect in de nieuwe tijdgeest te passen: mooie producten zonder vormgeving. Mijn olie-en-azijnstel werd opgenomen in de collectie van Droog Design en van het New Yorkse Museum of Modern Art.’ - (vorm of een bijzonder gebruik kan worden gevisualiseerd. Met het ontwerp probeer ik mijn verwondering of enthousiasme tastbaar te maken. De vormen die ik ontwerp zijn vaak sober en ontstaan bijna logisch uit het ontwerp zelf. Versiering blijft achterwege, het ontwerp is spannend genoeg zonder opsmuk; functionele decoratie.

De producten die zo ontstaan zijn divers maar hebben dezelfde uitgangspunten:
(1 )fysische fenomenen zoals optische vergroting (Bonbonnière), lichtgeleiding, verschillende soortelijke gewichten, de wet van Archimedes (Water Weegschaal) e.d. Het idee levert de vorm op.
(2) een speelse omgang met mechanica; door het zwaartepunt te verlagen ontstaat de balans voor het champagneglas.
(3) bestaande materialen worden weer opgenomen in het productieproces om een nieuw leven te gaan leiden in een nieuw product (de voet van de vazen bestaat o.a. uit glas dat afkomstig is van een gesneuveld bushokje).

Het opnieuw waarde geven aan afval zorgt voor een gesloten kring van materialen. Zo ontstaat een beter gebruik en bovendien bezitten deze materialen kwaliteiten. Vormgever wordt zo vormvinder. (..)

Onbevangen onderzoek naar het materiaal leidt Visser naar esthetische en functionele vernieuwingen waarin eenvoudige natuurkunde de rode draad blijft. Zo heeft de dubbelwandige toepassing een isolerende werking bij zijn porseleinen bekers (Cool Cup, de vloeistof in de bekers blijft warm terwijl de buitenkant koud aan voelt) en een decoratief effect in zijn glazen schalen.

Biografie
HKA, Arnhem (diploma behaald) 3D Design 1984-1989
Domus Academy, Milaan (I) (diploma behaald) post-academische opleiding 1989-1990

Sinds 1991 is hij werkzaam als zelfstandig ontwerper. In Italië kwam hij in contact met ontwerpen in glas. Sindsdien werkt hij samen met een aantal (glas)experts om bijzondere producten te maken van suikerstrooiers tot sculpturen.

1993 Archimedes-brievenweger.
De Visser-weger van pyrex-glas zit in het assortiment van DMD Den Haag.

Arnout Vissers eerste ontwerpen, een olie- en azijnstel, een brievenweger en een zoutvat van glas, zijn gebaseerd op natuurkundige en scheikundige wetten. Het materiaal leek bijzaak. In de loop der jaren bleek Visser echter zijn meest interessante ideeën vooral in glas en keramiek te realiseren.

Sinds de oprichting in 1993 is hij ook betrokken bij Droog Design, een groep Nederlandse ontwerpers die zonder opsmuk ideeën realiseren. Visser is zelfs de best vertegenwoordigde ontwerper in deze roemruchte collectie.

Al in een vroeg stadium betrok hij andere ontwerpers bij zijn projecten, omdat zij een specifieke kennis of aanpak meebrachten. Arnout Visser werkt ook regelmatig samen met Erik Jan Kwakkel, van huis uit keramist, waarmee hij veel gebruiksgoed van aardewerk en glas ontwikkelt. De productie vindt plaats in eigen atelier of bij grotere aantallen in landen waar nog een kleinschalige, ambachtelijke industrie bestaat. Dit biedt mogelijkheden voor een meer op de afnemer toegesneden ontwerp, zoals het servies en glaswerk voor het Centraal Museum.
Erik Jan Kwakkel en Arnout Visser zijn beide als zelfstandig ontwerper werkzaam in Arnhem. Sinds 1997 werken zij regelmatig samen. In het najaar van 2001 ontvingen zij de Gelderse Vormgevingsprijs voor het Centraal Museum Servies. De jury was bovendien zeer te spreken over hun 'Function & Construction Tiles' en het 'Soft Toilet en Bidet'. (..)
De 'Function & Construction Tiles' zijn twee series tegels waarvoor de ontwerpers voor een deel hebben teruggegrepen op bijna vergeten productconcepten en voor een ander deel zijn uitgegaan van totaal nieuwe ideeën. Met name de driedimensionale tegel die voorziet in een intelligente oplossing voor hoeken, is bijzonder. De tegels kunnen overal geplaatst worden, van keukens tot badkamers. (..) Het 'Centraal Museum servies' oogt op het eerste gezicht traditioneel, maar is door de wijze waarop het geproduceerd wordt heel innovatief. Mislukkingen en uitval in het productieproces van de borden, kopjes en glazen zijn bijna onmogelijk, omdat de ontwerpers niet streefden naar uniformiteit, maar naar in massa geproduceerde unica.(..) Arnout Visser en Erik Jan Kwakkel hebben vaker laten zien dat ze de ambitie hebben buiten de gebaande paden te willen treden. Ontwerpen is voor hen een proces waarbij het experiment soms belangrijker is dan het eindresultaat. - (citaten uit: Gelderse Vormgevingsprijs 2001, uitgave: Provincie Gelderland, tekst: Marc Vlemmings) - (concept van de functietegel die Visser en Kwakkel ontwierpen voor het Dry Bathproject van Droog Design. Deze tegels, gebaseerd op de standaardtegel van vijftien bij vijftien centimeter, hebben een extra gebruiksmogelijkheid, variërend van handdoekhaakje tot luchtrooster. In 2003 is dit systeem uitgebreid met keukenfuncties en driedimensionale constructietegels, waarmee een heel aanrecht kan worden bekleed.

In het begin van 2006 werkten ontwerpers Arnout Visser en Erik-Jan Kwakkel drie maanden lang in het .ekwc met één duidelijk doel voor ogen: het ontwikkelen van een nieuw type baksteen. De staat van dienst van deze twee ontwerpers overtuigde Wienerberger en architectenbureau Henket om zich aan het project te committeren. Visser en Kwakkel kregen de vrije hand om het experiment aan te gaan en de baksteen binnenste buiten te keren. Voor hen was het Stenen Tijdperk pas net begonnen!
De resultaten waren zeer verrassend en divers, zo legden zij zich toe op bakstenen gemaakt uit een combinatie van duurzaam en poreus materiaal, bakstenen met een geluidsreducerende kwaliteit, bakstenen van klei gecombineerd met glas, lichtgewichtbakstenen etc. Een drietal ideeën zijn door Wienerberger en Henket uitgekozen voor verdere doorontwikkeling. De ambitie is in ieder geval om over een aantal jaren gebouwen van Henket te realiseren met de bakstenen van Wienerberger ontworpen door Visser en Kwakkel in het .ekwc!

Visser reist regelmatig naar Kenia voor zijn Bushproject. Hier maakt hij met lokale glasblazers een collectie glazen lampen en andere gebruiksvoorwerpen.

1-7 t/m 9-9-2007 - Nationaal Glasmuseum Leerdam 'Een olifant van Arnout Visser'
In juni 2006 hebben Arnout Visser en Bernard Heesen in de Glasblazerij Leerdam samengewerkt met de Keniaanse glasblazers van de Glass Studio in Kitengela. Het resultaat was de tentoonstelling 'De Glazen Jungle' in de compleet verwilderde tuin van het Nationaal Glasmuseum.
Een ander resultaat was het museumjaarobject 2007 dat, niet geheel verwonderlijk, 'Olifant' is gedoopt. Deze waterkan in de vorm van een Afrikaanse dikhuidige (het glas zelf heeft ook een dikke huid meegekregen) is in de afgelopen maanden in Kenia geproduceerd. Het eerste museumjaarobject dat niet in Europa is geproduceerd. Wij hopen op korte termijn de volledige zending per container vanuit Kenia te ontvangen. Het Museumjaarobject zal iets onder de € 100 gaan kosten. - (www.nationaalglasmuseum.nl)

Websites:
. www.arnoutvisser.com
. www.edwilhelm.nl
. www.gelderland.bkdoc.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1475.