kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 29-09-2013 voor het laatst bewerkt.

Artifort

Artifort is de merknaam waaronder Wagemans Maastricht BV haar designmeubels verkoopt. Aanvankelijk bracht Artifort vooral klassiek zitmeubilair op de markt. Pas na de Tweede Wereldoorlog werden de ontwerpen eigentijdser.

  Zie ook Historie
De fundamenten voor Artifort zijn gelegd door Jules Wagemans. Hij vestigde zich in 1890 in Maastricht als 'tapisseur garnisseur' (behanger en stoffeerder). Zijn zoon, Henricus Wagemans, bouwde het bedrijf uit tot een meubelfabriek, die aan het eind van de jaren twintig een toonzaal had in Amsterdam en landelijk bekendheid genoot.
De economische recessie van de jaren dertig dwingt H. Wagemans & Van Tuinen, zoals het meubelbedrijf destijds heette, om zich te profileren. Het ontwikkelen van een pakkende merknaam plus een beeldmerk is een begin. Sinds het eind van de jaren twintig werden er door de firma Wagemans (later Wagemans & Van Tuinen) onder leiding van zijn zoon Henricus ook meubelen onder de merknaam Artifort geproduceerd.
De meubels moeten zich vanzelfsprekend ook onderscheiden. De nadruk komt te liggen op functionaliteit, comfort en kwaliteit gecombineerd met de esthetisch verantwoorde vormgeving en innovatief gebruik van materialen.

1900 Egyptische stoel, design: H.P. Berlage
1913 Fauteuil Amsterdamse School, design M. de Klerk

1920 Zoon Henricus Wagemans neemt de zaak over als H. Wagemans & Co en breidt het bedrijf uit met het stofferen van meubelen.

1927 Na toetreding van Hayo van Tuinen wordt de naam H. Wagemans & Van Tuinen NV. Dankzij de financiele injectie van Hayo van Tuinen kan ook de fabricage van meubelen en meubelrompen in eigen hand worden genomen.

1928 Introductie van de naam Artifort
De nieuwe merknaam wordt Artifort, afgeleid van het Latijnse woord 'ars', dat kunst of kunde betekent, en 'fortis' dat staat voor sterk of krachtig. Ook het woord 'comfort' is terug te vinden in deze merknaam.

Henricus nam ontwerper Theo Ruth in vaste dienst voor het ontwerp van nieuwe modellen voor de collectie en voor speciale opdrachten zoals de inrichting van passagiersschepen.

1930 Epeda patent
Onverwoestbare techniek. De doorbraak komt voor Artifort als het bedrijf begin jaren dertig de Epeda-binnenvering gaat toepassen. Tot dan toe werden gras, paardenhaar en kapok als vulmaterialen gebruikt, al dan niet in combinatie met een ijzeren springvering. Het bijzondere aan deze binnenvering, die al werd toegepast voor matrassen en autostoelen, is dat zij slechts uit één stalen draad gevlochten is. De Epeda-binnenvering paart een hoog niveau van comfort aan een grote duurzaamheid. Bovendien levert het toepassen van deze binnenvering een belangrijke besparing in de productietijd op.

1935 Opening van de nieuwe fabriek aan het Volksplein in Maastricht

Na de Tweede Wereldoorlog wordt de draad van fabricage en verkoop weer weer opgepakt. In 1945 wordt een eigen opleiding voor meubelstoffeerders opgezet.

1948 Harry Wagemans wordt algemeen directeur.

Begin jaren vijftig tekent zich een verandering af. De meubels worden naar Scandinavisch voorbeeld moderner, de zogenaamde Dux meubelen. Theo Ruth ontwerpt in een vergelijkbare organische stijl het spraakmakende model Congo in 1952 en de Pinguin in 1955.

Artifort ontwikkelt langzamerhand een eigen stijl, onder andere door het aantrekken van Gerrit Rietveld als ontwerper in 1952. Meubels van de hand van Gerrit Rietveld komen te staan in het Nederlands paviljoen op de Wereldtentoonstelling van 1958.

1953 Door de enorme vraag kan men de productie van zitmeubelen niet meer aan. Op de jaarbeurs is Artifort slechts met foto's vertegenwoordigd. Er is namelijk geen enkel meubel meer op voorraad.

1956 De firma breidt continue haar werkplaatsen uit. Uiteindelijk kan Artifort het gehele complex van de St. Servatiusbrouwerij aankopen. Artifort telt dan ruim 400 werknemers.

Meubelfabriek Wagemans en Van Tuinen Brouwersweg 20, 6214 PD, Maastricht
Architect verbouwingen: A.J.N. Boosten.
Wagemans en Van Tuinen hadden de gebouwen van de oude Brouwerij Servatius verworven: zeven loodsen aan de Brouwerijweg. Voor de meubelfabricage moesten er aanpassingen plaatsvinden, waarbij inbegrepen kantoren en showrooms. Eén loods werd verhoogd, en van alle andere de vensters vergroot en in metalen sponningen gezet. Intern vond ook het een en ander plaats. Onder de loodsen waren gewelfkelders, relicten van de oude vestingwerken, die tot toonkamers ingericht werden. De meubelfabriek is in 1990 naar Brabant verhuisd. De gebouwen zijn er nog en hebben een kantoorfunctie.

1957 Zwaan, design Gerrit Rietveld

1958 Met de komst in 1958 van de binnenhuisarchitect en meubelontwerper Kho Liang Ie, die esthetisch adviseur wordt van Artifort, verandert er veel. Zijn vooruitziende blik, zijn grote kennis van het ontwerpvak en zijn internationale contacten zijn niet alleen bepalend voor de successen in de jaren zestig en zeventig, maar hebben hun invloed tot op de dag van vandaag. Artifort en Kho Liang Ie introduceren spraakmakende ontwerpen en samen zorgen ze ervoor dat de naam Artifort binnen de wereld van de architectuur en designliefhebbers hèt merk wordt.

In 1959 trekt Kho Liang Ie de Franse vormgever Pierre Paulin aan, die nieuwe technieken en constructies introduceert. De ontwerpen van Paulin zijn innovatief en fris. Zijn opvallende, felgekleurde sculpturaal vormgegeven zitmeubelen baren opzien in binnen- en buitenland.

1959 Het nieuwe beeldmerk van Artifort ontworpen door Kho Liang Ie en Harry Sierman.

Begin jaren zestig gaat Artifort zich meer richten op de internationale projectenmarkt. De Engelse ontwerper Geoffrey Harcourt ontwerpt een uitgebreide collectie projectmeubels. De meubels blijken internationaal zeer gewild, wat ervoor zorgt dat in korte tijd een enorme groei van de omzet wordt gerealiseerd.

Met de distributie van onder meer de Italiaanse Castelli-meubels breidt Artifort zijn activiteiten op de projectenmarkt verder uit.

1960 Accent op projectmarkt; Little Tulip, design Pierre Paulin; Opening van het nieuwe verkoopkantoor en showroom.

1965 Ribbon Chair van Paulin, nu nog steeds het gezicht van Artifort. Een greep uit de Pierre Paulin collectie die tot de dag van vandaag nog steeds geleverd worden. Orange Slice, Oyster, Butterfly, F 302, Tongue, Ribbon Chair, Mushroom. Veel design kregen hun naam door de media. In eerste instantie waren nummers de originele namen (F 437, F 157, F 675, F 302, F 577, F 582, F 560).

De toepassing van Artifort-meubels in grote projecten zoals luchthaven Schiphol geven het merk een onbetwistbare plaats in de top 10 van de internationale projectmeubel-markt.

1968 Bank C682, Kho Liang Ie

1970 Nieuw logo en huisstijl. Deze is nog steeds in gebruik.

In de daarop volgende jaren zeventig krijgt Artifort te maken met een toenemende concurrentie van buitenlandse producenten. Artiforts antwoord is opnieuw vernieuwing. Onder de bezielende, creatieve leiding van Harry Wagemans weet het bedrijf zowel jong als gevestigd designtalent aan zich te binden. Gijs Bakker en Bruno Ninaber presenteerden interessante meubelen, gemaakt uit gebogen multiplex.

1973 design: Pierre Paulin; De F 598 (ook wel "Groovy genoemd") is in verschillende meubelmusea onderdeel van de vaste collectie.
1974 Multimo zitprogramma, design: Pierre Paulin

1978 Nel Verschuren introduceert Jeremy Harvey
De Hello There wordt ook wel gezien als één van de eerste uitingen van de Postmoderne stroming in de Nederlandse meubelindustrie.

1981 Pierre Paulin en Geoffrey Harcourt blijven ieder jaar nieuwe meubels aan de collectie toevoegen. De vormgeving van de meubels van Artifort kan zich blijven onderscheiden. Artifort was een van de weinige Nederlandse bedrijven die met vrolijke en tegelijk monumentale meubelontwerpen van de Amerikaan Michael McCoy postmoderne ontwerpen binnenhaalde. Ook gaf het bedrijf toen nog onbekende ontwerpers als Marcel Wanders, Copray en Scholten een kansmet hun 'neo moderne' ontwerpen.

1983 Lagos, design: Nel Verschuren

1986 Henri-Jean Wagemans
De vierde generatie Wagemans wordt algemeen directeur.

1990 Samenwerking met Steelcase Strafor.

In de jaren negentig werkt Artifort samen met ontwerpers als Jasper Morrison, Wolfgang Mezger, René Holten en Jan Pesman. Wat resulteert in spraakmakende meubels, die helemaal beantwoorden aan de filosofie van de onderneming en de waarden van het merk.

1994 Samenwerking met Samas groep

1996 Zeno, design: Wolfgang C.R. Mezger
1997 Vega, design: Jasper Morrison
1997 Dodo, design: Réne Holten

1998 Artifort wordt opgenomen in Lande groep

Artifort blijft geschiedenis schrijven. In het licht van de 21-ste eeuw besteedt Artifort veel aandacht aan het verbeteren van zijn productiemethodes. Er komen nieuwe fabrieken in Schijndel en het Belgische Lanaken, waar de know-how op gebied van meubelconstructie tot in perfectie wordt gecombineerd met de kunst van het stofferen. De revival van de vormgeving uit de jaren zestig en zeventig zorgt ervoor dat de Artifort-classics uit die jaren nog populairder worden dan ze al waren.

2002 Patrick Norguet ontwerpt de nu al legendarische Apollo

2003 Maar liefst 6 nieuwe modellen worden in Keulen en Milaan gepresenteerd. Waaronder de eerste kast van Artifort: Kast 01

2004 een kastensysteem van Khodi Feiz.

2004 Na de dip in de jaren 90 is Artifort nu weer "back in business". Op de internationale meubelbeurs in Milaan is Artifort wederom duidelijk aanwezig. Aan de andere kant blijft Artifort ruimte geven aan jonge ontwerpers en aan gevestigde namen die nog niet eerder voor het bedrijf hebben gewerkt. Michiel van der Kley, Patrick Norguet, Arnold Merckx, Bert van der Aa en Khodi Feiz ontwerpen meubels die passen in Artiforts rijke traditie van vernieuwing.

2005 Onder andere wordt de Kirk van René Holten geintroduceerd in Milaan. Een opvallend ontwerp waarmee hoge ogen worden gegooid.

De tv heeft Artifort ook gevonden. In GTST, Onderweg naar Morgen, Meiden van de Wit en Rozengeur & Wodka Lime staan de meubels op de set.

Websites: www.artifort.com

  Zie ook vintage meubelen artifort op de website van Galerie Kunstbus  


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1448.