kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Babs Haenen

in 1948 geboren in Amsterdam.

De keramiek van Babs Naenen is vaak getypeerd als expressief en expressionistisch omdat de kleur, tekening en vorm van haar potten duidelijk geïnspireerd zijn door de abstracte schilderkunst. De elementen tekening, structuur, golfbeweging, rimpeling van water, plooival van stof en het landschap komen vaak in haar werk terug. Zo creëert zij schilderachtige effecten als verloop in kleur, subtiele schakeringen en aquarelachtige uitwaaieringen. Met glazuurlagen verhoogt zij later de transparantie of verandert het oppervlak juist in opmaak.

Babs Haenen werkt met porselein dat zij behandelt als textiel. In plaats van gietklei en mallen bewerkt zij het porselein met haar handen waardoor haar grillige objecten niet industrieel maar juist individueel aandoen. Ze kleurt de porselein klei met pigmenten om deze vervolgens uit te rollen tot dunne lappen. Deze verschillend gekleurde lappen versnijdt ze en voegt ze in diverse patronen weer aan elkaar. Rond een kern van gips wordt een dunne lap textiel gelegd, deze textiel dient om het kleven van de klei aan het gips te voorkomen. Rond de textiel worden de lappen klei gedrapeerd.

Biografie
Babs Haenen werkte aanvankelijk als danseres maar studeerde van 1974-1979 aan de afdeling Keramische Vormgeving van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam, waar Jan van der Vaart hoofddocent was. Technisch en artistiek gevormd in een klimaat dat door toedoen van Mart Stam beïnvloed was door de Bauhaus opvattingen met de principes ‘form follows function’, zou zij toch snel haar eigen weg volgen.

In 1977 liep ze stage bij Marianne de Trey Shinnersbridge Pottery in Darlington, Engeland.

Van 1979 tot 1986 heeft ze een gemeenschappelijk atelier met Gerard Blaauw in Amsterdam. Sinds 1986 heeft ze in deze stad haar eigen atelier.

In 1990 richtte ze in samenwerking met Netty van den Heuvel te Maastricht de ‘Porselein Workshop Coopus’ op.

Sinds 1992 werkt ze ook als docent aan de Gerrit Rietveld academie. In dat zelfde jaar is zij gastdocent aan het Royal College of Art in London en aan de Academie voor Industriele Vormgeving in Eindhoven.

1994 Workshop Ceramics for Ever, International Academy of Ceramic Art, Alden Biesen, Belgie.

Babs Naenen bevecht als geen ander haar positie als beeldend- in plaats van als toegepast kunstenaar. De vaasvorm, die vaak voorkomt binnen het werk van Haenen, vormt slechts het thema van haar sculpturen en zijn geen gebruiksvoorwerpen. Later worden de vormen in haar werk meer complex en verenigt ze meerdere stukken tot een geheel dat resulteert in kleurrijke landschappelijke tegeltableaus.

“Zo maakte Babs Haenen draperieën van porselein in blauw-groene tinten en in goudkleur. De stofuitdrukking is bedrieglijk echt en maakt aanraken bijna noodzakelijk. Dan pas blijkt ook deze oppervlakte hard. Met een aantal losse tegels laat ze een grote beheersing van het medium zien, zowel in vorm- als in kleurgebruik. Vaker is haar werk te zien in tableaus. Dan wordt de oppervlakte tot een kleurige, golvend wand”. - (N. Sprokel in de Gooi en Eemlander in 2003)

De laatste jaren vestigt zij de aandacht op zich door haar keramische excursies op het gebied van de architectuur. De blauwe Wadtegel die zij ontwikkelde voor het Woningbedrijf Amsterdam en in 1999 voor het eerst een architectonische toepassing vond is daarvan het meest bekende voorbeeld. In het ontwerp van de tegel is zij ervan uitgegaan dat een bijzonder gecomponeerd tegelpatroon de sfeer van een ruimte positief beïnvloedt. Het golvende reliëf laat de speling van het licht zien. Zo brengt het diepte in een vlakke muur en maakt die minder kil en hard.

Haar werk wordt inmiddels internationaal zeer gewaardeerd. Haar barokke tafelstukken werden voornamelijk in de V.S. enthousiast ontvangen. In de jaren negentig presenteerde ze haar werk via de Garth Clark Gallery in New York.
In 1991 exposeerde ze haar werk op een tentoonstelling in Museum Het Princessehof in Leeuwarden en in 1998 in het Stedelijk Museum te Amsterdam.
Ook in het Boijmans van Beunigen Rotterdam, Carnegie Institute Museum of Art, het Frans Hals museum, Hetjens Museum Dusseldorf, het Museum of Contemporary Art Shigaraki Japan, The Cooper-Hewitt Museum en Het Princessehof Leeuwarden is werk van haar te vinden.

Werk van haar is te vinden in het Boijmans van Beuningen Museum Rotterdam, Carnegie Institute Museum of Art, het Frans Hals Museum, Hetjens Museum Düsseldorf, Museum of Contemporary ceramic Art Shigaraki Japan, etc.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1097.