kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 24-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Barbara Nanning

Nederlandse keramiste en glasontwerper, geboren 1957 te Den Haag.

Barbara Nanning studeerde van 1974-1979 aan de Rietveld academie en heeft daarna veel solo- en groepstentoonstellingen gehad in binnen- en buitenland. Haar werk is o.a. opgenomen in de vele musea waaronder: Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans van Beuningen, Museum of Fine Art (Boston), Museum fur Kunst und Gewerbe (Hamburg) en Museum of Contemporary Ceramic art, (Shigaraki, Japan). Daarnaast is haar monumentale werk op vele plekken in Nederland te zien.

Websites: thema's vormden haar uitgangspunt; vaak zijn zij terug te voeren op groeiprocessen in de natuur, of op de rust en de ritmische golfbewegingen van de Japanse Zen-tuinen. Ook wordt in het werk van Nanning de nadruk gelegd op de zorgvuldige afweging tussen vorm en kleur.

Het oeuvre van Barbara Nanning is een continuüm van objecten dat geclassificeerd kan worden in groepen, als soorten en families. Haar nieuwe objecten komen voort uit voorafgaande. Ideeën werken vaak lang in de tijd door, maar nooit strikt lineair. Soms zijn de vormen hybride en duiken ze, als door een speling van de natuur in een geheel nieuwe gedaante op. - (Thimo te Duits Biografie
Barbara Nanning studeerde in 1979 af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam onder leiding van onder andere hoofddocent Jan van der Vaart. In 1978 volgde ze een opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Samen met haar jaargenoten Babs Haenen, Geert Lap en Paulus van Leeuwen vormen zij de kern van een nieuwe generatie keramisten die internationaal grote bekendheid kregen. Het eindexamenwerk van Barbara Nanning bestaat uit zorgvuldig gedraaide steengoed kommen en schalen met kleurvlakken. Alle kwaliteiten van dit werk zoals verstilling en intens kleurgebruik zullen zich in haar latere werk veel nadrukkelijker manifesteren. “Tussen 1979 en 1983 legde ik de nadruk op het aanbrengen van kleur op gedraaide potten. Ik baseerde me hierbij op de kleurenleer van het Bauhaus, met name die van Johannes Itten. Tegelijkertijd was ik geboeid door de traditionele vormen van de schalen en kommen die de Indianen in Mexico maakten…Wat me daar het meest trof was niet zozeer de keramiek, maar de vibrerende, felle kleuren van textiele en plastic gebruiksvoorwerpen.” Uit die tijd dateren kommen en vazen waarbij gekleurde garens, meegebracht uit Mexico, als decoratieve of constructieve elementen worden toegevoegd.

Sinds haar afstuderen timmert ze met een ononderbroken inzet buitengewoon succesvol aan de weg. Met haar werk beweegt zij zich op het grensgebied van de toegepaste- en de autonome kunst, waarbij ze steeds de grenzen van de hedendaagse keramiek opzoekt. In haar werk laat zij zich inspireren door de natuur in al haar verschijnings- en groeivormen. Kleur speelt een essentiële rol in haar keramische werk. Ze gebruikt heldere, felle kleuren, waaraan zuivere pigmenten zijn toegevoegd.

In toenemende mate werkt Nanning daarnaast aan monumentale opdrachten voor zowel buiten- als binnenruimtes. Hierbij maakt zij de laatste jaren veelvuldig gebruik van computertechnieken om haar monumentale installaties te ontwerpen, visualiseren en construeren. In samenwerking met de industrie ontwikkelt ze steeds nieuwe vorm- en decoratietechnieken voor de vaak omvangrijke installaties. In samenwerking met TNO in Delft heeft zij ze eveneens uitgevoerd in kunststof en heeft zij een coating ontwikkeld die industrieel aangebracht kan worden.
Recent kwam een serie van 14 monumentale, vergulde bloemen tot stand voor het plafond van de 1e klas Diningroom van het cruiseschip M.S. Zuiderdam van de Holland America Line.

In 1990 is ze sterk beïnvloed door de stelsels van planeten en hemellichamen wat resulteerde in de serie Galaxy uit 1993: monumentale vormen, opgebouwd uit spiralen en voorzien van scherpe tentakels. Ze kreeg met de serie bekendheid tijdens de Zuid Hollandse manifestatie Keramiek ’90 en haar installatie in Museum Het Prinsenhof te Delft. De serie bevat gedraaide ringvormige objecten, met pure verfpigmenten. “Mijn fascinatie voor de eeuwig durende beweging, het ronddraaien van de planeten, sterren en moleculen en mijn wens de essentie van deze beweging vast te leggen heeft geresulteerd in fel gekleurde objecten, die samengesteld zijn uit versneden draaiingen.” Omdat ze geen glazuur gebruikt komen haar objecten als ‘zanderig’ over. De fijnkorrelige huid absorbeert door het gebruik van pure pigmenten het licht in plaats van het te weerkaatsen.

Naast keramiek is Nanning zich vanaf het begin van de jaren '90 ook gaan toeleggen op glas. In 1994 werkt Nanning voor het eerst met glas op uitnodiging van het Nationaal Glasmuseum en de Glasfabriek Leerdam. Aanvankelijk werkt Nanning meerdere jaren voor de glasfabriek Royal Leerdam Crystal, waar zij Unica in de vorm van schalen, objecten, bloem- en kwalvormen laat uitvoeren in het zuiverste loodkristal. Zij benut hier vooral de heldere lijn en de optische werking van het schitterende materiaal en de mogelijkheden van nabewerking als zagen, slijpen en zandstralen. Haar objecten zijn in de loop der jaren steeds intrigerender en complexer geworden.

Barbara Nanning breidt geleidelijk haar werkveld uit. Aansluitend aan haar werkzaam heden in Royal Leerdam Crystal experimenteert zij in de Takakudo Studio in Japan met 'Pâte de verre' en vervaardigt zij een aantal gegoten vormen. In Glasstudio Van Tetterode, Amsterdam en in het Glas Centrum Leerdam experimenteert zij met het blazen van gekleurd glas in metalen zetstukken.

Met haar laatste twee collecties die vanaf 2001 in Tjechië zijn ontstaan, laat zij zien dat zij volledig in staat is het materiaal naar haar hand te zetten. In Tsjechië kan er voor Naninng meer worden gerealiseerd omdat met ovens vol gesmolten gekleurd glas, het werken met verschillende kleurlagen eenvoudiger is. Hier toveren de meesterglasblazers van Ajeto grote grillig, gelobte vormen aan hun blaaspijp, opgebouwd uit verschillende lagen gekleurd glas. Deze worden vervolgens door het atelier Astera trefzeker voorzien van een traditioneel geslepen speksteen- of een ander motief aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde worden ze in enkele gevallen voorzien van verguldingen. In haar laatste serie werken, Geodes genaamd, zijn de uit glas gestolde vormen bekleed met schitterende, uit optisch glas geslepen prisma's.

Website: www.barbarananning.info


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 68.