kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Bouroullec

Ronan (1971) en Erwan (1976) Bouroullec

Franse (Bretonse) broers Ronan en Erwan Bouroullec zijn in korte tijd wereldberoemd geworden met hun baanbrekende designvoorstellen. De broertjes Bouroullec worden gezien als het beste wat Frankrijk voortbracht, op het gebied van design, sinds Philippe Starck.

De Bouroullecs zijn ‘alles-ontwerpers'. Meubilair vooral, maar ook architectuur, juwelen, cosmetica en fotografie. Variërend van enkelvoudige stukken tot complete projecten. Hun ontwerpen kenmerken zich door een minimum aan materialen, vormen en kleuren - de broers prefereren subtiliteit boven extravagantie.

Werk is aangekocht door verschillende musea en galeries zoals het designmuseum in Londen, Boijmans in Rottredam en de galerie van Droog Design in Amsterdam en wordt onder andere geproduceerd bij Cappellini, Roset, Habitat, Domeau & Peres, Auhentics, Vitra en galerie Kreo in Parijs en zij ontwierpen het interieur voor Issey Miyake's APOC shop in Parijs. Daarnaast brengen zij gelimiteerde edities in eigen beheer uit.

Ronan en Erwan Bouroullec proberen met hun werk ‘gevoel' terug te brengen in de relatie tussen de mens en de materiële wereld. Ze experimenteren met oude en nieuwe materialen en combineren zowel ambachtelijke als industriële projecten.

Monumentale interieurontwerpen zoals scheidingswanden, meubelsystemen en vergadertafels functoneren als een flexibel bouwpakket. Tafels worden uit delen in elkaar geklikt, scheidingswanden met klittenband tot een ruimte omgetoverd. Buitengewoon indrukwekkend zijn de mogelijkheden die twee plastic bouwpakketten, Twijgen en Algen, bieden. Hiermee kunnen verbluffend eenvoudig de meest fantastische tijdelijke ruimtes en gordijnen worden samengesteld.

Door te spelen met betekenissen die in de hoofden van mensen vastzitten aan bepaalde vormen, breken ze met een zeker ‘opgelegd design'. Van de voorwerpen van Alessi zijn ze niet gecharmeerd, die laten niets te raden over. Ook van die andere grootheid in de designwereld, Philippe Starck, moeten de broertjes weinig hebben. Hij heeft weliswaar voor het aanzien van design en designers veel betekend maar vindt zijn eigen persoonlijkheid en handtekening inmiddels belangrijker dan het ontwerp. En het ontwerp, daar draait alles bij Erwan en Ronan Bouroullec. Ze willen het oog plezier, zonder moeilijk gedoe, met simpele vormen. “Het uiterlijk is altijd belangrijker dan de inhoud.”

Modular Kitchen 1998
In 1998 ontwierp Erwan, die aan de École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Parijs studeerde, een framewerk voor een keuken die door de individuele gebruiker ‘op maat' gemaakt kan worden met behulp van lossen lades, werkbladen en dergelijke. Giulio Cappellini zag het ontwerp en bracht het niet alleen in productie maar gaf Erwan ook nieuwe opdrachten. Op dat moment vroeg Erwan zijn broer Ronan, die net zijn studie kunstgeschiedenis had afgerond, met hem samen te gaan werken.

In hun studio boven een garage in Saint-Denis ontwierpen de broers lampen en keramische voorwerpen voor Cappellini, evenals vazen voor Authentics in Duitsland en sieraden voor de SMAK Iceland Jewellery Company. Hun ontwerpen tonen invloeden van industrieel vormgever Jasper Morrison, maar ook van Konstantin Grcic en de oudere Italianen, Ettore Sottsass, Andrea Branzi en Gaetano Pesce. Ze zijn het meestal met elkaar eens; hun werk moet oogstrelend, simpel en liefst humoristisch zijn. Maar ze zijn ook allebei perfectionistisch en niet snel tevreden. “Usually our work is strongest when we disagree, because that's when we push each other to go further. If we're in agreement, it's often mediocre”, aldus Ronan.

Lit Clos 2000
Een ander beroemd ontwerp van hun hand, of eigenlijk van die van Erwan, is Lit Clos. De wit-groen metalen kooi blijkt bij nadere inspectie een slaap cabine. Het roept herinneringen op aan hoogslapers of boomhutten uit je jeugd en biedt tegelijkertijd een besloten slaapplek.

Joyn offcie complex 2002
Faam verwierven Erwan en Ronan onder meer met hun bureausysteem Joyn, dat ze voor kantoormeubelfabrikant Vitra ontwikkelden. Het is een lange tafel die, als hij niet als vergadertafel fungeert, tot verschillende ‘werkcompartimenten' omgevormd kan worden met verplaatsbare tussenschotten, schrijfmatten en laatjes.

Vases Combinatoires
Hun vormen hebben vaak in eerste instantie onduidelijke functies en hebben er bovendien vaak meerdere. Zo kun je hun ‘Vases Combinatoires' met hulpstukken en inkepingen tot elk gewenst model aan elkaar koppelen waardoor je een boeket kunt schikken zoals je wilt. En leeg zijn ze een kunstwerkje op je vensterbank.

De Hut
Een van hun meest opvallende meubels is de Hut. Deze is gedacht als een handgemaakt meubelstuk, gebruikmakend van textiel over een aluminium structuur. In tegenstelling tot een stoel of een kledingkast heeft de Hut geen specifieke functie. Hij is als een nieuwe kamer in een huis.

De Télé Vaas
De Télé Vaas is een object dat dichter bij een flatscreen beeldbuis staat dan wat we normaliter als vaas kennen. Het is een platte, holle kast met ingebouwde verlichting waarin een bloem als meditatief element kan worden geplaatst. De vaas is afgewerkt met een glanzende, metallic autoverf en een ultra matte verf die al het licht opslokt. Deze autoverven zijn heel alledaags, maar het gebruik, binnenshuis, maakt ze minder voor de hand liggend.

Ronan en Erwan zijn op de Salon du Meuble uitgeroepen tot ontwerpers van het jaar 2003.

Zie de bronnen: RAM VPRO (met video)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4647.

Tweets by kunstbus