kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 30-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Cor Alons

Cor Alons (1892-1967)

Alons, Nederlands industrieel ontwerper, meubelontwerper, interieurontwerper, glasschilder, schilder, beeldhouwer, keramist, ondernemer, ontwerper van boekbanden, boek- of stofomslagen, docent aan academie.

Geboorteplaats/datum Groningen 1892-06-11
Sterfplaats/datum Den Haag 1967-04-24

opleiding
1911-1913 Academie Minerva (Groningen)
1913-1917 Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Den Haag)

H. Pander & Zn
In 1917 kwam Cor Alons samen met J. Brunott werken bij de nieuwe afdeling Moderne Interieurkunst van de firma H. Pander & Zn die onder leiding stond van Henk Wouda. Tussen 1917 en 1925 lieten zij zich inspireren door de kunstnijverheid van de jongste Britse Arts and Crafts ontwerpers als Charles Ashbee en Charles Rennie Mackintosh en het werk van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Alons begon als tekenaar en ontwikkelde zich bij Pander tot een veelzijdig ontwerper van meubelen en kleine interieurs. In 1923 maakte hij ook ontwerpen voor glas-in-loodramen uitgevoerd door Atelier Van Geldermalsen te Rotterdam, en voor tapijten van de firma Kinheim te Beverwijk.

1923 Aardewerkfabriek NV De Duinvoet
In 1923 verliet Alons de firma H. Pander & Zn om voor zichzelf te beginnen. In Rijswijk was hij samen met C.J. Muyen medeoprichter en esthetisch leider van keramiekatelier De Duinvoet (1923-1927), waarvoor hij tussen 1923 en 1925 eenvoudig gedecoreerde en soms felgekleurde ontwerpen voor vazen en servieswerk leverde.
Ook begon hij in 1923 samen met de ontwerper Frits Spanjaard een ontwerpbureau dat zich toelegde op inrichtingen en verbouwingen van vooral particuliere woonhuizen. Zij ontwierpen in sobere, vaak monumentale rechte vormen met een donkere of soms luxueuze en kleurige afwerking. Ze ontwierpen deze meubels naar aanleiding van de ruimte waarin de meubels werden geplaatst.

Haagse Stijl
De arts en craft-beweging haatte industriële prullaria en hemelde het oude artistieke handwerk weer op. Tal van meubelzaken handelden erin. Pander, Bas van Pelt, ontwerpers als Wouda en Spanjaard, het zijn maar een paar namen. Voor de bovenlaag was het duurste nog niet goed genoeg. Maar ontwerpers als Cor Alons vertaalden de haagse stijl ook in eenvoudige meubelen voor het gewone gezin. Zo kon iedereen aan de mode meedoen.

Nieuwe Zakelijkheid
De invloed van Wright en de Engelsen nam na 1925 snel af en Alons sloot steeds meer aan op de avantgarde-ontwikkelingen in zowel binnen- als buitenland. Sommige van zijn ontwerpen zijn regelrecht gebaseerd op de elementaristische ontwerpen van De Stijl. Cor Alons hing de Nieuwe Zakelijkheid van Rietveld aan met strakke meubels van lichtgekleurd hout. Als zelfstandig binnenhuisarchitect richt hij o.a. toonkamers in die opvallen door het gebruik van eenvoudige meubels, die zich kenmerken door een rationele, heldere structuur en een gebrek aan ornamentering.

industriëel ontwerp
In de tweede helft van de jaren twintig legt Alons zich toe op industriële design met gebruik van moderne materialen en efficiënte productietechnieken. Als industrieel ontwerper ontwikkelt hij o.a. keukengerei voor de Emailleerfabriek 'De IJssel' in Dieren, een nieuwe collectie stoffen voor de NV Gebroeders van den Bergh in Oss en buismeubilair voor Apparatenfabriek Ph. Dekker in Rotterdam. Het stalenbuismeubilair van de Rotterdamse fabriek d3 heeft met langrijke ontwerpers als Paul Schuitema en Cor Alons op innovatieve wijze een gezicht gegeven aan het nieuwe materiaal dat de stalenbuis in die jaren was. Het meest bekend echter is Cor Alons geworden met zijn ontwerpen van stalen buismeubels voor Oostwoud Fabrieken in Franeker. Talloze ontwerpen voor stoelen, fauteuils, tafels en bureaus werden door deze firma vervaardigd en van een aantal zijn inmiddels replica's verkrijgbaar.

Cor Alons heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verspreiding van de ideeën van het functionalisme. Hij onderzocht de essentie van de opgave om vervolgens vanuit de functie tot een nieuwe vorm te komen. Hij hield rekening met de eigenschappen van het materiaal en de mogelijkheden van machinale massaproduktie.

Vanaf 1929 is hij docent aan de academie in Den Haag vanaf 1929 in meubelconstructie en vanaf 1934 was hij docent Binnenhuiskunst. Tot in de jaren zestig drukte hij aldus een belangrijk stempel op de opleiding en haar studenten. Hij liet zijn studenten onder andere onderzoek doen naar de activiteiten van de huisvrouw in de keuken en de functionele inhoud van het meubilair. Zelf bleef Alons zich interesseren voor de nieuwste technieken, zoals blijkt uit de met de zogenoemde 'hoog frequent techniek' geproduceerde gebogen multiplexmeubelen die hij na de Tweede Wereldoorlog voor de firma C. den Boer te Gouda ontwierp.

In 1962, bij gelegenheid van zijn 70e verjaardag werd hij geëerd met een tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 841.