kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Cornelis de Lorm

Nederlanse sierkunstenaar, glasontwerper en keramist, geboren 28 juli 1875 Den Haag - overleden 31 januari 1942 Epe.

Cornelis de Lorm, als sierkunstenaar autodidact, kan samen met onder andere Berlage en Van den Bosch gerekend worden tot een van de eerste ontwerpers in Nederland die zich aan het begin van de vorige eeuw hebben ingezet voor de verbetering van de vormgeving van het gebruiksvoorwerp, die naar zijn inzicht moet worden bereikt door samenwerking tussen kunstenaar en industrie. Cornelis de Lorm ontwierp gebruiksglas, keramiek, meubelen, houtdraaiwerk en grafisch werk. Hij publiceerde regelmatig over de relatie kunstnijverheid, architectuur en industrie en dreef de kunsthandel De Zonnebloem in Den Haag.

Biografie
Vanaf 1902 werkt De lorm als meubelontwerper bij de door zijn vrienden W. Penaat en J. Eisenloeffel vanuit 't Binnenhuis in Amsterdam opgerichte firma 'De Woning' waar hij kennis maakt met een groep vernieuwers in de Nederlandse vormgeving.

Commerciëel is 'De Woning' geen succes. De Lorm neemt daarom in 1904 – als schrijver - een vaste baan aan bij de PTT. Tussen 1906 en 1930 leverde De Lorm vele ontwerpen voor de PTT-huisstijl.

Van 1916 tot 1929 had hij een kunsthandel in sier- en gebruiksvoorwerpen en beeldende kunst De Zonnebloem in Den Haag. Hij verkoopt hier ook zijn eigen werk, waaronder zijn gebruiksaardewerk dat door de Plateelbakkerij ZuidHolland te Gouda werd uitgevoerd en meubelen en gedraaide houten sier- en gebruiksvoorwerpen die werden gefabriceerd door Hero De Groot te Bodegraven

Van 1917 tot 1926 ontwierp hij als freelance voor glasfabriek Leerdam functionele drinkserviezen, gebruiksartikelen en vazen van een eenvoudige vormgeving. Na K.P.C. de Bazel was hij de tweede kunstenaar die door P.M. Cochius werd uitgenodigd om gebruiksglas te ontwerpen. Bekende voorbeelden zijn de in overleg met de Nederlandse Wijnkopersbond ontworpen drinkserviezen Normaal I en II uit 1923 en 1926. Hij introduceerde in 1918 reeds bij Leerdam het versieren van glas met email, een techniek die later door kunstenaars als Cris Agterberg, Jaap Gidding en Chris Lanooy veelvuldig zou worden toegepast.

Vanaf 1923 maakt hij de eerste ontwerpen voor de Afdeling Kunstnijverheid van Plateelbakkerij Zuid Holland. Eerst een theeservies en in 1925 het complete ontbijtservies Zonnebloem (radijsvormig) in mat of glanzend geel, turquoise, wit en mosgroen. Ook ontwierp hij het reclamemateriaal voor decor Zonnebloem en het briefpapier van de afdeling Kunstnijverheid. Serviesgoed Batavierlijn en theeservies Honk zijn niet uitgevoerde ontwerpen, door de staking in 1928/29 bij Zuid Holland. Tot in de jaren '30 zou hij ontwerpen voor Zuid Holland.

Het ‘moderne’, industrieel vervaardigde meubel had al de reputatie streng, kaal en koud te zijn voordat het eerste buismeubel op de markt verscheen. Dit blijkt ook uit het betoog van Cornelis de Lorm - geschreven in 1923 in de uitgave 'Het gezellige binnenhuis' voor uitgever W.L. & J. Brusse in Rotterdam in de reeks De toegepaste kunsten in Nederland - waarin hij zijn tijdgenoten ervan probeert te overtuigen dat een modern interieur wel degelijk gezellig kan zijn: “De liefde voor het gezellige, intieme binnenhuis zit ons Nederlanders in het bloed, is ons aangeboren. En dat van oudsher. Immers de binnenhuizen, zoals deze door onze zeventiende-eeuwse schilders zijn uitgebeeld, tonen nog heden voor levende ogen in schone kleuren, hoe onze voorouders het verstonden zich binnen de muren van hun huis de stille intimiteit te scheppen, waarin zij een belangrijk deel van hun leven sleten. David Teniers, Gerard Dou, Jan Steen, Pieter de Hoogh, Gabriel Metsu en andere zeventiende-eeuwers mogen in dit verband genoemd worden.” - (www.morf.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 43.