kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-01-2016 voor het laatst bewerkt.

corporate identity

Corporate Identity

Huisstijl (m.), de aard en het geheel van de visuele presentatie van een onderneming, zoals naamcode, bedrijfssymbool, opmaak, lettersoort en eventueel kleur van het verspreide drukwerk en van opschriften enz.

Corporate identity (of bedrijfsidentiteit, huisstijl, visuele identiteit, brand identity) gaat in de ruime definitie over de (consistente) stijl van het huis/bedrijf, die verder gaat dan puur het design. Het gaat ook over communicatie en het gedrag van de medewerkers.

In de enge definitie gaat de huisstijl over de visuele identiteit van een organisatie en betreft het uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie (lettertype), vormentaal (vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.

Corporate identity heeft te maken met de manier waarop bedrijven en/of merken hun producten of diensten een visuele eenheid kunnen geven, waardoor ze zich onderscheiden van andere bedrijven op de markt. Centraal staat hierbij het bedrijfslogo, dat gewoonlijk voor alle bedrijfsproducten wordt gebruikt, van briefpapier en verpakkingsontwerpen tot reclame.

Sommige designgerichte bedrijven of merken, zoals Braun, hanteren een holistische benadering van corporate identity en hanteren in hun gehele organisatie een rigoureus designregime dat niet alleen in de vorm van hun producten, maar ook in het ontwerp van de kantoren en fabrieken terugkomt. Peter Behrens bracht een dergelijk programma als eerste vormgever ten uitvoer toen hij in 1907 architect en designer bij het elektronica concern AEG werd. In deze hoedanigheid groeide hij uit tot de pionier van wat tegenwoordig 'corporate identity' genoemd wordt. Hij schiep voor AEG een huisstijl, die reikte van grafisch werk tot productontwerp en vormgeving van fabrieksgebouwen. Hij paste een integrale designtaal toe, niet alleen op de producten en grafiek van het bedrijf, maar ook op de woonruimten van de arbeiders en de fabriek; dit alles speelde een belangrijke rol in het ontstaan van AEG's herkenbare identiteit.

Peter Behrens bedacht een samenhangende vorm voor het totale bedrijf, van de fabrieksgebouwen en het drukwerk tot aan de elektrische apparatuur die het bedrijf produceerde. Na de Tweede Wereldoorlog volgden ook Olivetti, IBM en Braun.

In Nederland timmerde sinds 1923 de ontwerper Piet Zwart aan de weg door zijn experimenten met een beperkte huisstijl en advertenties voor de Nederlandse Kabelfabriek (NKF). Bij Philips kwam in 1925 de eerste vaste ontwerper die verantwoordelijk was voor de uitvoering van de visuele communicatie van de gloeilampenfabriek in dienst.

In de loop van de 20e eeuw, met name door de toenemende internationalisering van de markt, maakten commerciƫle organisaties steeds meer gebruik van de universele taal van corporate design om de concurrentie beter het hoofd te kunnen bieden. Bij grote ondernemingen bewaakt doorgaans de communicatie-afdeling de huisstijl. Dit kan uiteenlopen van het aanreiken van hulpmiddelen om consistent naar buiten te treden (zoals powerpoint templates en digitale logo-bibliotheken) tot een meer politionele rol waarbij toegezien wordt op naleving van interne richtlijnen.

Websites:
. Website over huisstijl (Huisstijl: visueel herkenbaar en onderscheidend zijn (GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstijl.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1929.