kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Cubic3 design

Haags vormgeversduo (1981 - 1995).

Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen studeerden beiden grafische vormgeving op de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1981 studeerden zij af en besloten samen een ontwerpersbureau te beginnen zonder zich daarbij tot tot het platte vlak te beperken, waarmee meteen de naam van het duo was geboren.

Nederland staat de laatste decennia bekend om de grote hoeveelheid ontwerpers uit allerlei disciplines die zelf produceren of op eigen initiatief laten produceren, omdat ze zo het best hun eigen ideeën kunnen uitvoeren. Ook Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen voerden hun sieraden, stoffen, meubels en interieurs, zoals de kantoorinrichting voor de toenmalige Rijksdienst Beeldende Kunst, onder de naam Cubic 3 Design zelf uit.

In het begin hadden zij nog niet veel opdrachten en openden daarom in 1982 de Vormgevings Winkel in Den Haag, die in 1983 alweer moest sluiten. In dezelfde periode gaven ze het tijdschrift Prafda uit.

In 1985 brachten Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen Eigenheimer op de markt, een vrolijke interieurstof met driedimensionale applicaties van rubber en kunststof. Vanaf het begin ontwierpen zij postmoderne werken met een overdaad aan kleurige decoratie, contrasterende bizarre vormen en overduidelijke symboliek. Vanuit hun grafische achtergrond kwamen ze tot nieuwe patronen van hagelslagdecoratie, boerenbontpatronen en delftsblauwe kitschdecors op serviezen, meubelen en spiegels tot de tulpenstof, die onder andere door Rob Eckhardt op zijn stoel 'Groeten uit Holland' gebruikt zou worden. Ook in tijdschriften als Avenue en vooral Viva mochtenen zij hun grafische talenten botvieren. Dit laatste tijdschrift besloot zelfs tot een complete restyling van het blad n.a.v. de vormgeving van het ontwerpersduo.

Naast uitbundige en verrassende decoratie spelen zij in hun postmoderne, soms humoristische productvormgeving, ook met historische verwijzingen. In de tweede helft van de jaren tachtig vertoont hun werk niet alleen steeds meer gelijkenis met de ontwerpen uit de Italiaanse Memphis groep maar ook met de ontwerpen van de Tsjechische ontwerper Borek Sipek.

De Rijksdienst Beeldende Kunst hield kantoor in het voormalige Logement van de Heren van Amsterdam aan het Plein in Den Haag tegenover de ingang van de Tweede Kamer. Dit statige gebouw uit omstreeks 1740 diende van 1912 tot 1984 als ministerie van Buitenlandse Zaken. Toen de Dienst het pand in 1987 betrok, was het tamelijk uitgewoond. Voor de renovatie en inrichting, waarvoor slechts een klein budget beschikbaar was (ongeveer ƒ 100.000, / - € 45.000,-), werd het jeugdige, pas afgestudeerde Haagse vormgeversduo Cubic 3 Design ingehuurd.
Ton Hoogerwerf en Gerwin van Vulpen pasten een vorm van vrolijk antirestaureren toe. Ze sausden de muren in alle kleuren van de regenboog. De scheuren in het behang en het stucwerk werden niet verdoezeld, maar juist aangezet met donkere verf die de deplorabele staat van het gebouw accentueerde. Het stalen kantoormeubilair, afdankertjes van de Haagse politie en van het ministerie van WVC, werd in de kleuren goud, mintgroen en lila gespoten en de lift was in zebrapatroon geschilderd. Het duo bedacht nog meer speelse dingen. Voor de entree lieten ze groengespikkelde vitrinekasten op bolpoten maken om de recente aanwinsten keramiek te tonen. De rode loper op de trap van het centrale trappenhuis was in de hal in de vorm van een grote plas bloed geknipt. De tafel in de grote vergaderzaal op de begane grond had in het midden een ronde plaat van messing waarin de inscriptie Bla-Bla was gegrift. Deze tekst kwam in gestileerde vorm terug op een van de wanden.
Directeur Robert de Haas wilde geen foto’s van familieleden, affiches van zonnige bestemmingen en kalenders met huisdieren in de werkkamers. Ook planten hoorden er niet thuis, vond hij. Als reactie hierop ontwierpen de vormgevers een bureaulamp, getiteld Nachtschade, waarvan de houder een bloempot voorstelde en de lamp zelf de vorm van een bloemtak had. Als versiering van de werkkamers hingen ze kruislings in de kamerhoeken stalen waslijnen met daaraan gekleurde knipsels van piepschuim die de liefhebberijen of andere kenmerken van de medewerker uitbeeldden. Op de grond lagen kale platen hardboard en een in grillige contouren geknipt bloemetjestapijt uit de Haagse schilderswijk; voor de ramen hingen kunstig gedrapeerde gordijnen van ongebleekt katoen. Ze waren niet breed genoeg om het zonlicht tegen te houden, hun enige functie was de slechte staat van de raamkozijnen te maskeren en een knipoog te geven naar de 18de eeuw.
Ook de directeurskamer werd onder handen genomen. Op de zwartgeverfde plankenvloer lag een tapijt in de vorm van een palet en aan het plafond hingen De Haas’ eigen iconen: een rode bril, een rood horloge en een haas. Het serieuze element waren de rijksaankopen van Rob Birza, Tiong Ang, Kees Marinus en een geel lederen zitje, betekenisvol getiteld Face, van Gerard van den Berg.
De inrichting van het pand illustreerde de eigenzinnigheid van de Dienst en moet op menige bezoeker een vreemde indruk hebben gemaakt. Het dienstverlenende karakter dat de Dienst pretendeerde te hebben werd hierdoor eerder geïroniseerd dan bevestigd. In de Nederlandse culturele wereld stond de Dienst bekend als een machtige instelling, die overal haar tentakels had, met enigszins arrogante medewerkers, het grootste aankoopbudget voor moderne kunst in Nederland en een wijdvertakt netwerk.
De Rijksdienst Beeldende Kunst hield in 1997 op te bestaan.
- (ontwerpers te zijn van Cubic 3 design is Ton Hoogerwerf inmiddels vooral werkzaam als beeldend kunstenaar. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1226.

Tweets by kunstbus