kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 29-06-2008 voor het laatst bewerkt.

DAF


Plaats van Herinnering: DAF 600 (VPRO, LUWE)


Onthulling DAF monument in deurne door JP Balkenende

DAF, afkorting van van Doorne's Automobiel Fabriek, was een auto- en is een vrachtautofabrikant, opgericht door Wim- en Hub van Doorne. Vandaag de dag heeft DAF ruim 7000 werknemers en fabriceert het 170 vrachtwagens per dag.

Historie
1928 Oprichting ‘Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting’ door de broers Hub en Wim van Doorne in Eindhoven.

Hubert Jozef (Hub) van Doorne, (1 januari 1900 in America (gemeente Horst in Limburg) - en 23 mei 1979 Deurne), was de zoon van de smid Martinus van Doorne (1870-1912) en Petronella Vervoort (1866-1952). Het gezin verhuisde in maart 1912 naar Deurne, waar vader Van Doorne enkele maanden later overleed.
Na de Eerste Wereldoorlog kwam Hub in dienst bij de arts Hendrik Wiegersma als chauffeur en monteur, en daarna bij brouwerij De Valk. Met steun van de brouwer begon Van Doorne op 1 april 1928 de Machinefabriek en Reparatie-inrichting Hub van Doorne.
Wilhelmus Antonius Vincentius van Doorne (Griendtsveen, 19 juli 1906 – Eindhoven, 3 mei 1978) werd in 1965 president-directeur van DAF, na het afscheid van Hub, en was de initiatiefnemer voor de oprichting van de personenautofabriek te Born. Hij overleed op 71-jarige leeftijd.

Hub was bij DAF de technische man, zijn broer Wim meer de financiële man. Hub is dan ook de uitvinder van de automatische transmissie onder de naam Variomatic ofwel het pientere pookje, en ontwikkelde ook de eerste DAF personenauto, de zogenaamde "regenjas", een klein éénpersoons dwergautootje, in de Tweede Wereldoorlog. Voor zijn vele uitvindingen werd Hub van Doorne van de TU Delft het eredoctoraat in de technische wetenschap verleend.

Er werd in 1928 nog niet gelijk begonnen met het ontwikkelen van auto's, in eerste instantie werd er gelast, constructiewerk en smeedwerk verricht voor binnenscheepvaart en Philips. Ondanks de economische crisis wist het bedrijf opdrachten binnen te slepen en groeide het personeelsbestand.

Vanaf 1932 werden er door de crisis van de jaren 30 voornamelijk opleggers en aanhangwagens geproduceerd onder de naam 'Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V.' (DAF) Later ontwikkelde de fabriek zich tot producent van vrachtwagens en personenauto's (Doorne Automobielfabriek).

In 1933 waren het de gebroeders Van Doorne die het als eerst lukte om een chassis volledig te lassen, met als resultaat een vedergewicht oplegger.

Een van de talrijke uitvindingen van de onderneming was de DAF-losser (1936), die o.a. voor de Nederlandse en Belgische Spoorwegen werd ingezet voor het huis aan huis transport van laadkisten, een voorbode van het huidige container-vervoer.

In 1937 maakte Hub van Doorne samen met Kolonel Van der Trappen de fameuze Trado constructie voor militair gebruik, waarmee gewone vrachtwagens tot 6x4 werden omgebouwd. Dit waren de voorlopers van de 'dikke DAF', de YA 328, die vanaf 1952 in productie kwam. Ook produceerde men reeds pantserwagens.

Vanaf 1938 bouwt DAF voertuigen; in 1938 werd een prototype van een amfibisch voertuig gepresenteerd, met vierwielbesturing.

1948 Ontstaan ‘Van Doorne’s Automobielfabrieken’

In 1949 werden de eerste vrachtwagens geproduceerd, het betrof een aantal van ongeveer 150.
Doordat Van Doorne de motor onder de cabine, boven de vooras had geplaatst was deze zogenaamde A-serie al opvallend praktisch en modern vormgegeven. Hoewel de vraag naar deze vrachtwagens gestaag toenam, leunde DAF in de jaren vijftig sterk op de productie van militaire voertuigen, zoals de zware YA328.

1950 Ingebruikname truckfabriek
In 1952 start het bedrijf met de productie van de YA 328.
Van het Nederlandse leger ontving men grote orders: zo bouwde men vanaf 1953 grote series vrachtwagens. Verder werden allerlei vindingen gedaan, zoals de roltrommel vuilniswagen en een uitschuifbare motor.

1955 Lancering DAF 1100-/1300- en 1500-serie
1955 Productie 10.000ste truckchassis
1957 Opening motorenfabriek

In 1953 wilde men ook personenauto's gaan maken. Tijdens de RAI van 1958 vond de presentatie plaats van de DAF 600. Een gezinsauto met de voor DAF zo bekende Variomatic aandrijving, oftewel het “pientere pookje”. Voordat de autoRAI afgelopen was, had DAF meer dan 400 bestellingen liggen voor zijn type 600. Ruim een jaar later rolde de eerste DAF daadwerkelijk van de band van de inmiddels vergrootte fabriek. De kleine tweedeurs auto zal tot 1963 worden gemaakt. De Daf 600 is ontworpen door Willem van den Brink die ook de Daf 33, de vernieuwde Daffodil ontwierp. De carrosserie kenmerkt zich door een lage, oplopende neus, een brede grille, de 'wenkbrauwen' boven de koplampen en de - uit de VS overgewaaide - staartvinnetjes.
De unieke aandrijving, geproduceerd door Van Doorne’s Transmissie b.v. (VDT) te Tilburg wordt inmiddels toegepast in diverse Europese en Japanse automobielen.

1958 Start assenproductie
1959 Introductie DAF turbomotor

In 1959 startte de productie van personenauto’s met de DAF 600.

In 1961 wordt de 30 serie wordt gepresenteerd, die al gauw de naam Daffodil krijgt. Daffodil is het Engels voor narcis, de stuurnaafknop wordt hier ook mee versierd. Iedere 2 jaar wordt deze opgevolgd door een volgende Daffodil, de 31 en 32. Van alledrie stopt de productie in 1967.

1964 Productie 50.000ste truckchassis
1965 Opening cabine- en assenfabriek in Westerlo (België)

1965 Hub van Doorne treedt wegens pensionering af als Voorzitter. Hij overleed op 2 mei 1979. Zijn broer ging in 1971 met pensioen en overleed op mei 1978.

Nadat de 600 in diverse uitvoeringen, waaronder de luxueuzere Daffodil, verkrijgbaar was geworden, tekende de gerenommeerde Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti tussen 1965 en 1967 respectievelijk voor de restyling van de auto, de 'DAF 33' en voor de nieuwe, meer ingetogen vormgegeven modellen 44 en 55. In 1966 wordt de personenauto 44 het “b-type” ontworpen door Michelotti. Ruim een jaar later rolt de 1.000e van de band.

Giovanni Michelotti (Turijn, 1921 – 1980) was één van de toonaangevende designers van auto's van de 20e eeuw. Michelotti werd geboren in Turijn, Italië. Alvorens hij zijn eigen designstudio oprichtte, werkte hij voor diverse opdrachtgevers (Vignale, Ghia, Bertone, Pininfarina, Balbo, Alpine en Allemano). Vanaf de late jaren '50 was hij verantwoordelijk voor alle nieuwe modellen van Standard Triumph. Na zijn dood zette zijn zoon Edgardo het Turijnse bedrijf voort, samen met chef designer Uchida. Michelotti was onder andere verantwoordelijk voor de vormgeving van: Armstrong Siddeley Sapphire 234, BMW 600, BMW 1500, DAF 44, DAF 55 en DAF 66, DAF Siluro, Lancia Aprilia, Reliant Scimitar, Triumph Dolomite, Triumph Herald, Triumph Spitfire 1962, Triumph Stag, Triumph TR4, Volvo 340/360 ...

1972-1977, De laatste nieuwe personenwagen van DAF, de 66, komt op de markt. Hij wordt na de overname geproduceerd als de Volvo 66.

1972 Ondertekening ‘Club van Vier’-contract (DAF/Magirus-Deutz/Volvo/Saviem)
1975 Introductie van DAF 700- en 900-serie met ‘Club-van-vier’-cabine

Nadat DAFs vrachtwagendivisie in de zestiger jaren internationaal naam had gemaakt met de doordachte '2600' serie, bracht men in de jaren zeventig vernieuwingen als de kantelbare cabine en de turbo-intercooler.

In 1975 verkoopt DAF de tak van productie van personenauto’s aan het uit Zweden afkomstige Volvo. Tot aan dat moment heeft DAF meer dan 800.000 personenauto’s uit zijn fabrieken laten rollen. De productie van personenauto’s stopt dan ook bij DAF, wel worden er nog vele trucks gemaakt.
In de boedel van DAF bevond zich nog het vrijwel productierijpe project 'P-900'. Deze auto, die in 1976 als de 'Volvo 343' geïntroduceerd werd, was in eigen huis ontworpen door John de Vries. Naast dit oerdegelijke model - dat vooral opviel door zijn stompe achterkant - ontwierp hij voor volvo in 1986 ook de meer flamboyante 'Volvo 480ES'. Karakteristiek voor deze, op de 'Volvo 1800ES' geïnspireerde, sportswagon zijn de wigvormige motorkap met opklapbare koplampen en de lange achterruit die tegelijkertijd dienst doet als achterklep. Met de eveneens uit de Nederlandse ontwerpstudio afkomstige '440' en '460' presenteerde Volvo eind jaren tachtig de opvolgers voor de inmiddels gedateerde '340' serie.

1984 Productie 250.000ste truck

De vrachtwagen-divisie blijft zelfstandig en neemt zelfs in 1987 het Britse Leyland over.

1989 DAF N.V. gaat naar de beurs met noteringen in Londen en Amsterdam.

Hoewel de innovatieve '95' serie was geïntroduceerd, raakte het bedrijf begin jaren negentig in financiële problemen. In 1993 is het over en gaat DAF failliet. Het wordt echter in afgeslankte vorm doorgestart als DAF Trucks NV.

1996 Alle aandelen DAF Trucks N.V. worden overgenomen door PACCAR Inc.

1999 Levering van 500.000ste DAF truck

DAF Trucks is momenteel bezig aan een opmars in de transportwereld. De productie is al diverse malen opgeschroefd en de vrachtwagenfabrikant
kan de vraag naar nieuwe voertuigen nauwelijks aan.

Websites: www.daftruck.nl/geschiedenis.html, auto-en-vervoer.infonu.nl, http://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_(fabrikant)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 168.

Tweets by kunstbus