kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 11-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Dick van Hoff


Dutch designer Dick van Hoff (www.vanhoffontwerpen.nl) was nominated for the first Public Design to Business Award (D2B Award) for designing a five desk ornaments: two desk lamps, a clock, a vase and a pen-tray.

Nederlandse ontwerper, in 1971 te Amsterdam geboren. Momenteel woont en werkt hij in Velp (Gld).

ontwerper die zich kenmerkt door een sterk materiaal- en vormgevoel met een diepe liefde voor industriële en ambachtelijke technieken. Zijn producten bestaan bij de gratie van het maakproces. Startend vanuit een productieproces buigt of strekt hij materiaal en techniek dermate dat er een nieuw beeld ontstaat dat vaak een verhelderend inzicht geeft in het gebruik of de samenstelling van het ontwerp. Voor van Hoff is dat een van de basisprincipes van een goed ontwerp; de vorm moet op logische wijze ontstaan vanuit de functie.

De Arnhemse ontwerper Dick van Hoff reageert met zijn ontwerpen op de designrage waarbij producten in overdreven mate worden vormgegeven. Hij is van mening dat producten eerlijk en duidelijk moeten zijn. Zijn ontwerpen hebben een overeenkomst: visuele helderheid. Wie het werk voor het eerst ziet snapt in een oogopslag waar het voor dient en hoe het functioneert.

Van Hoff is representatief voor de jonge generatie ontwerpers die op eigen initiatief producten ontwikkelt voor serie- en massaproductie. Zijn vaak primitieve ontwerpen overstijgen het gemiddelde niveau van Nederlandse productvormgeving vanwege hun bedieningsgemak, hun eerlijke en tegelijk fraaie vormgeving en de creatieve aanpak van fabricageproblemen.

Zijn werk is voor een deel opgenomen in de collectie Droog Design en werd aangekocht door Het Centraal Museum te Utrecht, Museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam en de Fond National d'Art Contemporaine in Frankrijk. Sinds enkele jaren is hij docent en interim hoofd aan de afdeling Atelier van de Design Academy Eindhoven.

Biografie
HKA, Arnhem (diploma behaald) 3D design 1992-1996.
Dick van Hoff studeerde in 1996 af aan de academie van Arnhem en maakt sindsdien zeer diverse ontwerpen die unica blijven of in kleine series geproduceerd worden. Hoewel zijn bereik erdoor beperkt wordt, heeft hij er bewust voor gekozen om alleen te werken, ten gunste van kwaliteit en betrokkenheid.

In het zogenaamde zelfvoorzienende of autarkische karakter van zijn producten is geen sprake van technische, maar wel van een mentale vernieuwing. De kracht van Van Hoffs ontwerpen ligt vaak in de vraag naar de essentiële functie van het voorwerp. In 1996 maakte hij een mengkraan waarbij de koperen buizen van het warme en koude water zichtbaar gescheiden blijven tot een kleine 8 [of 5] centimeter voor de opening. Een scheerkwast uit hetzelfde jaar bestaat uit een bosje varkensharen bijeengehouden door een ijzeren ring.

1997 2e Aanmoediging Emmy van Leersumprijs voor zijn kunststoffen wasbak.
Dick van Hoff bedenkt een lavabo in vilt. Dichtbij merk je dat het ding in polyester geïmpregneerd is.

Van Hoff heeft zijn methode met succes toegepast op verschillende terreinen. In het Rosenthal-project van Droog Design liet hij de decoratie van de porseleinen borden al in de eerste fase van het productieproces tot stand komen door twee kleuren klei te mengen.

Zijn ontwerp voor een betonkachel (1999) is ontstaan uit de behoefte weer een centrale plaats en een herkenbare vorm te geven aan een van de essentiële functies van de woonomgeving: warmte bieden. In de volkomen straightforward en daardoor zo vruchtbare denkwijze van Van Hoff is de consequentie volstrekt rigoureus: voor warmte heb je vuur nodig en voor vuur hout. Aanleiding voor het ontwerp vormt Van Hoffs constatering dat het huiselijke haardvuur is vervangen door een plastic kastje aan de muur waar op wordt getikt wanneer de verwarming het niet doet. De relatie tussen bron en beleving is weg. Naar goed oud tegelkachelgebruik wordt in Van Hoffs betonnen houtkachel de rook langs de betonmassa geleid waardoor lang nadat het vuur is gedoofd, de kachel nog warmte afgeeft.

Voorbij de tirannie van de stekker
Zo heet het project dat Dick van Hoff in 2001 presenteerde in Milaan. Een keukenmachine die geen stekker nodig heeft, een blender die ook nog werkt wanneer de electriciteit uitvalt. Dick van Hoff ontwerpt apparaten die volledig zijn toegesneden op de hoge kwaliteitseisen van de hedendaagse burger, maar die wel meer inzet verwachten dan het bedienen van de aan/uit knop. Hij hekelt het gemak waarmee vrijwel alle hedendaagse hulpmiddelen worden voorzien van een stekker terwijl de vraag niet gesteld wordt of dat wel de meest aangename en meest logische oplossing biedt. Hij besloot daarom apparaten te ontwerpen die niet alleen van modern gemak zijn voorzien, maar die ook nog eens onder alle omstandigheden functioneren.

Ecologie speelt wellicht een belangrijke rol in de keuze voor slimme oplossingen die het milieu niet belasten, maar belangrijker voor Van Hoff is de simpele vraag waarom de moderne burger zich afhankelijk zou maken van een energietoevoer van buitenaf voor activiteiten die het waard zijn bewust te beleven. Zijn keukenmachine, blender, mixer en citruspers zijn gemaakt van gietijzer, chroom, glas en hout en zijn eenvoudig te bedienen door simpele handelingen als aantrekken, ronddraaien en heen en weer bewegen.

De reeks is eerder een statement over technologische afhankelijkheid dan een bruikbaar voorstel tot innovatie. Met dit project positioneerde Van Holl zich definitief als een van de belangrijkste ontwerpers die zowel op zoek zijn naar de archetypische vormen van producten, de basale werking ervan, als een poging doen zich een nieuwe vrijheid door eigen initiatief van de gebruiker te verschallen.

Zijn fascinatie voor helderheid resulteert in ontwerpen die het ouderwetse mechanische laat zien, hoe ze werken en wat ze doen. Het wegstoppen van technologie is volgens van Hoff niet nodig. Met dat in gedachten ontwierp hij in 2003 in opdracht van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam vier keukenmachines met handaandrijving: een mixer, blender, citruspers en keukenmachine. Deze apparaten zonder stekker maken je bewust van het feit dat elektriciteit iets is dat we als vaststaand gegeven aannemen. Het apparaat gaat niet werken door op een knop te drukken, je moet er zelf energie voor leveren.

Work in Progress / het ontstaan der dingen
Met deze tentoonstelling wil Dick van Hoff inzicht geven in het brein van de ontwerper en daarmee in het ontstaan en de ontwikkeling van zijn producten. Door middel van het tonen van 'affe' producten en inspiratiebeelden wil hij in een oogopslag het brein van de ontwerper blootleggen. Naast unica en in opdracht vervaardigde serieproducten, geven mallen, machines, eventuele schetsen en foto's van de producten in gebruik een totaalbeeld. Daarnaast zal hij een nieuwe ‘commerciële' collectie tonen die gaat over de schoonheid van constructie.

Ook het ontwerp van de ladenkast voor ARCO in 2005 is een voorbeeld van zijn interesse voor visuele helderheid, het in één oog opslag snappen waar het voor dient en hoe het functioneert. “Een lade opentrekken en weer terugduwen in een van hun kasten voelt heel prettig. Het komt door zo’n hele ranke roestvaststalen ladegeleider met verborgen mechanische onderdelen, waaronder zelfs een kleine schokdemper, maar ik ben er helemaal niet zo zeker van dat die verfijning zin heeft. Vanaf dat moment was voor mij de belangrijkste vraag: hoe haal ik die bizarheid daarvan boven water door op een ouderwetse manier te laten zien wat er in feite gebeurt? Ik besloot een duidelijk zichtbaar lademechanisme te ontwerpen, dat precies hetzelfde doet als het in massa geproduceerde onderdeel.(..) Het vertelt een verhaal en roept vragen op over design en functie.”

6 november t/m 31 december 2005 - CBK Dordrecht: Dick van Hoff, De Fabriek
Dick van Hoff vormt voor dit project de tentoonstellingsruimte van het Centrum Beeldende Kunst Dordrecht om tot fabriek. In de fabriek, die bestaat uit een receptie en ontvangstruimte met fotogalerij, een productieruimte en een directeurskamer, worden twee nieuwe keukenmachines geproduceerd. Behalve de eindproducten zijn ook de bijbehorende mallen en machines te zien. Tijdens een rondleiding demonstreert Van Hoff hoe hij de keukenmachines maakt.
Voor de eerste keer gebruikt Van Hoff kunststof onderdelen om een mixer en een tapenademaker te maken, zodat ze eenvoudig in oplage te produceren zijn. Met deze nieuwe ontwikkeling hoopt Van Hoff een stap dichterbij te komen bij het seriematig in productie te brengen van een product. In het verleden was er steeds ofwel onvoldoende vraag of het bleek ondoenlijk omdat het product te complex of te arbeidsintensief zou zijn.

Websites: www.gelderlander.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 197.

Tweets by kunstbus