kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 12-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Eames

Charles & Ray Eames

Amerikaanse ontwerpers, architecten en regisseursduo.

Charles Eames, geboren 17 juni 1907, Saint Louis, Missouri, USA - overleden 21 augustus 1978, Los Angeles, was een Amerikaanse ontwerper, architect en regisseur. Samen met zijn vrouw Ray is hij verantwoordelijk voor vele klassieke ontwerpen in de 20e eeuw.

Ray Eames Kaiser, geboren 15 december 1912, Sacramento, Californië, USA - overleden 21 augustus 1988, Saint Louis, Missouri, was een Amerikaanse kunstenares, ontwerper, architect en regisseur.

Charles Ormond Eames Jr.
Zijn vader had gevochten in de burgeroorlog, had een baan als treinbewaker, en stierf in 1921. Het gezin bleef achter met een pensioen van $30 per maand, waardoor Charles naast zijn school een baan zocht en vond bij een locale staalfabriek. Hier leerde hij veel over architectonisch tekenen.

Na zijn schooltijd kon Charles in 1925 beginnen met zijn studie architectuur aan de Washington University in Saint Louis. Charles Eames was tegen de zin van zijn professoren geïnteresseerd in het werk van Frank Lloyd Wright en werd in 1928 van school gestuurd vanwege 'Zijn te moderne inzichten op de architectuur.'.

Gedurende zijn studie was hij in zijn vakanties werkzaam op verschillende architectenbureau's, waaronder het architectenbureau van Trueblood & Graf. In 1929 kwam hij tijdens een reis naar Europa voor het eerst in aanraking kwam met het werk van modernistische architecten als Le Corbusier, Ludwig Mies van der Rohe en Walter Gropius.

Op de universiteit ontmoette hij ook zijn eerste vrouw, Caterina Woermann, met wie hij trouwde in 1929. Een jaar later kregen ze hun eerste dochter, Lucia.

In 1930 opende hij met Charles M Gray zijn eigen architectuurstudio in St. Louis, waarbij later ook Walter Pauley zich aansloot.

Door de aanhoudende recessie was het moeilijk geld verdienen met architectuur, en Charles besloot in 1933 na een periode van te veel drank, om huis en haard te verlaten voor een acht maanden durende trip door Mexico.

In 1934 begon hij weer met een schone lei aan een nieuwe samenwerking op gebied van architectuur, in 1935 vestigt hij samen met Robert T Walsh een nieuwe architectuurstudio, waarmee hij tot 1938 tenminste zes huizen ontwierp. In 1936 ontwierp hij Meyer House in Huntleigh Village waarvoor hij de hulp inriep van de Finse architect Eliel Saarinen. In 1937 ontmoet hij ook diens zoon, Eero Saarinen.

In 1938 bood Eliel Saarinen Charles een beurs aan voor de Cranbrook Academy of Art waar hij in de herfst van dat jaar ontwerp en architectuur ging studeren. Samen met Eero Saarinen stortte hij zich daar op meubeldesign en in 1939 wordt hij er docent ontwerp. Najaar 1940 arriveert Ray Kaiser op Cranbrook, die daarvoor schilderkunst had gestudeerd aan Hans Hoffmanns opleiding in New York - een belangrijk centrum voor de ontwikkeling van abstract Expressionisme. Ze studeerde weefkunst bij Marianne Strengel (geb. 1909) en assisteerde Charles Eames en Eero Saarinen bij hun meubelprojecten. Hierbij maakten zij gebruik van ultramoderne productietechnieken ontwikkeld door de Chrysler Corporation waarmee zij multiplex in complexe rondingen konden buigen en met een nieuw elektronisch hechtproces hout aan metaal kon worden bevestigd.

1940 multiplex stoel

In 1940 wint hij samen met Eero Saarinen de eerste prijs in de Museum of Modern Art-wedstrijd 'Organic Design in Home Furnishings' en wordt hoofd van de afdeling industriële vormgeving aan de Cranbrook Academy of Art

Charles Eames maakte voor de prijsvraag 'Organic Design for Home Furnishings' ontwerpen voor zachtgolvende stoelen. Toentertijd echter was geen onderneming in staat om de driedimensionaal vervormde stukken multiplex in serie te produceren. Eames verdeelde toen de vormen in eenvoudiger te produceren stukken, die met krammen aan elkaar vastgemaakt werden. Alle onderdelen zijn oorspronkelijk van hout gemaakt. Later schakelde Eames over op dragende elementen van staal om het onderstel solider te maken.
In later jaren gebruikte Eames aluminium, overgespoten met de synthetische rubbersoort neopren, om een kuip uit één stuk te maken. Deze oplossing was echter niet geschikt voor massaproductie. Deze experimenten met kunststof leidden op den duur evenwel tot modellen voor serieproductie. De kuipen bestonden uit onder invloed van hitte vervormd polyesterhars, dat door een structuur van glasvezels werd verstevigd. Het onderstel was in alle gevallen van metaal.

In 1941 scheidde hij van Caterina, en trouwde in Chicago met zijn collega Ray Kaiser.

Ray-Bernice Alexandra Kaiser Eames
Ray Kaiser werd geboren, enkele maanden voordat haar oudere zusje overleed. Ray groeide op binnen een overbezorgd milieu, maar had desondanks een goede band met haar ouders.

Op school ontwikkelde Ray een passie voor verschillende vormen van kunst, en was zelf een fanatieke tekenaar/schilder. Na de dood van haar vader verhuisde ze in 1931 met haar moeder naar New York, waar ze in 1933 aan de school van schilder Hans Hoffman werd toegelaten.

Aan de school van Hoffman werd ze geïnspireerd door het moderne werk van Miro, Arp, Picasso en Kandinsky, terwijl ze zich daarnaast bezig hield met moderne dans en film. Ze volgt cursussen portretschilderen aan de Hofman School tot 1937, in welk jaar ze deelneemt aan de eerste expositie van Amerikaanse abstracte kunstenaars in het Riverside Museum in New York.

In september 1940 begon ze met haar studies in de Cranbrook Academy of Art in Bloomfield Hills, Michigan, waar ze Charles Eames ontmoette, met wie ze het daaropvolgende jaar trouwde.

--------------------------------------------------------------------

Charles & Ray Eames

In 1941 trouwt Charles Eames met Ray Kaiser en verhuist het echtpaar naar Californië waar Charles als decorontwerper voor MGM ging werken. In hun appartement experimenteerden ze ondertussen met buigtechnieken voor multiplex en ontwikkelden zij de 'Kazam! Machine': een pers die multiplex op twee geometrische vlakken in complexe rondingen kon buigen.

In 1942 kregen ze van de regering opdracht multiplex arm- en beenspalken en draagbaren te ontwerpen en richtten ze de Plyformed Wood Company op, die een proefproductie van vijfduizend spalken ging produceren. Na financiële problemen verkopen ze dit bedrijf dat de Molded Plywood Products Division van de Evans Produets Company in Detroit werd. Charles bleef nog een tijdlang aan als directeur onderzoek en ontwikkeling van dit bedrijf.

De zoektocht van de Eames om multiplex in drie richtingen te buigen resulteert in de 'Playwood Chair' uit 1945 en een serie kindermeubelen geproduceerd en gedistribueerd door de Evans Products Company. Deze innovatieve ontwerpen ontstonden uit het streven om "het meeste van het beste voor het minste naar het grootste aantal mensen te krijgen".

In 1946 wordt er bij MOMA in New York een tentoonstelling gehouden van hun experimenten met geperst hechthout en in 1948 won Charles Eames de tweede prijs op MoMA's 'International Competition for Low-Cost Furniture Design' voor een innovatieve serie stoelen van geperst fiberglas. Deze revolutionaire zitmeubelen behoorden tot de allereerste ongevoerde plastic zitmeubelen die in massa geproduceerd zouden worden. Vooral een universele zitschelp die met verschillende onderstellen tot tal van variaties kon worden gecombineerd, was bijzonder invloedrijk.

Het ontwerp van 'La Chaise' uit 1948 voor een wedstrijd van het Museum of Modern Art is meer dan een toepassing van glasvezel, de zetel is gelijktijdig een zitobject en een sculptuur. La Chaise is zowel een zit- als een ligmeubel. Het ontwerp werd geïnspireerd door de sculptuur 'Floating Figure' uit 1927 van de beeldhouwer Gaston Lachaise.

In 1949 wordt de productie en distributie van de meubelontwerpen van de Eames overgenomen door Herman Miller.

Naast hun meubelontwerpen werden ook hun architectonische projecten zeer gewaardeerd, met name de Case Study Houses nr. 8 en nr. 9, beide in 1949 gebouwd in Pacific Palisades met medewerking van Eero Saarinen. Nr. 8 was ontworpen voor eigen gebruik en werd beter bekend als Eames House, terwijl nr. 9 ontworpen was voor John Entenza.

1949 - Eames House, Case Study House #8, Los Angeles
John Entenza richtte vlak na de Tweede Wereldoorlog het progressieve, Amerikaanse architectuurtijdschrift Arts & Architecture Magazine op. Vast onderdeel was een prijsvraag voor experimentele ééngezinswoningen; de meest innovatieve ontwerpen werden uitgevoerd en uitgebreid gedocumenteerd in het tijdschrift. Deelname aan de prijsvraag was zeer aantrekkelijk voor aanstormende ontwerpers zoals Charles Eames en Pierre Koenig. De kwaliteit van de gerealiseerde ontwerpen was hoog; één van de inzendingen, 'House #8', zou zelfs wereldfaam verwerven.
Eames House, ontworpen dóór en vóór het echtpaar Charles en Ray Eames (samen met de jonge Finse architect Eero Saarinen) voldeed volledig aan de voorwaarden van Entenza: 'prefabrication, mass production and industrialization of residential construction'. De woning is samengesteld uit kant-en-klare onderdelen, rechtstreeks uit de catalogus van fabrikanten. Het was echter niet zozeer dit principe, maar de inrichting die in het oog sprong. Door de mix van ambachtelijke objecten en volkskunst kreeg moderne architectuur een menselijk gezicht. Het contrast van oud en nieuw, rijk en eenvoudig en massaproductie en ambachtelijkheid werd een handelsmerk van de twee ontwerpers.
Eames House kreeg veel navolging en dient nog steeds als inspiratiebron voor architecten met oog voor bouwtechnologie. Zo bracht de huidige generatie Britse toparchitecten Norman Foster, Richard Rogers, Michael Hopkins, Nicholas Grimshaw en Ian Ritchie in hun beginjaren een reeks vrijstaande woningen voort die sterk waren geënt op Eames House.

Op het gebied van meubilair lanceerden het tweetal diverse nieuwe technieken. Ze werkten met gebogen multiplexhout, maar maakten ook gebruik van ragfijne glasvezels gedrenkt in kunsthars (fiberglas). Bekend is ook de Wire Chair (1951) waarvoor staaldraad tot zitting werd gebogen. Charles en Ray Eames streefden er bovendien naar dat hun ontwerpen betaalbaar waren. Ook de comfortabele 'Lounge Chair' uit 1956 en de 'Aluminium Group Chair' uit 1958 behoren tot de klassiekers van het meubelontwerp.

Rond 1955 beginnen zij op uitgebreide schaal activiteiten te ontwikkelen op het terrein van boeken, de fotografie en het maken van films. Dit waren pogingen om de consument bewust te maken van de schoonheid van het alledaagse en probeerden ze nieuwe technologieën onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Hun korte films, waaronder A Communications Primer (1953), Tops (1969) en het meesterwerk 'Powers of ten' uit 1968, werden soms gemaakt als begeleiding bij hun vele tentoonstellingen..

1956 Eames Lounge (670)
Charles & Ray Eames zijn met deze stoel wereldberoemd geworden. De door Herman Miller inc. geproduceerde Eames Lounge 670 of Eames Lounge Chair uit 1956 groeide uit tot statussymbool.
Deze moderne interpretatie van de fauteuil werd gemaakt van gebogen palissander multiplex, het onderstel is van aluminium. De zitting is bekleed met zwart aniline lederen kussens gevuld met schuimrubber. Er is een bijpassende voetenbank, de Ottoman 671. De Eames Lounge 670 heeft een verstelbare rugleuning, de afmetingen van de stoel zijn 84 cm x 85-91cm x 84 cm. In plaats van palissander kan hij ook worden uitgevoerd in kersen- of walnootfineer.
De Eames Lounge Chair is ontstaan uit de experimenten die het getalenteerde echtpaar Eames tijdens en na de oorlog deed met het driedimensionaal modelleren van multiplex. In 1940 ontwierp Charles Eames al samen met architect Eero Saarinen een multiplex stoel. Dit Design for an armchair won één van de tien eerste prijzen in de ontwerpprijsvraag van het MoMA: Organic design Design in Home Furnishings. De technische kennis die tijdens de oorlog werd opgedaan bij het vervaardigen van beenspalken werd door hen vertaald naar nog geavanceerdere meubelontwerpen van dit materiaal.
Ondanks de onorthodoxe combinatie van multiplex, aluminium en leer, is de stoel uitgegroeid tot het boegbeeld van luxe en comfort en behoort tot de belangrijkste meubelontwerpen van de twintigste eeuw.
In Nederland wordt de Eames Lounge geleverd door Vitra.

vanaf 1957 worden de ontwerpen van de Eames's in licentie geproduceerd door de Zwitserse kantoormeubelfabrikant Vitra.

De Eames blonken ook uit in tentoonstellingsontwerpen waarin ze vaak complexe ideeën op speelse, maar krachtige wijze over wisten te brengen via verschillende media, waaronder fraai ontworpen tijdlijnen. Ze waren ook pioniers van de multimediapresentatie en hun historische tentoonstellingen, zoals Mathematica (1961), Nehru: His Life and His India (1965), A Computer Perspectille (1971), Copernicus (1972) en The World of Franklin and Jefferson (1975-1977), waren zeer invloedrijk.

Voor de American National Exhibition in Moskou maakten zij de tv-presentatie Glimpses of the USA (1959) die het dagelijks leven in de VS visueel overbracht aan de Russen.

In 1964 ontvangen Charles en Ray Eames een eredoctoraat van het Pratt Institute in New York

In 1964-1965 bouwen zij het paviljoen van IBM op de wereldtentoonstelling in New York. Talloze exposities in musea volgen.

Charles en Ray Eames werkten primair op het terrein van de architectuur, het ontwerpen van meubelen, fotografie, film, tentoonstellingsontwerp en grafisch ontwerp, terwijl zij de trends definieerden in het internationale design van 1945. In de geschiedenis van het 20ste eeuws naoorlogs meubeldesign neemt het oeuvre van Charles en Ray Eames ontegensprekelijk een centrale positie in. Een groot aantal van hun creaties zijn klassiekers geworden en zijn nog steeds in productie. Charles & Ray Eames gaven het bureaumeubilair een nieuwe dimensie.

Charles en Ray Eames gingen daarbij uit van drie menselijke basisbehoeften: geborgenheid, comfort en kennis. In hun ontwerpen zochten ze vooral naar antwoorden op vragen die ze zichzelf stelden of die hun klanten hen stelden. ,,Behoeften weten te herkennen, dat is de belangrijkste voorwaarde voor een goed ontwerp'', aldus Charles Eames.

Websites: www.zuijderland.nl/eames, www.eamesoffice.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 425.