kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 04-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Fabrique

Multidisciplinair communicatie- en ontwerpbureau, opgericht 1 januari 1992, met verschillende disciplines: nieuwe media, grafisch ontwerp en productontwikkeling.

'Meer dan 85 artists, engineers en storytellers werken aan uiteenlopende opdrachten voor consumentenmerken, dienstverlenende bedrijven, de overheid, onderwijs, de entertainmentbranche en culturele instellingen. We zetten onze verschillende ontwerpdisciplines geïntegreerd in om te komen tot een optimaal resultaat. Door het combineren van kennis en creativiteit uit verschillende disciplines creëren we het verschil.' - (Fabrique is dat de goede eigenschappen van de industrieel ontwerper en de grafisch vormgever optimaal benut worden. Het is de kunst iets te maken wat goed is, mooi is èn ook publieksvriendelijk. In Nederland is het niet gebruikelijk dat één bedrijf de buitengevels van een winkelketen, het hoesje van een band, het interieur van een bus en de homepage van een bank maakt. In Engeland bijvoorbeeld, is dat heel normaal.' - (Jeroen van Erp)

Historie
Om gemakkelijker aan opdrachten te komen richtten Jeroen van Erp, Rene Bubberman en Theo Wolters, alledrie in 1988 afgestudeerd aan de TU Delft, samen ontwerpbureau Fabrique op. In 1992 werden grafisch ontwerper Paul Roos en Erwin Zwart, specialist in computer graphics, aan het bureau toegevoegd. Al snel behoorde Fabrique tot een van de meest succesvolle bureaus. Het bureau heeft in de loop der jaren in binnen en buitenland meer dan 100 prijzen en nominaties in de wacht gesleept. In februari 2007 heeft het bureau ook een vestiging in Amsterdam geopend en werken er meer dan zeventig mensen. Het bedrijf bezit expertise op het gebied van hightech construeren in aluminium, maar functioneert tevens als grafisch ontwerpbureau, het ontwerpt de gevelbelettering voor alle AH-filialen, maar ook hoezen voor cd's.

Fabrique ontwerpt vanuit de kernwaarden van de opdrachtgever, die vertaald worden in een samenhangende visuele identiteit en/of product: 'form follows personality'. Hierdoor zijn de producten van Fabrique zeer uiteenlopend van vormgeving. "Fabrique wil alleen herkenbaar zijn in de wijze waarop de cliënt herkenbaar wordt gemaakt." - (Jeroen van Erp)

Fabrique werd opgericht als een industrieel en grafisch ontwerpbureau. In 1994 werd het bureau voor het eerst gevraagd om een site te maken. De rest is geschiedenis. In 1995 werden de eerste sites voor Shell en Fiat opgeleverd. In 1999 werd voor het eerst gepitched bij Albert Heijn, voor wie het al eerder de corporate identity aan de gevel ontwikkelde. Inmiddels heeft Fabrique 70 mensen op de loonlijst staan, heeft het een hele lijst klanten waaronder Orange, doet het al jaren de site van Lowlands (waar onlangs nog een prijs voor werd gewonnen), Albert Heijn en opdrachtgevers als de Tweede Kamer (eerst het intranet, nu mag het ook de site aan gaan pakken en transparanter maken) en het Rijksmuseum. Het bureau is ooit ontstaan vanuit de gedachte dat ‘datgene wat je ontwerpt ook daadwerkelijk gerealiseerd of gefabriceerd moet kunnen worden’ en daar ontleent het dan ook zijn naam aan. - (Ir. Jeroen van Erp (1959) is mede-oprichter en sinds 2002 creatief directeur van Fabrique. Hij studeerde in 1988 af aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Na zijn afstuderen startte hij als freelance ontwerper en deed in die tijd opdrachten voor onder andere ING Bank en de PTT. In 1992 was hij één van de medeoprichters van Fabrique in Delft. In 1994 richtte hij binnen Fabrique de afdeling interactieve media op. Daarnaast is hij betrokken bij projecten voor onder andere het Rijksmuseum, de Nederlandse Spoorwegen en Rijkswaterstaat. Hij geeft gastcolleges aan diverse opleidingen en is bestuurslid van het NAGO (Nederlands Archief Grafisch Ontwerpen) en the Design & Emotion Society.

Websites: www.fabrique.nl, www.delta.tudelft.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1181.