kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-01-2010 voor het laatst bewerkt.

Ferdinand Alexander Porsche

Duitse industriëel ontwerper, geboren op 11 december 1935 in Stuttgart

Ferdinand Alexander 'Butzi' Porsche is de zoon van de beroemde auto-ontwerper Ferdinand 'Ferry' Porsche (geb. 1909) en de kleinzoon van de Ferdinand Porsche (1875-1951), die in 1949 het bedrijf Porsche oprichtte. Hij was betrokken bij bijna alle Porsche's van de jaren '60, waaronder zijn meest bekende ontwerp: de Porsche 911.

Ferdinand Alexander Porsche heeft als ontwerper de naam een ‘functionalist’ te zijn. Hij was beïnvloed door de groten uit zijn tijd, Werkbund, Bauhaus en Dieter Rams, die in de jaren vijftig en zestig ondermeer verantwoordelijk waren voor het industrieel design voor Braun. Het primaire streven van F.A. Porsche was niet zozeer het dicteren van de vorm, maar meer het omzetten van "functie" naar vorm. Een strenge en duidelijke ontwerpfilosofie kenmerkt alle productontwerpen die tot op heden in zijn studio zijn ontstaan. “Design moet functioneel zijn en deze functionaliteit moet visueel in esthetiek worden omgezet, zonder grapjes die eerst moeten worden uitgelegd”, luid het credo voor zijn ontwerpwerkzaamheden. Het purisme van ‘Porsche Design’ verlangt authenticiteit en ontmaskert alles wat onnodig of overbodig is. F.A. Porsche: “Een vormtechnisch kloppend product behoeft geen versiering, het moet door de pure vorm worden geaccentueerd”. De vorm dient zich begrijpelijk te presenteren en niet af te leiden van het product en de functie. “Goed design moet eerlijk zijn”, benadrukt hij uit overtuiging.

Biografie
F.A. Porsche werd geboren als oudste zoon van Dorothea en Ferry Porsche, de latere grondlegger van de sportwagenproductie. Reeds als kleine jongen begeleidde hij zijn vader en grootvader Ferdinand naar het toenmalige ontwikkelings- en constructiebureau in Stuttgart. Later verklaarde hij dat deze eerste ervaringen een grote indruk op hem hadden gemaakt: “Ik was trots en gelukkig om daar bij te horen. Ik neem aan dat de beleving van deze uren in mijn onderbewustzijn is blijven hangen.”

Toen hij zeven jaar oud was, verhuisde de familie naar Zell am See in Oostenrijk, om de bombardementen te ontvluchten. Reeds als kind ontwierp en bouwde ‘Butzi’, zoals hij in de familie werd genoemd, zijn speelgoed graag zelf.

Terug in Stuttgart bezocht hij de Waldorfschule en volgde hij een opleiding tot ingenieur bij Bosch in Stuttgart. In 1957 studeerde hij aan de Hochschule für gestaltung in Ulm. Daar werd aan zijn talent als industrieel ontwerper getwijfeld en werd hij van school weggestuurd.

In 1958 ging hij werken voor Erwin Komeda (1904-1966) op de ontwerpafdeling van Porsche AG waar hij van 1962 tot 1972 de leiding over kreeg. In deze hoedanigheid ontwierp hij diverse automobielen. Zijn bijzondere passie voor vorm en aërodynamica stonden aan de wieg van "zijn" eerste Porsche ontwerp; de Porsche 904 carrera (1963).

Porsche 911
Hij bewees zijn ontwerptalent nogmaals, toen hij uit plastiline het eerste model voor de opvolger van de 356-serie modelleerde. Op de autotentoonstelling van Frankfurt in september 1963 werd de auto die op basis van zijn tekeningen was ontstaan voor het eerst aan het publiek getoond: de Porsche 911. Een auto die jaren later als ontwerpklassieker zou worden opgenomen in de collectie van het Museum of Modern Art in New York.
De Porsche 911 (meestal uitgesproken als negen-elf) is de bekendste sportwagen van de Duitse autoproducent Porsche. Op 12 september 1963 werd door Porsche het model 901 voor het eerst getoond aan het publiek op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Gekozen werd toen voor 911. De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2. liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin was geplaatst en 130 PK leverde. Hiermee kon de 911 in 8,9 seconden optrekken van tot 100 km/u.
In de loop der jaren werd het modellengamma vergroot. Zo kwam in 1966 de 911S met 160 PK en in 1967 de Targa op de markt, genoemd naar de vele overwinningen van Porsche bij de Targa Florio races op Sicilië. Porsche combineerde bij deze uitvoering het gevoel van een cabriolet met de zekerheid van een rolbeugel. De eerste type's, softwindow genaamd, hadden een uitritsbare plastic achterruit. Vanaf 1969 werd er een vaste glazen achterruit geleverd. In 1968 werd de wielbasis met 56 mm verlengd om de wegligging te verbeteren.

In 1972 vestigde hij de Porsche-designstudio, die twee jaar later verhuisde naar Zell am See in Oostenrijk. Dit bedrijf richt zich voornamelijk op luxe modeartikelen, zoals horloges, pennen, koffers etc., die onder het merk ‘Porsche Design’ werden verkocht. Tegelijkertijd gaf hij samen met een dozijn ontwerpers vorm aan een veelvoud van industriële producten, huishoudelijke apparatuur en gebruiksgoederen voor internationaal bekende opdrachtgevers. De gebieden van design binnen het bedrijf zijn product design, architecturale modellen, transport ontwerp, grafische ontwerp en verpakkingen, interface design en meer. Horloges vormen het grootste onderdeel van Porsche Design. Vandaag de dag geldt de ontwerpstudio in Zell am See als één van de gerenommeerdste studio’s ter wereld.

Het eerste product van de studio was een chronografisch horloge gemaakt van mat zwart verchroomd staal. Een groot aantal lifestyle producten en stijlvolle heren accessoires volgden. Met de groei van het bedrijf breidde ook het aantal producten uit. Zo kwam Porsche Designs ook uit met een rolstoel, een grand piano en een jacht. Porsche Design ontwierp ook de Weense lagevloertram ULF.

De ervaring die Ferdinand Alexander Porsche had opgedaan op het gebied van autodesign bleek zeer nuttig. Zijn strakke en geniale producten die functie, technologie en vormgeving in evenwicht brengen en zo het Duitse productdesign belichamen, zijn onder andere de Contax-camera voor Yashica (1974), de motorfiets Cobra voor Steyr-puch (1976), zonnebrillen voor Carrera (1977), een telefoon voor NEC (1981), de televisie Monolith voor Grundig (1989), de stoel Antropus voor Poltrona Frau (1983), de verlichting Jazz voor Italiana Luce (1989) en de polshorloges voor IWC (1976 en 1993). In 1980 ontwierp hij een motorfiets op basis van de Yamaha SR 500. Het bedieningsgemak van deze "motor voor 1990" stond voorop. Koppeling en versnellingsbak werkten automatisch, er kwam een startmotor op en de rem werd alleen via de voet bediend. Porsche noemde het prototype AMK (Alternatives Motorrad Konzept).

Zowel voor zijn werk als designer, als ook voor individuele ontwerpen, werd Ferdinand Alexander Porsche meermalen geëerd en onderscheiden. Het Industrie Forum Design Hannover koos hem tot ‘Prijswinnaar van het jaar 1992’; de Oostenrijkse Bondspresident verleende hem in 1999 de titel van professor.

In de herfst van 2003 stichtten Ferdinand Alexander Porsche en de andere vennoten van ‘Porsche Design’ samen met Porsche AG de Porsche Lizenz- und Handelsgesellschaft mbH & Co. KG, die voor het grootste deel eigendom is van Porsche AG. Het is de taak van deze nieuwe onderneming om het potentieel van de naam Porsche in gebieden buiten de autowereld te ontginnen. In het middelpunt daarbij staat het merk ‘Porsche Design’, dat tot een van ’s werelds leidende luxe merken met een eigen verkoopnet moet worden uitgebouwd. Porsche AG heeft daarmee bijtijds de gelegenheid aangegrepen om het levenswerk van Ferdinand Alexander Porsche binnenshuis voort te kunnen zetten.

Begin 2005 legde Ferdinand Alexander Porsche, op eigen verzoek, zijn functie als commissaris van Porsche AG neer en trok zich daarmee terug uit het actieve beroepsleven.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 56.