kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-01-2016 voor het laatst bewerkt.

FLEX/the INNOVATIONLAB

Delfts industrieel ontwerpbureau voor productontwikkeling en engineering opgericht in 1989 door de ingenieurs Harm Boomsma, Ronald Lewerisa (1962) en Jeroen Verbrugge (1960). De ontwerpers en constructeurs van Flex zijn veelal afkomstig van de Technische Universiteit Delft. Ook Verbrugge en Lewerissa afgestudeerd in 1987 hebben beiden industrieel ontwerpen gestudeerd aan de TU in Delft.

Flex is een van de toonaangevende ontwerpbureaus in Nederland en ondersteunt bedrijven bij de ontwikkeling van nieuwe producten of productoplossingen. In haar visie kan innovatie alleen dan succesvol zijn, wanneer het verankerd is in nieuwe inzichten in het gedrag en de behoeften van consumenten en gebruikers. Optimale oplossingen worden gerealiseerd in drie gebieden: consumentenproducten, fysieke verpakkingen en professionele apparatuur.

Flex heeft vele producten ontwikkeld die nationale en internationale designprijzen hebben gewonnen. De 'Cable Turle' uit 1997, een eenvoudig product voor consumenten om elektronische snoeren in te korten, is een echte designklassieker geworden en opgenomen in de vaste collectie van het MoMa in NewYork.

In het verleden heeft Flex gewerkt voor opdrachtgevers als Albert Heijn, Philips, Grolsch, Tefal, Akzo Nobel, Unilever en PTT Post ontwikkeld. FLEX is bekend van producten als de cable turtle, Q-linair pannen van BK en verpakkingen als Hero's Fruit2Day en de Flexa verfemmer 1-2-Paint.

FLEX bestaat inmiddels meer dan vijftien jaar en heeft vanaf het begin een duidelijke en relevante rol gespeeld in de ontwerpwereld. Begin jaren '90 stond het bureau lijnrecht tegenover de toen heersende opvattingen over design. Waar de meerderheid van de Nederlandse ontwerpers design zag als een 'museale exercitie' is productontwikkeling voor FLEX een middel om geheel andere doelen te bereiken: winst, omzetgroei, bedrijfscontinuïteit. De lancering van de pay off SOLUTIONS / that SELL heeft onder collega-ontwerpers destijds flink wat stof doen opwaaien. Ondanks die resultaatgerichte visie worden de producten van FLEX ook om hun vormgeving geroemd en zijn deze te bewonderen in musea over de hele wereld. Het bureau heeft zich daarnaast sterk ingezet om het vak van productontwikkeling en de relatie van bureaus met opdrachtgevers naar een hoger professioneel niveau te tillen. Deze inzet heeft mede geleid tot de oprichting van de KIO branchevereniging (nu het platform van de bureaus binnen de BNO, de Beroepsvereniging van Nederlandse Ontwerpers).

Ten slotte heeft FLEX veel pionierswerk verricht als ontwerper en ontwikkelaar van fysieke verpakkingen. Als eerste zagen de FLEX-ontwerpers in dat industrial designers een grote toegevoegde waarde kunnen hebben in de ontwikkeling van verpakkingen. Zij hebben zich daarmee als bureau ook een leidende positie weten te verwerven in deze designdiscipline.

Er is geen ontwerpbureau dat zoveel designprijzen heeft gekregen als FLEX, aldus prof. Dr. Arthur Eger, sinds 1 mei 2003 hoogleraar Productontwerp bij de Faculteit IO in Delft. In binnen- en buitenland is FLEX winnaar geweest van de meest prestigieuze prijzen, zoals onlangs de Amerikaanse 'best of category' onderscheiding van I.D. Magazine's Annual Design Review.

FLEX is duidelijk een toonaangevende speler in de branche en beide directeuren Jeroen Verbrugge en Ronald Lewerissa realiseren zich goed dat FLEX een soort voorbeeldfunctie vervult. De branche laat zich nog altijd kenmerken door zeer veel kleine en éénmansbureau's en ongeacht de grootte van de organisatie blijft het ontzettend hard werken om succesvol te blijven. Volgens hen is één van de succesfactoren van FLEX dat het economische resultaat voor de opdrachtgever bij iedere opdracht centraal heeft gestaan. "Je kunt prachtige concepten bedenken", aldus Verbrugge,"als de eindgebruiker er vervolgens niets in ziet dan heb je duidelijk iets over het hoofd gezien". Vanuit die redenering betrekt FLEX de eindgebruiker in een vroeg stadium actief bij het ontwerpproces. Zo ontstaan nieuwe inzichten en die leiden dan vaak weer tot innovatieve producten, sterkere merken en zakelijk succes. "Als een product er (om welke reden dan ook) uiteindelijk niet komt, zijn we chagrijnig", geven de oprichters van FLEX toe. "En dan heb je direct de kern van onze cultuur te pakken".

FLEX/the INNOVATIONLAB® heeft in 2007 naast het hoofdkantoor in Delft nu een tweede vestiging geopend in Praag. De nieuwe vestiging heet FLEX / Cocoon en is een joint venture tussen FLEX en het Tsjechische Cocoon, een packaging designbureau dat hoog staat aangeschreven.

Website: www.flex.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 740.