kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-09-2014 voor het laatst bewerkt.

Friso Kramer

Nederlands industrieel vormgever, geboren 13 augustus 1922 te Amsterdam.

Zie ook Friso Kramer zijn twee betonnen zitbanken met lage en hoge rug voor openbare ruimten in onder andere Deventer, Schiphol, Hoorn en Amsterdam, de Revolt stoel (1953), de Nederlandse straatlantaarn van Industria (1960) met de witte kegelvormige lamp en het platte deksel, het zitbankprogramma van de Duitse fabrikant Wilkhahn (1967), de groene huisbrievenbussen voor de PTT (1970), het Mehes-kantoormeubelsysteem van Ahrend (1972) de FKS stapelstoel en stapeltafel (1997) en betonnen planten- en boombakken in opdracht van de gemeente Amsterdam (1998).

Friso Kramer bekleedde ook een aantal bestuursfuncties. Zo was hij bestuurslid van de Rietveld Academie, de Amsterdamse Kunstraad en van Boosting, Stichting Industrieel Bouwen Nederland. Hij was lid van de Raad voor Industriële Vormgeving en van het Internationaal Design Consortium, gastdocent bij de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en had zitting in diverse internationale jury's.

Onderscheidingen: zeven maal het Signe d'Or, ingesteld door het Belgische Ministerie van Economische Zaken 1957-1960; BKI-prijs 1961; zes maal predikaat Gute Industrieform van de Hannover Messe 1969-1973; titel Royal Designer for Industry van de Royal Society of Arts te Londen; Piet Zwart prijs 1983; Kho Liang Ie prijs 1990; David Roëll prijs 1991.

Biografie
Friso Kramer volgde de eerste Montessorischool, vervolgens de Industrieschool en Elektrotechnische School en studeerde daarna twee jaar aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs te Amsterdam voor interieurarchitect bij Mart Stam en Johan Niegeman.

In 1943 stopt hij met zijn studie en raakt hij betrokken in het verzet.

Friso Kramer startte zijn loopbaan in 1945 bij Bureau J.P. Kloos en had korte tijd samen met Frans Paulussen een bureau voor binnenhuisarchitectuur.

Van 1948-1963 was hij als ontwerper in dienst bij De Cirkel, fabriek voor stalen meubelen, sinds 1939 onderdeel van Ahrend. Hier ontwikkelde Kramer onder andere de zeer succesvolle Revolt- en Result-stoelen, tekentafels, schoolmeubilair en fauteuils.

De Revolt, een van de best verkochte stoelen ooit gemaakt, was een revolutionair typisch wederopbouw ontwerp van Friso Kramer die net als Wim Rietveld en Kho Liang Ie, geldt als een belangrijke pionier van het industriële ontwerpen in Nederland.
Geheel nieuw was het gebruik van kunststof. Voor de zittingen en rugleuningen werd een combinatie van fenolhars en kraftpapier toegepast. Minder opvallend, maar niet minder innovatief was de constructie van de stoel. In plaats van buizen die indertijd voor goedkoper gebruiksmeubilair het meest werd toegepast, gebruikte Kramer plaatstaal voor het frame. Door het toeknijpen van het staal, werd de constructie niet alleen steviger, maar kreeg het meubel ook een rank en elegant profiel.
Kramer benaderde het ontwerpen op een modernistische manier, zonder opsmuk. Hij stelde hoge eisen aan de kwaliteit van materialen en constructie.
De Revolt is nog steeds verkrijgbaar. Rond 1990 maakte Friso Kramer een nieuwe versie waarvan de zitting en rugleuning iets volumineuzer was. Door het selecteren van een paar modieuze kleurstellingen pastte de Revolt weer helemaal in het hedendaagse interieur.

In 1963 richtte hij samen met Wim Crouwel, Benno Wissing, Paul en Dick Schwartz ontwerpbureau Total Design op, waarvoor hij onder andere Wikhahn zitmeubelen ontwierp, een modulair systeem waarvan de basis bestaat uit een dubbele zitschaal van polyester, die op een slimme manier tussen de pootconstructies past. Er zijn verschillende poten voor vrije plaatsing, voor vloerbevestiging, voor wandbevestiging en voor combinaties daarvan. In de lengte zijn de banken koppelbaar. Eind jaren tachtig bracht Wilkhahn dit product opnieuw op de markt.

In 1968 verliet Kramer Total Design, dat steeds meer de grafische kant opging.

Van 1971 tot 1983 was hij artdirector en stafmedewerker van Ahrend Groep waarvoor hij werkte aan de ontwikkeling van systeemkantoormeubelen. Eerst werkt hij aan het Facet-syteem, waarna hij het Mehes-systeem ontwierp. Mehes staat voor Mobility, Efficiency, Humanisation, Enviroment en Standardisation. Het systeem bestaat uit een aantal kantoormeubelen, waarbij de tafels op vele verschillende manieren in en aan elkaar passen.

In 1977 en 1978 werd een overzichtstentoonstelling van zijn werk gehouden in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

In 1991 was er opnieuw een overzichtstentoonstelling, ditmaal in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. In dit jaar werd tevens het boek "Friso Kramer Industriële Vormgeving" uitgebracht.

In 1994 werd hij benoemd tot Officier in de orde van Oranje Nassau.

Zie ook vintage Friso Kramer op de website van Galerie Kunstbus


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 707.