kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-02-2011 voor het laatst bewerkt.

Fulvio Bianconi

Italiaanse vormgever, geboren op 28 augustus 1915 te Padua - overleden 1996: Bianconi 14 mei te Milaan.

Biografie
Fulvio Bianconi verhuisde in 1920 als kind met zijn familie naar Venetië.
In zijn jeugd werkte hij in een glasatelier in Madonna dell'Orto en studeert hij aan het Istituto d'Arte del Carmine. Later studeerde hij aan de Academia di Belle Arti en de Liceo Scientifico in Venetië.

Met klassieke emailbeschilderingen en het graveren van decoratieve voorstellingen in bladgoud voor Michele Pento, een leverancier van gedecoreerd glaswerk aan Salviati doet hij begin jaren dertig zijn eerste werkervaring met glas op. Ook verdiende hij de kost met het schilderen van portretten van gasten van Venetiaanse hotels.

In 1935 verhuisde hij naar Milaan, waar hij parfumflesjes ontwierp voor Visconti di Modrone. Vanuit de studio van Cesare Zavattini werkt hij voor diverse uitgevers zoals Mondadori, Rizzoli en Garzanti wiens publicaties hij voorziet van illustraties.

Na zijn militaire dienstplicht vestigt hij zich in 1938 definitief te Milaan, en herneemt zijn werk als tekenaar. Zijn werk wordt gepubliceerd in “L’Illustrazione Italiana” en “Il Bertoldo”. In 1939 ging hij voor Motta werken.

Na de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij voor parfumfabrikant Gi Vi Emme parfumflesjes en grafiek, evenals een muurschildering voor de eetzaal van het bedrijf.

In 1946 ontmoette Bianconi Paolo Venini die de vier parfumflesjes (de seizoenen) uitvoert die Bianconi heeft ontworpen in opdracht van Giovanni Visconti di Modrone.

In 1947 presenteert Paolo Venini in samenwerking met Bianconi op de VIIIe Triënnale van Milaan een aantal dagelijkse gebruiksvoorwerpen waaronder een paraplu, een hoed en een paar handschoenen uitgevoerd in glas.

In 1948 exposeerde Venini Bianconi's speelse glazen Commedia dell'Arte-beeldjes op de Biennale van Venetië, evenals zijn beroemde en vaak geïmiteerde vaas Fazzoletto.

Het glas van Murano, het eiland in de lagune van Venetië waar de glasblazerijen zijn gevestigd, is legendarisch. Na de Tweede Wereldoorlog maakte de glasblazerijen een periode van ongekende bloei door. Het aanwezige vakmanschap werd gevoed door een nieuw artistiek elan dat tot verbluffende resultaten leidde. De explosie van creativiteit stond niet op zich zelf. Italië maakte in die tijd in rap tempo een tweede renaissance door en trok internatonaal de aandacht met beeldende kunst, design en filmkunst.
De grote vernieuwing van de glaskunst werd geleid door Paolo Venini van de gelijknamige firma die al vóór de oorlog belangrijke ontwerpers had aangetrokken zoals de architect Carlo Scarpa (1906-1978). Met het aantrekken van een andere outsider, Fulvio Bianconi (1915- 1996) haalde Venini een tweede groot talent binnen. Bianconi was opgeleid als graficus, illustrator en tekenaar. Die achtergrond verklaart waarom zijn glasontwerpen zo vrij en onconventioneel voor de tijd van ontstaan zijn.


prod. Venini & C., Murano 1950. Vaas, transparant en gekleurd glas, vrijgeblazen met ingesloten abstracte vormen, H 27 cm, Ø 20 cm, Gemerkt: zuurgestempeld onder op de bodem: venini murano ITALIA

Veel van Bianconi’s glaskunst toont de invloed van de eigentijdse schilderkunst. Een voorbeeld daarvan is de serie ‘a macchie’ (macchia betekent vlek) uit 1950 waarvan het Stedelijk Museum Amsterdam een prachtexemplaar verwierf. De gedurfde monumentale, ingesloten vormen – vloeiend en organisch – in paarszwart en aquamarijn spelen een subtiel spel met de transparantie van de glaswand. De serie werd in 1951 op de Triënnale van Milaan tentoongesteld en een jaar later op de Biënnale van Venetië.
Scarpa en Bianconi waren niet de enigen die voor eclatante successen zorgden. Ook Ercole Barovier en Dino Martens (1894-1970) – beiden al voor de oorlog actief – worden gerekend tot de vernieuwers van het Venetiaanse glas, evenals Alfredo Barbini.

Andere ontwerpen voor Venini waren zijn kleurrijke geblokte en gestreepte vazen Pezzato (in blokjes) en A Spicchi (in reepjes), die in 1951 werden tentoongesteld op de IX Triënnale in Milaan.

Vanaf 1951 werkte Bianconi als onafhankelijk vormgever en werd zijn glaswerk door verschillende, waaronder Deense en Canadese fabrikanten geproduceerd.

De volgende tien jaar bleef hij biomorfe vazen met motieven geïnspireerd door het abstract Expressionisme en zijn geruite Scozzese-vazen ontwerpen voor Venini.

In de jaren '60 ontwierp Bianconi ook een vaas met een spiraal motief aan de binnenkant voor Vistosi, die een prijs won op de XIII Triënnale in 1964, en een serie vazen genaamd Informali.

In de jaren '70 werd zijn werk steeds plastischer. Later maakte hij ontwerpen voor de Zwitserse glasfabrikant Hergiswil.

Tijdens zijn lange carrière heeft Bianconi ook gewerkt als grafisch vormgever voor HMV, Pathé, Fiat en Pirelli, evenals voor de uitgevers Mondadori en Garzanti.

Websites: www.marc-heiremans.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 491.