kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Galerie Binnen

Galerie Binnen is gespecialiseerd in vormgeving en presenteert Nederlandse en internationale ontwerpers die gekozen worden vanwege hun eigenzinnige ontwerpmentaliteit. Na elke tentoonstelling worden produkten van deze ontwerpers opgenomen in de Binnen Collectie. Uit de Binnen Collectie wordt verkocht aan particulieren en bedrijven, met en zonder tussenkomst van architekten.

Helen van Ruiten begon in 1981 met een bureau voor interieurarchitectuur annex presentatieruimte voor opmerkelijke interieurproducten in een ruimte aan de Amsterdamse Egelantiersgracht. Zij werkte vijftien jaar samen met Peter van Kester. Midden jaren tachtig richtten zij beiden hun aandacht onder meer op het werk van keramisten en glaskunstenaars, die met hun ideeën toen moeilijk aansluiting vonden bij de industrie.

Bij de opening in 1982 was Binnen de eerste galerie in Nederland die zich geheel weidde aan vormgeving. De opvatting dat gebruiksvoorwerpen eenzelfde museale status als beeldende kunst zouden kunnen hebben, werd in kunstkringen gezien als een gotspe. Hoongelach viel initiatiefneemster Helen van Ruiten ten deel toen ze in 1984 producten van de Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass, toen nog een onbekend talent uit Italië, op een sokkel zette. Maar de tijd heeft galerie Binnen gelijk gegeven. De negentigste verjaardag van Sotsass werd gevierd met exposities in galerie Vivid, de Rotterdamse evenknie van Binnen, en het Designmuseum in Gent. De Italiaan wordt tegenwoordig gezien als een van de grootste designvernieuwers van de twintigste eeuw.

Nederlandse ontwerpers als Richard Hutten, Ineke Hans, Aldo van de Nieuwelaar maar ook de Brit Jasper Morrison, de Italiaan Alberto Meda en de Belg Maarten van Seeveren groeiden naar de top van de designwereld na hun exposities in Binnen. Ook ontwerpers als Paolo Deganello, Michele De Lucchi, Ingo Maurer, Jasper Morrison, Borek Sipek, Maria van Kesteren, Marian Bijlenga, Uil Mortiz en Herman Hermsen hebben hier geexposeerd.

Sinds 1989 is Galerie Binnen gevestigd aan de Keizersgracht in Amsterdam. De markante ruimte met een duidelijke tweedeling weerspiegelt het beleid van deze galerie voor vormgeving: tentoonstellingen gewijd aan één of soms ook meerdere ontwerpers in de achterruimte, terwijl er in de lange voorruimte een gemêleerd aanbod getoond wordt van producten voor het interieur van de vele ontwerpers die een tentoonstelling bij Binnen gehad hebben.

In 1996 krijgt de dan nog onbekende Duitse ontwerper Konstantin Gcric de volledige ruimte aan de Keizersgracht tot zijn beschikking. Om zijn ontwerpen duidelijker te positioneren en om de gehele ruimte te vullen haalt hij een doos vol tweedehands gebruiksvoorwerpen op het Waterlooplein die hij nog verder anonimiseert door ze grijs te verven. De naam van deze eigenzinnige ontwerper was in 2006 te zien in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam: Konstantin Gcric.

Bij Nederlandse ontwerpers werd scherp gecureerd door Binnen. Zo is Droog Design zo goed als genegeerd. Een kunsthistorische misrekening? Eerder een kwestie van smaak, blijkt bij het zien van de Nederlandse exposanten. Te zien waren de afgelopen tien jaar bijvoorbeeld Scholten & Baijings, Ineke Hans en Studio Job; ontwerpers die juist symboliek en esthetiek hoog in het vaandel hebben.

Na jaren sappelen had galerie Binnen het tij mee. Meer dan ooit schurkt design aan tegen beeldende kunst en de vraag naar exclusief design in gelimiteerde oplage is geëxplodeerd. Opmerkelijk dus dat in 2007 de slotexpositie werd gehouden van galerie Binnen. Na een opheffingsverkoop eind november sluit de galerie definitief haar deuren. - (ontwerpers die tussen 1982 en 2007 exposeerden, presenteren een speciaal ontworpen of recent product. Het is tevens de laatste expositie van de galerie. Het resultaat is een verzameling stoelen, boeken, krukjes, vazen, schalen en architectonische objecten. Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie.
Dit jaar bestaat Galerie Binnen 25 jaar. De galerie ontwikkelde zich vanaf de oprichting in 1982 van een atelier voor interieurarchitectuur
tot een galerie die zich volledig richt op het signaleren en presenteren van nieuwe ontwikkelingen binnen de vormgeving. Nog steeds verlevendigen fraaie glasobjecten en monumentale schalen in keramiek het kleurrijke aanbod aan meubelen en uitgelezen interieurtextiel. Ook producten in zilver behoren tot het assortiment. Naast de liefhebbers van eigentijdse vormgeving vertegenwoordigen architecten nog steeds een belangrijke groep klanten.
Ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan toont de galerie nog eenmaal van 1 oktober tot en met 17 november een overzichtstentoonstelling waarvoor ontwerpers zijn uitgenodigd die de afgelopen kwarteeuw bij Binnen exposeerden.
Ruim zestig ontwerpers, waaronder Aldo Bakker, Bas van Beek, Dinie Besems, Marian Bijlenga, Madeleine Bosscher, Frank Bruggeman, Anita Evenepoel, Babs Haenen en Dick van Hoff doen mee en tonen een recent, of een speciaal voor de galerie ontworpen product.

21-6 t/m 29-6-2008 Eduard Hermans
Al zijn de deuren van galerie BINNEN aan de Keizersgracht gesloten, de activiteiten van Binnen gaan door. De eerste tentoonstelling wordt 9 dagen lang op een andere locatie georganiseerd. Eduard Hermans presenteert een overzicht van zijn recent en nieuw, vrij en toegepast werk. Tijdens de tentoonstelling wordt zijn website Hermans werkt als beeldend kunstenaar en ontwerper met keramische materialen en daarnaast ontwerpt hij decors en kostuums voor theaterproducties. Hij studeerde van 1980 tot 1985 beeldhouwen en keramiek aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Sindsdien exposeert hij regelmatig in binnen- en buitenland. Hermans kreeg voor zijn werk in 1994 de Inax Design Prize for Europeans, een werkbeurs voor drie maanden in Japan. In 1999 was hij op uitnodiging van het Museum of Modern Art in Rio de Janeiro 4 maanden in Brazilië, waar hij heeft gewerkt en geëxposeerd. Van 1999 tot 2004 werkte Hermans aan het ‘Metropolis’ project. Dit project bestaat uit een serie van vijf surrealistische keramische beeldeninstallaties die visioenen van vervreemde steden verbeelden.
Sinds 2001 werkt Hermans intensief samen met de Zwitserse choreograaf Martino Müller. In deze samenwerking ontwerpt hij decors en kostuums. Zo is de ‘Metropolis Chess’, een rood gekleurde keramische installatie die bestaat uit objecten die hangen tussen zwaarden, terug te vinden in het decor ontwerp voor het ballet ‘Romeo en Julia’ in Zweden.
Het werk van Hermans is een interessante wisselwerking tussen zijn beeldende en toegepaste werk in keramiek met het theaterontwerp. Deze expositie geeft hiervan een aantrekkelijk en boeiend overzicht.
Adres: ME Projects, Noorderkerkstraat 9, 1015 MB Amsterdam.

Vorige exposities
2007
. Zicht op design: Het vroege oog van Lou Kreymborg
. Scholten & Baijings: Kleur / Colour
. Marmoleum Dutch Design. Nieuwe kleuren voor de collectie van Forbo, ontworpen door twaalf kunstenaars. Inrichting: Peter Sas. Exposerende kunstenaars: Jurgen Bey - Li Edelkoort - Piet Hein Eek - Kiki van Eijk - Irma Goedemondt - Richard Hutten - Claudy Jongstra - Miriam van der Lubbe - Evelyn Merkx - Saar Oosterhof - Edward van Vliet - Marcel Wanders
. Alfredo Häberli: By My Side

2006
. Poul Kjærholm: PK - PK 111
. Lost & Found: ontwerpers en hergebruik
. Collectie Moormann: Out of the blue- character through material

2005
. Barbara Broekman en Maria Hees
. Inside Design Amsterdam 2005 - Het Appartement
. Dinie Besems: Epibreren
. Toshiyuki Kita: Anima
. Scholten & Baijings: Grid

2005 Collectie Moormann: Out of the blue- character through material
Galerie BINNEN presenteert in samenwerking met het Goethe-Institut Amsterdam de opmerkelijke, verfijnde meubelcollectie Moormann uit Beieren. Het betreft boekenkasten, tafels en kapstokken, ontworpen door enkele hoofdrolspelers van de nieuwe Duitse vormgeving. Tijdens de expositie, op donderdag 19 januari 2006 geeft de bevlogen oprichter en directeur Nils Holger Moormann in het Goethe Institut Amsterdam een lezing over zijn bijzondere bedrijf.
Moormann is het voorbeeld van een kleine firma die internationaal grote waardering oogst. Drijvende kracht achter het bedrijf, opgericht in 1982, is de even eigenzinnige als gepassioneerde Nils Holger Moormann. Deze design-autodidact is verantwoordelijk voor het gedurfde en duurzame ontwerpbeleid. Hij selecteert nieuwe ontwerpen, regelt de productie en organiseert de bedrijfsvoering. Om designtalent te stimuleren vinden er regelmatig workshops voor jonge ontwerpers plaats. Terwijl steeds vaker grote designmerken als Cappellini worden opgekocht door winstbeluste investeringsmaatschappijen, kiest Moormann doelbewust voor onafhankelijkheid en cultuur. Hij spiegelt zich aan bevlogen, vooruitstrevende Italiaanse producenten als Cesare Cassina, Dino Gavina en de gebroeders Alessi voor wie cultuur net zo belangrijk was als geld. Hij vaart zijn eigen koers en schrok er niet voor terug meubelgigant IKEA wegens plagiaat voor de rechter te dagen. Na tweeënhalf jaar procederen en een dreigend faillissement moest de multinational bakzeil halen.
Eenvoud, spaarzaamheid en innovatie zijn de sleutelbegrippen in het ontwerpbeleid van Moormann. Het resulteert in lichtvoetige meubels met een gereduceerde vormtaal, een intelligent materiaalgebruik (doorgaans hout en metaal) en een verfijnde detaillering. Deze typische, bijna Scandinavische Moormann kenmerken worden op de tentoonstelling geaccentueerd. Door toepassing van een elektrostatische vloktechniek krijgen de meubels gedeeltelijk een fluwelige, blauwe huid die de detaillering op even vervreemdende als sensuele wijze zichtbaar maakt.
Sinds 1992 zijn de twintig medewerkers van Moormann gehuisvest in de voormalige stallen van een negentiende-eeuwse herenboerderij in het Beierse Aschau. De boekenkastsystemen, kapstokken, tafels/bureaus en accessoires, worden in de regio gemaakt en geassembleerd in Aschau. De collectie bevat inmiddels enkele klassiekers van de nieuwe Duitse vormgeving zoals Laubersheimer’s Gespanntes Regal, Hauke Murken’s tafel Last Minute die met één handgreep inklapt, Grcic’s bewegelijke boekenmeubel ES en Jakob Gebert’s slimme, elegante Spanoto tafel die zonder één schroef wordt geassembleerd. Curieus is het krukje Kleiner Trommler dat door zijn grafisch-decoratieve insnijdingen tegelijk een trommel is. Veel ontwerpen uit de Moormann collectie werden bekroond met prijzen en opgenomen in museumcollecties.

2004
. Freshly baked biscuits
. Showroom
. Marian Bijlenga: Sporen
. Mark Meerdink: Winoldi designerwalls
. Art Rotterdam 2004 Barbara Nanning en de Collectie Zeus van Maurizio Peregalli

2003
. Richard Hutten
. Dutch Souvenirs
. Ineke Hans Collection: Private Parts & Public Pieces II
. Art Rotterdam 2003 Ineke Hans e.a.
. Le botte-cul, melkkrukjes van internationale ontwerpers

2002
. Cur Unum Ceramics & Art: Clay and Beyond
. Helly Oestreicher
. Maria van Kesteren en Ilse Mater
. Kids Size Interiors
. Wetdesign
. Barbara Nanning
. Gustavo Pérez, Ricardo Regazzoni en Vicente Rojo: Mexico Modern

2001
. Keramiek in architectuur
. Marian Bijlenga
. Julienne Rekers
. Presentatie op Embodiment - Anita Evenepoel: Tijdloze kleding
. KunstRAI 2001 Studio JOB
. Idee op tafel


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 50.