kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-01-2010 voor het laatst bewerkt.

George Nelson

Amerikaans vormgever, architect, journalist en criticus, geboren in 29 mei 1908 in Hartford, Connecticut - overleden New York 1986.

Designer George Nelson was een van de grondleggers van het Amerikaanse modernisme en de invloedrijkste Amerikaanse meubelontwerper van de jaren vijftig. Nelson was actief als ontwerper, graficus, architect, organisator van tentoonstellingen, designmanager en promotor van het design.

Als designcriticus en –theoreticus is hij ook de auteur van een aantal boeken ‘Tomorrow’s House’ (1947), ‘Problems of Design’ (1957), ‘How to see’ (1977), ‘On Design’ (1979), en een bijzonder rijk journalistiek oeuvre dat de internationale benadering van het design en de architectuur decennia lang heeft beïnvloed.

Biografie
George Nelson kreeg belangstelling in architectuur aan de universiteit van Yale, waar hij afstudeerde in 1930 en in 1931 een kandidaats in de Schone Kunsten haalde. Voorts ging Nelson een jaar lang naar de Catholic University in Washington.

In 1932 won hij de Prix de Rome, waarop hij van 1932-34 aan de American Academy in de Italiaanse hoofdstad Rome doorbracht. Terwijl Nelson in Rome zat reisde hij door Europa en ontmoette verscheidenen Europese modernisten.

Een paar jaar later keerde hij terug naar de Verenigde Staten om zich aan het schrijven te wijden. Van 1935 tot 1944 was hij eerst redacteur en later hoofdredacteur van het tijdschrift 'Architectural Forum' uitgegeven door het nieuwsweekblad Time. Ook leverde hij bijdragen aan 'Fortune' en schreef hij artikelen over beroemde architecten voor het blad 'Pencil Points', dat het Modernisme bepleitte, waarmee hij Walter Gropius, Mies van der Rohe, Le Corbusier en Gio Ponti in Noord-Amerika introduceerde. Ook Nelson was een groot pleitbezorger van het Modernisme en irriteerde vele van zijn collega's, die als industrieel vormgevers, volgens Nelson teveel concessies deden aan de commercie.

Van 1936 tot 1941 had hij samen met William Hamby een architectenbureau in New York. Nelson leidt tevens zijn eigen agentschap dat zich decennia lang bezighoudt met de meest uiteenlopende creaties: grafisch werk, architectuur en de organisatie van tentoonstellingen.

In 1938 publiceerde hij een eerste boek.

Nelson sloot zich aan bij de architectuurfaculteit van de universiteit van Yale en ontwikkelde vele vernieuwende concepten op het gebied van architectuur en planning, waarmee hij tegen 1940 ruim aandacht had getrokken. Zo ontwierp hij in 1941 de “Pedestrian Mall” een verkeersvrij winkelcentrum in zijn Grass on Main Street voor platgebombeerde Europese steden.

In 1944 publiceert hij in 'Architectural Forum' een fundamenteel artikel over woningbouw en meubeldesign, waarmee hij de aandacht trekt van D.J. DePree, chef van de meubelfabrikant Herman Miller. Korte tijd later wordt George Nelson ontwerpdirecteur van Herman Miller. In deze functie, die hij tot 1972 bekleedt, groeit hij uit tot een sleutelfiguur op het gebied van Amerikaans design; hij haalt Charles en Ray Eames, Isamu Noguchi en Alexander Girard bij Herman Miller.

Hij verrichtte baanbrekend werk op het gebied van inbouwbergruimte, zijn Storagewall uit 1944, 's werelds eerste modulaire opbergsysteem. Met dit concept trok Nelson de aandacht van D.J. De Pree de president van het bedrijf Herman Miller en in 1945 vroeg De Pree Nelson om Gilbert Rohde als designdirecteur van het bedrijf op te volgen, welke functie hij vervulde tot 1972. Nelson hertekende het logo, de interieurs de folders, het briefpapier, de wanden van de bedrijfsvrachtwagens, de reclame, de uitnodigingen, de etiketten. Voor de meubelcollectie wisselde hij werk van zijn eigen ontwerpstudio af met succesvolle ontwerpen van Ray en Charles Eames, Harry Bertoia, Richard Schultz, Donald Knorr en Isamu Noguchi. Een beroemd bijvoorbeeld is de organisch gevormde koffietafel van Isamu Noguchi uit 1947, nog steeds in productie. Hoewel zowel Bertoia en Noguchi later spijt hadden van hun aandeel, werd het voor het bedrijf en voor George Nelson een uitzonderlijk succesvolle periode.

Van 1941 tot 1944 doceerde George Nelson al aan de School of Architecture van Columbia University in New York en in 1946 werd hij adviseur binnenhuisarchitectuur aan de Parsons School of Design in New York.

De Nelson Bench uit 1946 is een van de bekendste ontwerpen van Nelson. In de Verenigde Staten zijn Nelsons Bubble Lamps erg geliefd. Het eerste ontwerp dateert van 1947. De lampen waren in productie van de vroege jaren vijftig tot 1979.

In zijn boek Tomorrow's House (1947) introduceerde Nelson het concept van de Family Room.

In 1947 vestigde Nelson zijn eigen kantoor in New York, George Nelson & Co, dat in 1953, toen hij een partnerschap aan ging met Gordon Chadwick, werd omgedoopt tot George Nelson & Associates. Zijn bureau werkte voor en met de besten uit die tijd, waaronder Ettore Sottsass. Het bureau maakt enkele ontwerpen die worden gezien als iconen van de “Mid-Century-Modern”-stroming. Nelsons bureau richt zich tevens op architectuur en inrichting van tentoonstellingen.

Pretzel Chair
In de jaren ’50 ontwikkelde George Nelson met zijn bureau in New York een serie individuele en expressieve zitmeubels, waarvan een aantal sinds lang tot de klassiekers wordt gerekend. Nog vóór de bekende Coconut Chair of Marshmallow Sofa ontwierp hij al in 1952 de aanvankelijk eenvoudig genoemde Laminated Chair, een stoel van gevormd triplex. Het waren, de even gedurfde als elegante gebogen rug- en armleuningen, die de stoel echter al spoedig de spotnaam Pretzel Chair bezorgden. Evenals de leuningen en hun dragers zijn ook de vier poten van de stoel, die elkaar onder de zitting kruisen, gemaakt van gelamineerd hout. Zij worden naar onder toe smaller en dragen zo bij aan het filigraan uiterlijk van de stoel. De Pretzel Chair is door ontoereikende productiemethoden na enkele jaren uit het programma gehaald, waardoor het nu een gewild verzamelobject is geworden. - (objecten door het nageslacht ooit als bijzonder typisch voor de Westerse cultuur zullen worden beschouwd, maar ik vermoed dat de hedendaagse stoel daarbij zal zijn'.
Sommige van de belangrijkste stellingen die Nelson in zijn boek formuleert, worden als het ware op exemplarische wijze belichaamd door de Pretzel Chair. Terwijl Nelson bepleitte om kasten, lampen en sofa's te integreren in de architectuur van moderne woonhuizen, voorzag hij voor de stoel een tegengestelde ontwikkeling. De stoel blijft volgens Nelson niet uitsluitend als afzonderlijk object bestaan: in de open ruimte-indeling van het moderne interieur komt hij bovendien los van de muur, wordt vrij in de open ruimte geplaatst en zal daardoor steeds vaker sculpturale vormen aannemen. ‘Gering gewicht, transparantie en een elegant silhouet' waren daarom voor Nelson de beslissende kwaliteiten die een stoel moesten kenmerken.

Coconut chair (kokosnootstoel)

Marshmallow Sofa

Swaged-Leg chair

George Nelson bracht verschillende meubels uit, waaronder een systeem van op planken steunende modulaire bergruimten (1945), een bureau (1946), een triplex tafeltje (1949), de Coconut stoel (1955), de sofa Marshmallow (1956), het opbergsysteem Comprehensive (1957), de Swaged-Leg-stoelen, -tafels en -bureaus (1958), de Catenary-stoel en -tafel (1962), de sofa Sling (1963) en het Action-Office systeem (1964-65). Als industrieel vormgever maakte hij het Prolon serviesgoed, voor Pro-Phy-Lac-Tic Brush (1952-55) en het Omni-systeem voor Dunlap, verscheidene klokken voor de Howard Miller Clock Company, de plastic Bubble-lampen etc. Nelson ontwierp zijn eigen klassiekers echter meestal niet zelf. De Marshmallow Sofa, de Starburst wandklok en het logo van Herman Miller werden oorspronkelijk getekend door Irving Harper, die in de studio van Nelson werkte tussen 1947 en 1963. De Coconut Chair werd ontworpen door George Mulhauser. Ook Robert Brownjohn, die de generiek van de film Goldfinger animeerde, werkte voor Nelson, net als Michael Graves en Ettore Sottsass, die een half jaar stage liep in New York.

Nelson werkte niet alleen voor Herman Miller, maar ook voor diens broer, eigenaar van de Howard Miller Clock Company (eind jaren '40 en begin jaren '50). Diverse wand- en tafelklokken werden in de Nelson studio ontworpen door Irving Harper. Die concipieerde ze als een soort wandsculpturen. Harper ontwierp één à twee keer per jaar een reeks van acht klokken. Een selectie is heruitgegeven door Vitra.

De iconische Coconut Chair, alias kokosnootstoel, uit 1955, is sinds 1988 opnieuw in productie bij Vitra.

De Marshmallow Sofa uit 1956 was een assemblage van achttien felgekleurde kussens aan een stalen structuur. Die kussens moesten met de hand worden gemaakt, wat niet alleen duur was, maar ook vloekte met de essentie van industrieel design. Herman Miller maakte er destijds niet meer dan 200 exemplaren van.

Nelson was ook geïnteresseerd in de productarchitectuur en ontwierp in 1957 het met modulair plastic overkoepelde Experiment House. Hij stelde het futuristische concept van de ''verborgen stad'' aan de orde, waarin gebouwen ondergronds werden gebouwd om een "menselijker milieu'' te creëren.

Nelson was een invloedrijk designcriticus en visionair schrijver. Zo voorspelde hij in 1978 al dat vooruitgang in de computertechnologie zou leiden tot een grotere "miniaturisatie, vluchtigheid en dematerialisatie". Net als zijn goede vriend Buckminster Fuller was hij een aanhanger van de idee "veel meer doen met veel minder" met het uiteindelijke technologische doel "alles met niets" te doen. Nelson was ook een van de eerste milieudeskundigen en wist door zijn geschriften en lessen veel belangrijke boodschappen over te brengen.

Vitra produceert zijn werken sedert 1957: een dertigtal verschillende Nelson Clocks, Marshmallow Sofa, Day Bed, Home Desk, Tray Tables, Nelson Tables, Nelson Bench, Nelson Perch, Coconut Chair & Stool. Sinds 1984 beschikt Vitra over de exclusieve rechten voor alle producten van Nelson voor Europa en het Midden-Oosten. Bovendien wordt het privé-archief van George Nelson door het Vitra design Museum (DE) bewaard.

Websites:
. www.georgenelson.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Eerste pageview van vandaag: 1