kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-02-2010 voor het laatst bewerkt.

Gilbert Rohde

Amerikaanse meubelontwerper, geboren in 1894 in New York - overleden 16 juni 1944 aldaar.

Rohdes' benadering van modern design veranderde de stijl van Herman Miller en beïnvloedde de gehele Amerikaanse metaalindustrie.

Biografie
Voordat Gilbert Rohde in 1927 meubilair begon te ontwerpen werkte hij als verslaggever en tekenaar van politieke cartoons voor Bronx News.

Na een reis naar Europa waar hij in Parijs onder de indruk raakte van het werk van de Franse Avant-Garde begon hij in 1929 in New York een bedrijf waar hij meubilair ontwierp voor onder andere Heywood-Wakefield en Thonet.

In 1930 ontmoet hij de van oorsprong Nederlandse Dirk Jan De Pree die in 1923 samen met zijn schoonvader Herman Miller de meubelwerkplaats Michigan Star Furniture Company over had genomen waarvan hij de naam had veranderd in Herman Miller Furniture Company.

Het ontwerp van het meubilair van de Amerikaanse meubelfirma's in die tijd werd vooral bepaald door inkopers van grote winkels die zich voornamelijk bezig hielden met verkoopresultaten. Tegen deze achtergrond en de steeds veranderende eisen van de mode, stortte in 1929 de effectenbeurs in en werd Herman Miller geconfronteerd met de grote recessie. De Pree ging met Rhode in zee, niet door zijn ontwerpen te kopen, maar door hem aan het bedrijf te binden op provisiebasis. Hij leerde van Rohde dat het belangrijk is te luisteren naar de wensen van de consument. Hij bracht dit in praktijk door bijvoorbeeld het observeren van de bezoekers aan the house of tomorrow, ingericht met ontwerpen van Rohde, op de wereldtentoonstelling in Chicago in 1932. Na Rohde wist D.J. beroemde ontwerpers als George Nelson, Charles en Ray Eames en Robert Propst aan het bedrijf te binden. De meubelontwerpen van Gilbert Rohde en latere creatief directeuren streefden naar vernieuwing, eenvoud en functionaliteit en zorgden voor een revolutie in menig Amerikaans interieur. - metalen en kunststof kwaliteitsmeubelen te produceren, waarbij in plaats van in decoratie alle waarde in eerlijk gebruik van de beste beschikbare eigentijdse materialen en constructie ging zitten. Diens ongecompliceerde meubilair voldeed geheel aan De Pree’s idealen van eerlijkheid en moraliteit. Rohde ontwierp opbergsystemen, een sofa van losse delen en de Living-Dining Group waarmee hij behoorde tot de nieuwe lichting zakelijke smaakmakers – industrieel ontwerpers – die nieuwe ideeën toepasten in design en productie. “Met zijn eenvoud,” zei De Pree, “had Rohde ons onze middelen ontnomen om dingen weg te werken. We moesten nieuwe productietechnieken leren, zoals hoe we op een heel precieze manier verstekverbindingen moesten maken.”

Rohde toonde zijn Design for Living house op de expositie 'Century of Progress' van 1933 in Chicago en ontwierp interieurs voor de 'Machine Art'-expositie in het Museum of Modern Art in New York.

Waren Rohde's eerste producties voor Herman Miller voornamelijk op woonhuizen gericht, vanaf 1937 was hij begonnen met het ‘repareren van de dissonantie tussen moderne kantoorgebouwen en het meubilair dat beschikbaar is om deze in te richten.’ In 1942 introduceerde Miller de Executive Office Group van Rohde, een voorloper van het office systems concept, dat vijftien componenten bood die gecombineerd konden worden tot meer dan 400 configuraties. Bel Geddes en Loewy hadden zich bezig gehouden met stijlvolle verpakkingen, maar Rohde's concept van eenvoudige onderlinge uitwisselbaarheid ging verder dan uiterlijk. Het deelde met de giganten onder de vroege Europese modernisten een interesse in modulariteit.

Van 1939 tot 1943 had hij de leiding over de afdeling industriële vormgeving van de School of Architecture van New York University.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 874.