kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Giorgetto Giugiaro

Ferrari GG50

Italiaanse autodesigner en industrieel ontwerper, geboren 7 augustus 1938 te Garessio.

Giorgetto Giugiaro is één van de bekendste en meest belangrijke Italiaanse autodesigners. Hij stond aan de wieg van de typerende jaren zeventig modellen met scherpe hoeken en strakke lijnen. Giugiaro is onder andere verantwoordelijk voor de eerste Volkswagen Golf, de Fiat Panda en de legendarische De Lorean DMC-12. Tot nu toe hebben Giugiaro en zijn team ruim 100 productiemodellen ontworpen, waarvan er tot vandaag de dag 40 miljoen werden geproduceerd.

Biografie
Giorgetto Giugiaro studeerde technisch tekenen en grafische vormgeving aan de Accademia di Belle Arti in Turijn. Zijn talent voor auto-design werd in 1955 ontdekt door de legendarische Hoofdingenieur van Fiat, Dante Giacosa, die hem binnen het bedrijf haalde.

In 1959 kreeg hij de leiding over de designafdeling van de Carrozzeria Bertone in Turijn. Een van de eerste auto’s die hij daar mee mocht ontwerpen, was de Ferrari 250 GT. Andere auto's waar hij aan bijdroeg waren de Simca 1000 en de Alfa Romeo 2600 Sprint.

In 1965 verliet Giugiaro Bertone weer om directeur van het bureau Ghia te worden. Een bedrijf dat zich eveneens bezighield met de styling van motorvoertuigen. In 1967 ontwierp hij hier de Fiat Dino Coupé (1967). De wigvormige Maserati Ghibli en De Tomaso Mangusta die hij hier ontwierp betekenden zijn internationale doorbraak.

13 februari 1968 richtte hij in Turijn samen met ingenieur Aldo Mantovani en Luciano Bosio het ontwerpvennootschap Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A. op, tegenwoordig bekend als ItalDesign - Giugiaro. ItalDesign ontwierp niet alleen voor autofabrikanten, maar leverde ook assistentie bij het productieproces, zoals het vervaardigen van prototypen.

Giugiaro ontwierp gestroomlijnde sportwagens zoals de Alfa Romeo Alfasud (1971), maar tijdens de oliecrisis van begin jaren '70 ook praktischer voertuigen gekenmerkt door rechtlijnige vormen, waaronder de Volkswagen Golf (1974), de Fiat Panda (1980) en de Fiat Uno (1983).

Andere auto’s die van de tekentafel kwamen waren o.m. de Lancia Delta, de eerste Fiat Punto, een Lotus Esprit uit 1972, de Hyundai Pony, een Alfa Romeo Alfetta, een snelle BMW M1, Een Saab 9000 uit 1984, de Renault 19 uit 1988, Bugatti’s, de Daewoo (nu Chevrolet) Matiz en voor BMW de nieuwe Mini.

Met zijn in 1981 opgerichte 'Giugiaro Design' ontwierp hij de naaimachine Logica voor Necchi (1982), de Nikoncamera F4 (1988), een chronografisch horloge voor Seiko, valhelmen voor Shoei en meubilair voor Tecno. Zijn firma had in de jaren tachtig zo'n vierhonderd werknemers in dienst.

In 1987 werd ook Giugiaro SpA opgericht, een bedrijf dat herenkleding en accessoires ontwierp.

In februari 1994 kwam Giugiaro in contact met Daewoo. De Lanos, die in 1997 in Europa werd geïntroduceerd, was het eerste model van Daewoo dat was vormgegeven door de vermaarde Italiaanse ontwerpexperts. Andere door Giugiaro gestylde modellen zijn de Daewoo Matiz (gelanceerd in 1998), de Kalos (2002) en de Evanda (2003). - (zie interview op Giorgetto Giugiaro (www.elsevier.nl)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 99.