kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Hans Gugelot

Braun SK5 platenspeler ontworpen door Dieter Rams en Hans Gugelot in 1956 voor Braun, Duitsland. De Braun SK4 t/m 6 wordt ook wel "Sneeuwwitje`s doodskist" genoemd.

Nederlands-Zwitserse architect en industrieel ontwerper, geboren 1920 Makassar, Celebes (Nederlands-Indië) - overleden 10 september 1965 Ulm (Duitsland).

Johan (Hans) Gugelot werd ondermeer bekend om zijn modulair kastensysteem M-125 en zijn ontwerpen voor het Duitse elektronicabedrijf Braun.

Biografie
Hans Gugelot werd geboren op het Indonesische Celebes in een Nederlands artsengezin. De lagere school bezocht hij in Laren en Hilversum.

Op zijn veertiende vertrok Gugelot met het gezin naar Davos, waar zijn vader directeur werd van een Nederlands kuuroord. Hij volgt van 1940 tot 1942 een opleiding als architect in Lausanne en daarna aan de beroemde Eidgenössische Technische Hochschule in Zürich. Na zijn afstuderen in 1946 had hij verschillende baantjes op architectenbureaus en trok hij rond als jazzgitarist.

In 1948 werd hij voor twee jaar aangenomen bij de kunstenaar-ontwerper Max Bill en ontwierp hij zijn eerste meubelen, o.a. voor Horgen-Glarus.

Gugelot werd beïnvloed door de Duits-Zwitserse vormgeving, vooral dat van het bedrijf Wohnbedarf dat onder Sigfried Giedion sobere en simpele producten voor het interieur op de markt bracht.

In 1950 begon hij zijn eigen ontwerpbureau waar hij zijn eerste systeemmeubel ontwerpt.

In 1954 vroeg Max Bill hem met studenten aan de nieuwbouw van de juist gestarte Hochschule für Gestaltung in Ulm te beginnen. In samenwerking met Max Bill ontwierp hij in 1954 ook de Ullmer Hocker als zitgelegenheid voor deze school. De lichte en robuuste kruk kan als zitmeubel, maar ook als bijzettafeltje of kastelement, serveerblad of als tafelopzet dienst doen.

Opgericht in 1955 in Duitsland, neemt de Hochschule für Gestaltung in Ulm opnieuw de draad op van het Bauhaus. 'Form follows function' werd er strict gepropageerd, ook werd er een rationalistische denkpiste ontwikkeld. Als “neutrale wetenschappelijke medewerker” en “kritische coördinator” tracht de Ulmse designer aan het massaproduct een essentiële rol toe te kennen in de industriële cultuur. - (Braun (1921) met de school onderhield, resulteerden tussen 1955 en 1958 in de eerste opdrachten voor radio's, grammofoons en later ook tv-toestellen. Hans Gugelot formuleerde samen met Otl Aicher en Dieter Rams een coherente en rationele designesthetiek voor Braun, die werd verkregen door het gebruik van geometrische vormen, het afzien van ornamentatie en een beperkt gebruik van kleur.

In een functionalistische esthetiek ontwierp Dieter Rams in 1956 samen met Hans Gugelot en Wilhelm Wagenfeld voor Braun de Phonosuper (SK4-6), een combinatie van een platenspeler en een radio. Het was een witte kast met een doorzichtige deksel die al gauw de bijnaam Schneewitchensarg, doodskist van Sneeuwwitje, kreeg.

Gugelot kreeg opdrachten van vele bedrijven. Zo maakte hij nieuwe systeemmeubelen voor Bolinger, kantoorapparaten voor Walther, naaimachines voor Gritzner en Pfaff, een diaprojector voor Minox en voor Kodak de diaprojector Carousel (1964). Voor Boffinger ontwerpt hij de bergruimte M125. Een spraakmakende sportwagen met de eerste zelfdragende kunststof carrosserie bracht hem zelfs landelijke roem.

Gugelot bleef ook architect waarmee hij zich specialiseerde in het ontwerp van geprefabiceerde woonruimten.

Van 1959 tot 1962 werkt hij aan de metro van Hamburg waarin hij zijn analytische aanpak van het ontwerpen in zijn volle betekenis tot uitvoer brengen. Tevens ontwerpt hij treinwagons voor bovengronds gebruik.

Ook Braun zou Gugelot weer bedienen met een revolutionaire zwart-zilveren productlijn, waarvan het elektrische scheerapparaat Sixtant in 1961 de eerste was. De invloed van het matzwart zou tot ver in de jaren negentig reiken.

Na zijn voortijdige dood in 1965 werd het Institute of Product Development and Design Incorporated in neu-Ulm, een onafhankelijke organisatie die was ontstaan uit de Development Group 2 op de Hochschule fur Gestaltung en zijn rationale benadering van design promootte, omgedoopt tot Gugelot Design.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 45.