kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Harm Lagaay

Nederlandse auto-ontwerper, geboren 28 december 1946.

Lagaay stond bij Porsche aan de wieg van o.a. de Porsche 924, de nieuwe 911, de Boxter en de Cayenne.

Carriere
Harm Lagaay studeerde autotechniek in Driebergen, waarna hij werk kreeg bij de firma's Olyslager en Simca Nederland.

Al in 1970 vroeg Porsche hem naar het hoofdkwartier in het Duitse Zuffenhausen te komen. Harm Lagaay was onder chef Tony Lapine betrokken bij het ontwerp van de 924 en zou vanaf dan het gezicht van nagenoeg alle Porsches bepalen.

Toen in 1972 het Porsche bedrijf werd overgenomen door Ernst Fuhrmann werd gedacht dat met enkel de Porsche 911 het bedrijf geen hoog genoeg rendement zou krijgen en dat het model maar enkele jaren mee zou gaan. Er werd besloten om een goedkoper model voor de minder draagkrachtige mensen te maken. In 1975 verscheen in samenwerking met VW de Porsche 924. De S-uitvoering van de 924, samen met het model 944, zorgde voor een financiƫle injectie in het Porschebedrijf dat het in die tijd moeilijk had. Er werden er tot 1985 ruim 110.000 exemplaren verkocht. - (futuristisch vormgegeven Porsche 928, een echte GT, een sportwagen voor lange afstanden. De 928 werd in 1978 uitgeroepen tot "Auto van het jaar" wat een uitzondering was daar het een peperdure auto uit het topklasse segment betrof. Van de Porsche 928, geproduceerd tot 1982, werden er net geen 18.000 verkocht.

Lagaay vertrok bij Porsche om in 1977 designmanager bij Ford en vervolgens in 1985 bij BMW te worden waar hij de BMW Z1 sportwagen ontwierp.

Lagaay werd in 1989 hoofd van de styling afdeling van Porsche in Weissach en is daar tot 2004 gebleven. Hij heeft zodoende ook voor de latere verkoop-hits gezorgd zoals de Boxster en de Sports Utility Vehicle, de 'boodschappen-wagen van Monaco': de Cayenne.

De Boxster was wederom een bereikbaarder model dan de inmiddels peperdure 911 maar kreeg ditmaal aanmerkelijk meer applaus dan de oude 924.

De opnieuw vormgegeven 911, 'de enige echte Porsche', uit 2004 was de laatste klus van de Nederlandse ontwerpchef Harm Lagaay voor Porsche, Per 1 juli werd hij opgevolgd door Michael Mauer die op dat moment nog designchef was bij Saab.

Websites:
. Porsche historie 1931 - 1990 (www.classicargarage.com)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 98.