kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Henk Wouda

Nederlands architect, binnenhuisarchitect, meubelontwerper en constructeur van scheepsmodellen, geboren 10 mei 1885 Leeuwarden - overleden 25 oktober 1946 Wassenaar

Hendrik Gerben Wouda zag zichzelf in de eerste plaats als architect voor wie het interieur een niet te scheiden onderdeel van de architectuur is. Hij ontwierp meubels, talloze interieurs en een aantal villa’s. Zijn meubels kenmerken zich door kubische vormen en zijn vervaardigt uit bijzondere houtsoorten. Vooral het zeer persoonlijke kleurgebruik met een voorkeur voor primaire kleuren geven zijn ‘strenge’ meubels een persoonlijke vrolijke noot.
De interieurs zijn voorbeelden van geraffineerde lijnvoering en plastische expressie door kleur- en vlakcontrasten. Deze decoratieve inslag komt eveneens tot uitdrukking in zijn architectuur en kunstnijverheid. - (Haagse Stijl
Tijdens het Interbellum manifesteert zich in Den Haag een luxueuze en moderne ontwerptrant die al in die tijd als een typisch Haagse Stijl werd gezien. De stijl is herkenbaar aan de rechte en kubistische vormen van de meubelen die de architectuur van die tijd weerspiegelen. Belangrijke invloeden zijn de ontwerpopvattingen van Berlage en die van de traditionele arts and crafts movement, de interieurs van Frank Lloyd Wright en de avant-gardebeweging De Stijl. Dit alles resulteerde in een moderne commerciële vormgeving.
De vormgeving van de Haagse Stijl heeft als middelpunt de stad Den Haag, met zijn koopkrachtige cliëntèle, waar de stijl zich het eerst manifesteert bij de grote meubelfirma H. Pander en Zn. met zijn belangrijke hoofdontwerper Henk Wouda en diens leerlingen Cor Alons en J. Brunott.

Biografie
Na een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen Rotterdam en Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag heeft de interieurarchitect Hendrik G. Wouda van 1910 tot 1912 op het amsterdamse bureau van architect H.P. Berlage gewerkt, maar had het er weinig naar zijn zin: "Mijn ooren toeterden van die zware betogen en ik was beklemd in de nijptang der beginselen."

München 1912 - 1914
Hij greep de kans een rondreis door Duitsland en Oostenrijk te maken met beide handen aan, waarna hij in München werkte voor de Pössenbacher Werkstätte bij de architect Eduard Pfeiffer. Ook volgde hij enkele lessen aan de Technische Hogeschool Dresden. In München maakte hij kennis met een veel luxueuzer en vooral commerciëler modernisme dan de strenge principiële vormgeving van Berlage.

Den Haag vanaf 1914

Reclameplaat gemaakt door Willy Sluiter voor meubelfabriek Pander, ca.1930, met meubelen naar ontwerp van Henk Wouda.

werkte van 1917-1937 bij meubelfabriek Pander
In 1917 vestigde Wouda zich als architect in Den Haag, waar hij ook tot hoofd van de afdeling Moderne Interieurkunst van de meubelfabriek H. Pander & Zn werd benoemd. Hier was hij ook leraar van Cor Alons en J. Brunott.

Met zijn afdeling ontwikkelde hij een eigen monumentale stijl, die de interieurkunst van de toen relatief onbekende Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright als belangrijkste voorbeeld nam. Een van de vroege volwassen voorbeelden is de inrichting van de Villa Sevensteijn, die naar ontwerp van de architect Dudok in 1921 in Den Haag werd gebouwd.

Later was hij zelf architect van enige villa’s, waarvan ‘De Luifel’ de bekendste is. Behalve meubelontwerper is hij architect van vooral vrijstaande woningen die een sterke invloed van Frank Lloyd Wrights prairiehouses vertoonden. Zijn eigen woonhuis De Luifel gebouwd in Wassenaar in 1923/24 heeft door de flauwe dakhellingen, de overstekende dakvlakken, de vrijstaande borstweringen en zelfs door de bredere horizontale voegingen in het metselwerk een sterk horizontaal karakter. Het betreft in feite een kubusvormige woning met aan twee zijden een uitbouw, een berging aan de achterzijde en een spreekkamer aan de voorzijde, met een overstek van 2.90 meter. Nikolaus Pevsner noemde het als voorbeeld van rationalistisch bouwen.

Met de meubelen van Pander nam Wouda deel aan enkele belangrijke tentoonstellingen als de Exposition des Art Décoratifs te Parijs in 1925 en presentaties van de BKI.

1928, gelakt eikenhout, 124,50 x 180,50 x 56,50, AB9144-J
Het hier vertoonde buffet bestaat uit een harmonieus ontwerp van een opvallend asymmetrisch blad en enkele primaire kleuraccenten die enige verwantschap met De Stijl vertonen. Wouda was lid van de Haagse Kunstkring (1891-1944) alwaar na de Eerste Wereldoorlog een nieuwe stijl ontstond die werd aangeduid als Haags rationalisme. Wouda’s werk is toonaangevend voor deze vormentaal van strakke, sobere ontwerpen die werden geassocieerd met De Stijl. In de loop van de jaren zijn op het buffet nieuwe verflagen aangebracht die het aanzicht hebben beïnvloed. Omdat het kleurgebruik van Wouda een essentieel onderdeel is van zijn ontwerp, verrichtte het ICN in 2002 materiaal-technisch onderzoek. Hierdoor werd het mogelijk het oorspronkelijke uiterlijk van het buffet te determineren en is teruggegaan naar de oorspronkelijke helder blauwe kleur door de bovenlagen zorgvuldig te verwijderen. - (Wouda zijn mooiste ontwerpen met enkele kapitale villa's met complete inrichtingen in Wassenaar en Velsen.

Vanaf 1927 lid BKI-tentoonstellingscommissie.

Wouda's dienstverband met Pander duurde tot 1933, hoewel hij in 1937 nog een Pander interieur ontwierp voor het luxe passagierschip Nieuw Amsterdam.

Behalve bij Firma Pander Den Haag was hij ontwerper geweest bij meubelfabriek Labor Omnia Vincit Oosterbeek en bij een timmerfabriek in Leipzig. Tussen 1935 en 1937 ontwierp hij ook nog enkele eenvoudige meubelen voor Metz & Co.

Websites:
. www.bonas.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 841.