kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 18-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Herman Miller

Amerikaanse meubelfabrikant, opgericht in 1923 in Zeeland, Michigan.

'A business is rightly judged by its product and service, but it must also face scrutiny and judgment as to its humanity' - D.J. De Pree

Herman Miller Inc. Is één van de grootste meubelfabrikanten van Amerika.

De van oorsprong Nederlandse oprichter Dirk Jan De Pree richtte zich in de jaren '30 onder invloed van Gilbert Rohde op ‘modern’ meubilair, deels omdat hij een morele dimensie zag aan diens mooie ontwerpen, eerlijke materialen en het ontbreken van versieringen in het werk.

Historie
In 1847 vestigden een groep Nederlandse immigranten zich in Zeeland, Michigan. Daar zetten zij een conservenfabriek op die in 1905 werd omgezet in de meubelwerkplaats Michigan Star Furniture Company. Dirk Jan de Pree, geboren te Zeeland 31 juli 1891, die nog maar net de middelbare school had verlaten, kwam er in 1909 op kantoor werken.

De Pree was een autodidact en ontwikkelde zich door veel te lezen, voornamelijk religieuze lectuur en de Bijbel. Na het lezen van How to plan your day een artikel in The Sunday School Times combineerde hij zijn baan met een opleiding boekhouding, die hem van pas zouden komen bij de invoering van de inkomstenbelasting in 1913.
In 1914 trouwde D.J. met Nellie Miller, de dochter van Herman Miller, een Zeelandse zakenman en president directeur van Colonial Clock Company.
In 1923 kocht Herman Miller samen met D.J., die hiervoor geld leende, eenenvijftig procent van de aandelen van Michigan Star. D.J. overtuigde de andere aandeelhouders er van hun aandeel te verkopen aan de Miller associatie, en veranderde de naam in Herman Miller Furniture Company. Niet alleen om zijn schoonvader te eren, maar ook om gebruik te maken van zijn goede reputatie in de meubelindustrie.
Herman Miller heeft zich nooit actief met de firma bemoeid en had eigenlijk niet zo veel vertrouwen in het zakelijke instinct van zijn schoonzoon. Onder de leiding van D.J. legde de nieuwe onderneming het accent op kwaliteit en ontwerp, maar tot 1930 onderscheidde de Herman Miller Furniture Co. zich niet echt van de andere meubelfabrieken. Er werden wat pompeus, opzichtig aandoende houten meubelen van uitstekende kwaliteit gemaakt. - (Amerikaanse meubelfirma's in die tijd werd vooral bepaald door inkopers van grote winkels die zich voornamelijk bezig hielden met verkoopresultaten. Tegen deze achtergrond en de steeds veranderende eisen van de mode, stortte in 1929 de effectenbeurs in en werd Herman Miller geconfronteerd met de Great Depression (de grote recessie).

De beurs crash werd de firma bijna fataal:
'I figured we had one year to go before bankruptcy. When you face something like this, you realize something happens inside you. My soul searched and realized the evils of the industry, which needed correction if I was to stay in business. I listed the following problems in the furniture industry:
- Four markets a year.
- Short-lived designs and the buyer's first question: What's new?
- Closeouts had to be sold, at up to fifty percent off.
- Buyers influence, coupled with insufficient knowledge on the part of the buyers.
- Commission salesmen. Some had seven to eight lines and sold what was easiest to sell. They showed only what they thought were the best values, traveled only when they wanted to travel.
- Stores took over. We were only a fabricator, with no business identity or plans.
- We had no opportunity for repetitive manufacturing.
- There was no conduct with the ultimate user of the product.
- Low wages. Ignoring the ideas of people. Though attitude toward labor. Responding tough attitude toward management.
- Up and down schedules as a result of all this, with layoffs on short notice, uncertain hours and short paychecks. - (ontwerper Gilbert Rohde, die hem er toe bracht eenvoudige kwaliteitsmeubelen te produceren, waarbij in plaats van in decoratie alle waarde in eerlijk gebruik van de beste beschikbare eigentijdse materialen en constructie ging zitten.

D.J. was er zich van bewust, dat als het bedrijf wilde overleven de ontwerpen moesten veranderen en de verkoop in eigen beheer moesten komen. Min of meer toevallig, D.J. noemde het zelf voorzienigheid, ontmoet hij in 1930 de ontwerper Gilbert Rohde. Rhode bezocht de showroom in Grand Rapids en probeerde D.J. voor zijn moderne ontwerpen van metalen en kunststof meubelen te interesseren. Ondanks dat Rohde nog weinig ervaring had in het ontwerpen van meubels, wist hij D.J. er van te overtuigen dat hij begreep wat de consument wilde. De Pree ging met Rhode in zee, niet door zijn ontwerpen te kopen, maar door hem aan het bedrijf te binden op provisiebasis. Hij leerde van Rohde dat het belangrijk is te luisteren naar de wensen van de consument. Hij bracht dit in praktijk door bijvoorbeeld het observeren van de bezoekers aan the house of tomorrow, ingericht met ontwerpen van Rohde, op de wereldtentoonstelling in Chicago in 1932. - (ontwerpers als George Nelson, Charles en Ray Eames en Robert Propst aan het bedrijf te binden. Herman Miller was een trendsetter geworden binnen de meubelindustrie. Miller-ontwerpen zijn vertegenwoordigd in de permanente collecties van o.a. New York's museum of Modern Art, The Whitney Museum en The Smithsonian Institution in Washington. - (George Nelson
In 1944 publiceert George Nelson een fundamenteel artikel over woningbouw en meubeldesign, waarmee hij de aandacht trekt van D.J. de Pree. In 1945 wordt George Nelson aangetrokken als design consultant voor Herman Miller. In deze functie, die hij tot 1972 bekleedt, groeit hij uit tot een sleutelfiguur op het gebied van Amerikaans design. Hij gaat samenwerkingen aan met Charles en Ray Eames, Isamu Noguchi, Alexander Girard, Harry Bertoia, Richard Schultz en Donald Knorr. Hoewel zowel Bertoia en Noguchi later spijt hadden van hun aandeel, werd het voor het bedrijf en voor George Nelson een uitzonderlijk succesvolle periode.

Nelson werd hoofdzakelijk benaderd omwille van zijn scherpe analyses met betrekking tot de Amerikaanse meubelindustrie en zijn baanbrekende werk op het gebied van inbouwbergruimte: zijn Storagewall uit 1944. Hij had grootse visies over het vervaardigen van goed gemaakt industrieel design zonder veel ervaring op het gebied. Na zijn aanstelling bij Herman Miller is hij in ijltempo begonnen met het ontwerpen van een meubelcollectie die als onderbouwing diende voor zijn ideeën. In 1946 presenteerde Nelson een collectie van tachtig stukken waaronder de Platform Bench.

Charles en Ray Eames ontwikkelden de techniek van het modelleren van multiplex tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gebruik van molded plywood werd in eerste instantie ingezet voor het vervaardigen van been- en armspalken alsook draagbaren voor het vervoer van zieken door het Amerikaanse Leger. In 1945 werd de Dining Chair Wood alsook de Lounge Chair Wood en tafel ontwikkeld en door Evans Products Company in productie gebracht. Vanaf 1946 neemt Herman Miller op aanraden van George Nelson de exclusieve distributie van de meubels op zich.

Herman Miller gaf in de jaren erna de toon aan in de meubelindustrie door het produceren van ontwerpen die aan De Prees criteria voor Goed Design -duurzaamheid, eenheid, integriteit, onvermijdelijkheid- voldeden en de manier waarop mensen woonden en werkten radicaal veranderden. Hiertoe behoorden Charles en Ray Eames' gebogen multiplex stoelen (1945-1946) en serie kunststof kuipstoelen (1948-1950) en George Nelsons Comprehensive Storage System (1959).

1964 Action Office systeem, ontworpen door Robert Propst.
Herman Miller die zich aanvankelijk op meubelen voor de woninginrichting richtte, opereert sinds 1960 op de kantoorinrichtingsmarkt met inrichtingsconcepten en meubeliconen. In 1964 wordt Action Office 1 gelanceerd en in 1968 volgt Action Office 11 van Robert Propst, waarmee de kantoorindeling wereldwijd veranderde en Herman Miller de op een na grootste meubelfabrikant ter wereld werd.

Herman Miller Inc. introduceerde een serie baanbrekende bureaustoelen van Bill Stumpf en Don Chadwick. In 1976 de eerste ergonomische kantoorstoel, de Ergon, gevolgd door de Equa in 1984 en de meest verkochte bureaustoel ter wereld, de Aeron stoel (1994).

2003 - Gispen en Herman Miller zijn een samenwerkingsverband aangegaan voor de distributie en verkoop van bureaustoelen van deze toonaangevende Amerikaanse kantoorinrichter. Dit houdt in dat Gispen o.a. de onlangs geïntroduceerde Mirra bureaustoel voor het hogere middensegment gaat verkopen. De Mirra, ontworpen door het Berlijnse designerscollectief Studio 7.5, valt op door zijn design en hoogwaardig ergonomisch comfort en wordt de nieuwe icoon van Herman Miller genoemd. In Chicago won de Mirra een “Best of NeoCon” 2003 Gold Award. Gispen ziet in de samenwerking een unieke mogelijkheid haar eigen productportfolio aan te vullen met het bureaustoelenprogramma van Herman Miller. Het Amerikaanse bedrijf krijgt door de samenwerking met Gispen beter toegang tot de projectmarkt in de Benelux.

Websites:
. www.hermanmiller.com
. (Ondernemingsgeest en werkethiek


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 6.