kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Ineke Hans

Nederlandse ontwerpster van sieraadkunst, design, meubel- en interieur, geboren in 1966 te Zelhem.

Website: Ineke Hans is ontwerpster van sieraadkunst, design, meubel- en interieur in keramische materialen, andere metalen, hout, glas, kunststoffen en textiele materialen.

De uitgangspunten van Hans zijn functionaliteit en gebruik, ze is praktisch ingesteld en vindt dat een ontwerp functioneel moet zijn en dat de vormgeving het gevolg moet zijn van de functie. Toch laat haar werk zich moeilijk omschrijven. Ze is duidelijk een ontwerper en heeft de industriële ervaring die nodig is om producten te ontwerpen die het commercieel 'moeten doen', maar tegelijkertijd heeft ze de trekken van een beeldhouwer. Ineke Hans gebruikt heldere vormen en kleuren en heeft een duidelijke ontwerpstijl. Het belangrijkste is misschien wel dat ze haar ontwerpen zo eenvoudig mogelijk in hoofdvormen probeert te presenteren, het zijn meubelen als in een stripverhaal.

‘In mijn werk houd ik me bezig met archetypes en herkenning van producten. Ik probeer meestal heldere beelden te maken die niet alledaags zijn, maar een gebruiker niet in het ongewisse laten over het doel ervan. Ontwerpen moeten helder zijn, eenduidig als een pictogram. Ik maak eigenlijk meubels als pictogrammen. Dat keert telkens weer terug. Mijn interesses liggen op het vlak van zowel nieuwe als traditionele materialen en technieken, boerenverstand, folklore, kleur, intelligent materiaalgebruik en decoratie. Binnen het werk manifesteert zich dit in ontwerpen waarop woorden als down-to-earth, dinkey-toy, archetype, pictogram, helder, eenvoudig, overwogen materiaalgebruik van toepassing zouden kunnen zijn. Ik ontwerp zowel meubelen als reproduceerbare producten en voedt de ene wereld met de andere.'

Haar 'ontdekking' van de nonkleur zwart accentueerde de uitgesproken vormkwaliteiten van een hele serie meubelen en andere producten als de black beauties (2000-2001), die van gerecycled kunststof zijn vervaardigd en het Blaek Gold Modular Porcelain.

Biografie
HKA, Arnhem (diploma behaald) 3D design 1986-1991
Royal College of Arts, Londen (GB) (diploma behaald) master degree furniture design 1993-1995

Al in 1993 onderzocht ze de iconische, archetypische kwaliteiten van een stoel in haar project 7 chairs in 7 days en laat ze zien dat ze ook wordt beïnvloed door de beeldhouwkunst.

Na haar afstuderen aan het Royal College of Art in Londen, heeft Ineke Hans drie jaar bij Habitat UK gewerkt aan de in massa geproduceerde meubel- en productcollecties. Haar studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem en vervolgens het prestigieuze Royal College of Art in Londen liet haar kennis maken met de designdiscussies rond 1990. Het zal een grote overgang geweest zijn naar de praktijk van de designstudio van Habitat, dat toch vooral ideetjes op de vierkante millimeter en ontwerpen met goede smaak van haar vroeg.

In 1998 verhuisde ze naar Nederland om haar eigen studio INEKE HANS/ARNHEM op te zetten. Sindsdien werkt de kleine studio van Ineke Hans aan evenementen, interieurs, meubilair en producten. Ook ontwerpt ze haar eigen collecties die ze internationaal presenteert.

Haar interesse ligt vooral daar waar conventies en conformisme in het dagelijks leven boven komen drijven. De verschijningsvormen en de betrekkelijkheid van de dingen interesseert haar en zij probeert deze in de wortel bloot te leggen. “Oorsprong, geschiedenis en huidige tijd, chique en dood gewoon, industriële technieken en ambacht: tegenstellingen lopen in veel van mijn werk door elkaar en worden gehusseld tot ogenschijnlijke heldere beelden, waarin gelaagdheden en ironie zijn verweven.” Ineke Hans zweeft tussen een oervorm van helderheid aan de ene kant, en aan de andere een hele ris overwegingen: van menselijk gedrag, cliches, volkse traditie, karakter, materiele kwaliteit, verrassing en technologie. En dat is, het verschaffen van functie en plezier. Een goed voorbeeld is de laserstoel ‘Black Magic’, die ze ontwierp in 2002.

Dutch Pewter Prize 2004
Museum Boijmans Van Beuningen 2005

De jubilerende Tinvereniging heeft, samen met Museum Boijmans Van Beuningen, een wedstrijd uitgeschreven met een grote respons. De winnende objecten worden in Museum Boijmans Van Beuningen tentoongesteld gedurende de tentoonstelling ‘Van tin gegoten, uit tin genoten'.
De hoofdprijs Family Vases van Ineke Hans (1966) is betrekkelijk eenvoudig te produceren. Zij bediende zich van uiteenlopende materialen en voor het eerst maakte zij een ontwerp van tin. Het resultaat is een serie van tien vazen die met steeds drie basisvormen is samen te stellen. Het houdt volledig rekening met de in de tin nijverheid gebruikelijke technieken. Ook is het een product dat met zijn vormgeving niet helemaal vervreemd is van de traditionele tinproductie. Het resultaat is een serie bruikbare, betrekkelijk stoere vazen, die geen enkel geheim maken van de wijze waarop ze gemaakt zijn. De vazen vormen een overtuigend en realistisch antwoord op de eerder gestelde vraag: “Ja, tin heeft nog steeds een toekomst!”.

2004 Cinderella viscose, acryl, lurex, jacquardgeweven, variabele afmetingen,
In 2004 kreeg Ineke Hans van het Audax Textielmuseum Tilburg de opdracht tafelgoed te ontwerpen. Ineke Hans speelt met verwachtingspatronen, archetypen en clichés. Zo zijn soms op het eerste gezicht herkenbare vormen of patronen te zien, maar bij nadere beschouwing blijkt dat er iets anders aan de hand is. Met haar tafelkleed ‘Cinderella' is dat ook het geval. De ene kant van het kleed refereert, door het gebruik van wit glanzend garen en de oplichtende rozen van het dessin, aan het klassieke damasten tafellinnen, dat meestal voorbehouden was aan prinsessen. Wanneer het omgedraaid wordt - het is ook aan de andere kant te gebruiken - overheerst een veel alledaagser patroon: het typisch rood-wit geblokte Brabants bont, wat veel meer doet denken aan ordinaire plastic tafelzeiltjes en te associëren is met armelui. De analogie met het sprookje van Assepoester, ‘Cinderella', wier verstelde kleding door een fee in een schitterende baljurk werd veranderd, ligt voor de hand. Plastic tafelzeil aan de rol kan op verschillende lengtes worden afgeknipt. Dit gegeven inspireerde Ineke Hans tot het inweven van een dikke lijn in het tafelkleed. Om de 60 cm. kan de schaar er ingezet worden, waardoor niet alleen een twee-, vier-, zes- en achtpersoons versie van het tafelkleed mogelijk is maar ook een bepaling van de zitplek tot stand is gekomen.

Binnenkort zal Hans weer les gaan geven op de Design Academy in Eindhoven.

Zie ook Helderheid en duidelijkheid, daar ga ik voor. Als het idee of het verhaal achter het ontwerp een grotere rol gaat spelen dan het ontwerp zelf is er iets mis. In Nederland ligt de nadruk in de vormgeving vooral op het conceptuele aspect. Iets waar Hans zelf ook jarenlang 'schuldig' aan was. Het gaat er eigenlijk niet om hoe het eruit ziet, als het idee erachter maar in orde is. Hans wijdt dat deels aan de opleidingen in Nederland die ‘het denken in concepten' zeer stimuleren, maar deels ook aan het subsidiestelsel. Ontwerpers hebben financiële armslag om veel over het ontwerp na te denken zonder meteen het verkoopbare centraal te stellen. Immers, de ontwerper krijgt subsidie. Maar Hans is zelf praktisch ingesteld en vindt een ontwerp functioneel moet zijn en dat de vormgeving het gevolg moet zijn van de functie.

Black Bazaar - Design Dilemmas, een boek over de ontwerpen van Ineke Hans en haar fascinatie voor de kleur zwart.

2004 Gemeentemuseum Den Haag - True Life
Na Jan Cremer is Ineke Hans de tweede kunstenaar/ontwerper die de opdracht krijgt om de Stijlkamers van het Gemeentemuseum opnieuw in te richten in een tentoonstelling onder de titel True Life. Gebruik makend van de rijke collectie van het museum en haar eigen ontwerpen brengt zij de verschillende functies van het moderne wonen in deze kamers uit de 17de en 18de eeuw tot leven. In totaal zal zij zes kamers en een aantal gangen transformeren, gebruikmakend van de rijke collectie vormgeving en beeldende kunst van het museum. Ook haar eigen ontwerpen zullen een prominente rol spelen. Zo zal zij de Goudleerkamer omtoveren tot een kinderkamer, inclusief speelkleden, speelgoed en kindermeubilair van eigen, zeer herkenbare, makelij.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1508.