kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-03-2010 voor het laatst bewerkt.

Jacques-Emile Ruhlmann

Franse meubebl- en interieurontwerper, geboren 28 augustus 1879 Parijs – overleden 15 November 1933 aldaar.

Émile-Jacques Ruhlmann, vaak ook genoemd als Jacques-Émile, was een vooraanstaand ontwerper van de Franse Art Deco stijl van de jaren 1920.

Ruhlmann geloofde heilig dat alleen de elite, als bewaker van goede smaak en traditie, kunstenaars kon aanzetten tot vernieuwing en experiment. Alleen zij had het geld om de beste kunstenaars aan te trekken en om de kostbaarste materialen te gebruiken. De burgerij zou, snobistisch als altijd, het goede voorbeeld volgen. - klassiek vormgegeven elegant meubilair van kostbare exotisch materialen: amboina, palissanderhout, amaranthout, ebbenhout van Macassar, violettehout, eischaal, ivoren inlegwerk, haaienleer, schildpad, portormarmer, maar ook vernikkeld staal… Ruhlmann benutte de voordelen van het net geïntroduceerde triplex. Omdat dat niet krom trok kon hij meubels ontwerpen met grote platte oppervlakken die hij prachtig fineerde met exotische houtsoorten, ingelegd met paarlemoer, ivoor en ebbehout.

Biografie
Hij was de zoon van Elzasser ouders die in schilderijen, behangen en spiegels handelden. Toen zijn vader in 1907 stierf nam Ruhlmann met behulp van onder anderen architect Charles Plumet en couturier Jacques Doucet de familiezaak over.

Doucet spoorde Ruhlmann aan zijn werk tentoon te stellen. In 1910 presenteerde hij zich op de Salon d'Automne met eigen behangontwerpen en in 1913 verschenen Ruhlmanns elegante en weelderige meubelontwerpen op de herfstsalon van 1913 waarmee hij een sensatie veroorzaakte en de aanzet tot Art deco gaf. Gemaakt van exotische houtsoorten en ingelegd ivoor en ebbehout bezat het de elegantie en vakmanschap van het werk van de meester-ébénistes uit de laat 18-de eeuw maar zag het er toch onmiskenbaar modern uit.

In 1919 Ruhlmann richt hij met schilderijenexpert Pierre Laurent in de Rue de Lisbonne 27 het bedrijf 'Les Établissements Ruhlmann et Laurent' op, gespecialiseerd in interieurdesign, luxe artikelen zoals behang, tapijt, meubels en verlichting. De ontwerpen van Ruhlmann werden vaak afgebeeld, ook in 1920 in het tijdschrift Art et Décoration.

1925 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes' van Parijs
De 'Grand Salon' die Ruhlmann ontwierp voor zijn eigen paviljoen: Hôtel d'un Collectionneur, waarin niet alleen zijn eigen ontwerpen stonden, maar ook die van voorwerpen van kunstenaars uit andere ateliers zorgden voor opschudding. Een expositie in Londen - meer dan 75 jaar later - schenkt uitgebreid aandacht aan die tentoonstelling in Parijs. - architect. Er stonden beeldhouwwerken van Bourdelle, Despiâu en Joseph Bernard, muurschilderingen van Jean Dupas, ijzeren hekwerken van Edgar-William Brandt (1880-1960), aardewerk van Lenoble en Decœur, pâte-de-verre van Décorchemont, zilverwerk van Jean-Émile Puiforcat, inlegwerk van Rapin, een bewerkt ivoren vaas van Madame O'Kin en lakwerk van Jean Dunand (1877-1942) en Pierre-Émile Legrain. Er stond naast werk van Jourdain ook een boekenkast van metaal van de hand van Raymond Subes.

In de loop van de jaren '20 werd zijn meubilair monumentaler en in 1929 toonde hij zijn elegante Studeer/slaapkamer voor een kroonprins op de 'Salon des Artistes Décorateurs'.

In de jaren '30 verwerkte hij verchroomd metaal en zilver en werden de vormen modernistischer. Hij kreeg veel opdrachten, o.a. de inrichting van de tearooms van de oceaanstomer Île de France, diverse interieurs voor het Palais de l'Éysée in Parijs en de ontwerpen voor het meubilair voor het paleis van de maharadja van Indore.

In 2009 werd hij door New York Times uitgeroepen tot "Art Deco's greatest artist".


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 42.