kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Jan des Bouvrie

Van Kooten en de Bie - Jan des Bouvrie tuinameublement

Nederlands interieurontwerper, geboren 3 augustus 1942 in Naarden.

‘Een meubel moet in de eerste plaats de mens dienen, het moet comfortabel zijn, je moet je er lekker in voelen" - (Jan des Bouvrie)

De ontwerpen van Jan des Bouvrie zijn in de loop der jaren beloond met talloze prijzen en onderscheidingen, waaronder de Cultuurprijs in 1974, de Stijlprijs voor zijn fauteuil 5470F in 1990 en de Meubelprijs voor de zitmeubelserie 6430 in 1999. Nu is hij eigenaar van het toonaangevende interieurinstituut Het Arsenaal met een eigen ontwerpstudio.

Kenmerkend voor zijn werk is het eenvoudige kleurgebruik. Zijn 'witte interieurs' werden als voorbeeld van eigentijds huishouden gepresenteerd in de mode- en woonbladen van de jaren zeventig. “In een ruimte die bol staat van kleuren, vallen details niet op. Eenvoudig kleurgebruik zorgt ervoor dat een individu in een ruimte tot z’n recht komt.” Ook heeft Des Bouvrie een voorkeur voor afgeronde vormen. Ronde vormen passen beter bij het lichaam en hebben meteen een warm en menselijk karakter.

Hij heeft ontworpen voor vele meubelfabrikanten. De meest bekende fabrikant is Gelderland. Jan des Bouvrie ontwerpt ook voor grote bedrijven als huishoudapparatuurfabrikant Princess, bouwmarkt Gamma, website Webstijl, Bonacina, Sony, KPN, Bruynzeel en Philips. Zo had bouwmarkt Gamma een exclusieve verflijn van Des Bouvrie. Onderhand is de Jan des Bouvrie collectie van de Gamma uitgebreid met verlichting, behang en raamdecoratie. Ford heeft twee Jan des Bouvrie modellen (Ford StreetKa en de Ford Fusion) op de automarkt gepresenteerd.
Hij heeft talloze interieurs ontworpen, zowel voor particulieren als voor zakelijke opdrachtgevers. Restaurants, variërend van Mc Donalds-vestigingen tot het chique Vossius.
Letterlijk alles wat in een interieur thuis hoort is door Des Bouvrie ontworpen; meubels, tapijten, open haarden, lampen, bloemenvazen en een tal van andere accesoires.

Verder is Des Bouvrie actief als speciaal hoogleraar op diverse design-academies. Naast het geven van lezingen heeft Jan des Bouvrie ook colleges op de academie van Beeldende Kunsten aan de Hogeschool te Rotterdam gegeven. Tevens geeft hij colleges voor een lifestyle-opleiding aan de Jan des Bouvrie Academie op de Hogeschool te Deventer.

Zijn erkenning door het grote publiek is onomstreden, de vakwereld heeft daarentegen meer moeite met het fenomeen Des Bouvrie. 'Design naar het grote publiek brengen', wordt door Jan des Bouvrie nagestreefd. Hij heeft een scherpe neus voor promotie. Als ontwerper en binnenhuisarchitect wordt Des Bouvrie vaak betrokken bij woonprogramma’s als TV Woonmagazine. Producten van zijn hand worden moeiteloos een commercieel succes. Praktisch, comfortabel en design. Het vooroordeel dat moderne meubelen als ongezellig bekend staan, bestrijdt hij dan ook: “Gezelligheid is een kwestie van smaak, het is gewoon wat bij je karakter past.”
Zijn doel is het creëren van een totaalconcept op het gebied van wonen. "Alles mag: een antiekkastje naast een Rietveldstoel, een glazen kroonluchter boven een bont beschilderd tafeltje, zolang de bewoner zich er maar gelukkig bij voelt".

Als societyfiguur was Des Bouvrie vaak het onderwerp van spot in het programma Glamourland van Gert-Jan Dröge.

Biografie
Na de middelbare school volgde Jan des Bouvrie een opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Nadat hij deze opleiding had voltooid werkte hij enige tijd in de Goed Wonen zaak van zijn ouders. Later begon hij voor zichzelf.

430 Gelderland. Verkrijgbaar als fauteuil, 2 en 3 zitsbank.

Uit onvrede met bestaande meubelontwerpen ontwikkelde Jan Des Bouvrie van jongs af aan een eigen visie op binnenhuisarchitectuur en meubeldesign waarin hij altijd samenwerking met meubelfabrikanten zocht. Meubelindustrie Gelderland Culemborg produceerde dankzij goede contacten met K.J.E. Oberman in 1969 als eerste een ontwerp van zijn hand; de tijdloze Kubusbank, die een klassieker werd en nooit meer uit de productie verdween. Gelderland had toen nog geen herkenbaar gezicht op het gebied van het design, zoals Ahrend of Artifort dat wel hadden.
Model 430, nog altijd in de actuele collectie te vinden en destijds geïntroduceerd in een corduroy bekleding, werd de eerste in een lange rij van succesvolle modellen. De meubelen van des Bouvrie, weliswaar strak van vorm maar zeker sfeervol boden de mogelijkheid om een eigen zithoek te creëren. Model 710, een model dat het nieuwe wonen in al zijn facetten uitbeeldde werd in 1973 omschreven als “zelfmonteerbaar, optilbaar, betaalbaar, verplaatsbaar, verhuisbaar, aanschuifbaar, omkeerbaar, uitbreidbaar, onverwoestbaar, betrouwbaar”.

Eind jaren 70 introduceerde Jan des Bouvrie wit in de Nederlandse huiskamer. De sombere en bruingekleurde huiskamer maakte plaats voor frisheid en ruimte.

In 1993 betrok Jan des Bouvrie met zijn bedrijf het monumentale Arsenaal in Naarden-Vesting.

Het hoekige, forse volume van de Kubusbank was uitgangspunt voor verschillende latere ontwerpen, waaronder het model 6430. Dit model van Des Bouvrie werd 1999 bekroond met 'het beste Nederlandse meubelontwerp'. De Kubusbank kon in allerlei verschillende stoffen en uitvoeringen geleverd worden en had een eigentijdse, maar niet al te radicaal moderne uitstraling. Daardoor paste de bank in vrijwel elk interieur.

In 2001 kwam er een Jan des Bouvrie-Academie in Deventer.

In Schiedam en Grave werden nieuwe vestigingen van Het Arsenaal geopend. Het Arsenaal in Grave sloot in april van 2006 echter de deuren toen de laatste ondernemer er vertrok. Het was het einde van een mislukte poging om in Grave een tweelingzusje van het Arsenaal in Naarden van de grond te krijgen: een luxe koopcentrum voor allerlei zaken die met ‘wonen’ te maken hebben. Van verlichting tot meubels en het duurdere hang- en sluitwerk. Het publiek bleef echter weg. Ondernemers vertrokken en een enkeling ging er failliet. Volgens financieel directeur Hindriks van Des Bouvrie zat de economie tegen en hadden niet alle ondernemers genoeg ‘vlees op de botten’ om een dergelijke onzekere periode te kunnen overleven. (zie ook www.gelderlander.nl)

Websites: www.hetarsenaal.nl, www.petervansteen.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 59.